×

ضوابط اجرای قانون خدمت نیمه‌ وقت بانوان بیمه‌ شده تأمین‌ اجتماعی اعلام شد

ضوابط اجرای قانون خدمت نیمه‌ وقت بانوان بیمه‌ شده تأمین‌ اجتماعی اعلام شد

ضوابط اجرای قانون خدمت نیمه‌ وقت بانوان بیمه‌ شده تأمین‌ اجتماعی اعلام شد

ضوابط-اجرای-قانون-خدمت-نیمه‌-وقت-بانوان-بیمه‌-شده-تأمین‌-اجتماعی-اعلام-شد وکیل 

نحوه اجرای قانون مربوط به خدمت نیمه‌ وقت بانوان در سازمان تأمین‌اجتماعی و اصلاح مواد (1) و (7) قانون مذکور اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این قانون سنوات خدمت نیمه‌ وقت بانوان جهت احراز شرایط بازنشستگی به طور کامل محسوب می‌شود، اما در برقراری مستمری بازنشستگی و دریافت رتبه، نصف مدت خدمت تمام‌وقت محاسبه خواهد شد. همچنین کسور بازنشستگی و حق‌بیمه مربوط به سهم کارمندان مزبور به نسبت حقوق و مزایایی که براساس این قانون به آنان تعلق می‌گیرد، کسر و به صندوق تأمین‌اجتماعی واریز می‌شود.

سنوات خدمت نیمه‌وقت بانوان به شرط پرداخت کسور بازنشستگی و حق‌بیمه به نسبت تمام حقوق رتبه و یا حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل تا 3 سال از لحاظ مستمری بازنشستگی در حکم خدمت تمام وقت محسوب می‌شود. بدیهی است ارائه درخواست کتبی در این زمینه از سوی بانوان واجد شرایط به واحدهای اداری و مالی ذی‌ربط الزامی خواهد بود.

همچنین درمورد بانوان کارمندی که فرزند معلول دارند با تشخیص سازمان بهزیستی کشور، رعایت شرط رسمی و ثابت بودن، الزامی نبوده و نحوه پرداخت حق‌بیمه این همکاران تا مدت 3 سال همانند بانوان رسمی و ثابت است. (موضوع سقف 3 سال جهت آنان لازم الرعایه نمی‌باشد).

بانوان همکار قرارداد بند (ب) ماده 2 آیین‌نامه استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی مصوب 28/12/86 نیز به شرط پرداخت حق‌بیمه سهم خود و کارفرما می‌توانند از این قانون استفاده کنند. همچنین بانوان همکار قراردادی مشمول ماده 20 آیین‌نامه استخدامی این سازمان هم که به صورت تمام وقت اشتغال به کار دارند، درصورت نیاز سازمان تأمین‌اجتماعی به خدمات آنها و احراز شرایط لازم توسط اداره‌کل امور اداری و موافقت بالاترین مقام مربوطه به شرط پرداخت حق‌بیمه سهم خود و کارفرما می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

حداقل مدت زمان استفاده از خدمت نیمه‌وقت، یکسال است و در طول این مدت امکان تقلیل و تبدیل آن به خدمت تمام‌ وقت وجود ندارد. همچنین به همکارانی که از خدمت نیمه‌وقت استفاده می‌کنند، نصف حقوق رتبه یا حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل و یا مزایای مستمر تعلق می‌گیرد، اما فوق‌العاده‌های محل خدمت، بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی به طور کامل پرداخت می‌شود.

همچنین باتوجه به مفاد بند «ث» ماده 43 آیین‌نامه استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی و ماده 15 قانون نحوه اجرای خدمت نیمه‌وقت بانوان، پرداخت فوق‌العاده مأموریت روزانه و اضافه‌کار به همکاران مشمول قانون مزبور ممنوع می‌باشد.

درخصوص بانوان همکاری که پرکیس دریافت می‌کنند، درصورت استفاده از خدمت نیمه‌وقت از پنجاه درصد پرکیس برخوردار می‌شوند، ضمن اینکه به این عده از همکاران تحت هیچ عنوان اضافه‌کاری پرداخت نمی‌شود.

مطابق مواد 8 و 9 قانون مذکور، مدت استفاده از مرخصی‌های استحقاقی، استعلاجی و زایمان برای همکاران مشمول این قانون، همانند کارکنان تمام وقت بوده و در این مدت از لحاظ حقوق و مزایا تابع مقررات مربوط به خدمت نیمه‌وقت خواهند بود. مضافاً اینکه امتیاز سنوات و تجربه این همکاران به تناسب ایام اشتغال محاسبه می‌شود.

مطابق تبصره الحاقی به ماده واحده این قانون مصوب 19/1/76 سازمان تأمین‌اجتماعی مجاز است درصورت تقاضای بانوان همکار و موافقت بالاترین مقام مسئول به جای خدمت نیمه‌وقت، ساعات خدمت همکاران متقاضی را به سه‌چهارم ساعات کار مقرر تقلیل دهد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.