×

پیش نویس اجرای بیمه زنان خانه دار تا 25 اسفند آماده می شود

پیش نویس اجرای بیمه زنان خانه دار تا 25 اسفند آماده می شود

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت معاونت امور زنان قرار است تا 25 اسفند ماه جاری با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بیمه زنان خانه‌دار همفکری کند

پیش-نویس-اجرای-بیمه-زنان-خانه-دار-تا-25-اسفند-آماده-می-شود

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان قرار است تا 25 اسفند ماه جاری با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بیمه زنان خانه‌دار همفکری کند.

شهیندخت مولاوردی در نشست هم‌اندیشی «اولویت‌های مسائل زنان در ایران فردا» که در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شد، افزود: به منظور اجرایی شدن لایحه بیمه زنان خانه‌دار قرار است با همفکری نمایندگان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی پیش‌نویسی را آماده کنیم، چرا که به علت برخورداری این موضوع از بار مالی، مجلس نمی‌تواند آن را به صورت طرح مطرح کند که در این شرایط دولت باید لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد کند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین محور موضوع بیمه زنان خانه‌دار، سازمان تامین اجتماعی است. البته یکی دو ماه قبل اعلام شد که 30 درصد اعتبار برای اجرایی شدن این قانون در سال 92 تخصیص یافته شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: در جریان تلاش‌های معاونت امور زنان برای تخصیص بودجه بیمه زنان خانه‌دار در سال 93 ، ما پیشنهاد 150 میلیارد تومان برای بیمه 500 هزار زن خانه‌دار را داده‌ایم که این میزان در بودجه 15 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و در برخی رسانه‌ها این گونه مطرح شد که 80 درصد اعتبار بیمه زنان خانه‌دار کاهش یافته است. این در حالی است که تمام اعتبار در نظر گرفته شده برای بیمه زنان خانه‌دار در سال 92 تخصیص نیافته بود تا بتوان چنین مقایسه‌ای را با بودجه‌ سال 93 انجام داد.

مولاوردی افزود: پس از این اتفاقات، نامه‌نگاری‌های زیادی با دولت از جمله معاون اول رئیس‌جمهور انجام دادیم و نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری دستور مساعدت در این زمینه را داد. اما در نهایت شورای نگهبان به بیمه زنان خانه‌دار ایراد گرفت. البته این ایراد به درستی گرفته شد.

محدودیت حضور دختران در رشته‌های دانشگاهی را قبول نداریم

وی درباره محدودیت حضور دختران در رشته‌های دانشگاهی، اظهار کرد: ما طبق برنامه‌های دکتر روحانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح کرده بود، چنین محدودیتی را قبول نداریم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های مختلف، اظهار کرد: این کار بخش بسیار کوچکی از فعالیت‌های ماست. چرا که ما بر اساس ماده 230 برنامه پنجم توسعه موظف هستیم در14 محور دستگاه‌های اجرایی را درگیر کنیم. بدین منظور ابتدا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد تشکیل دبیرخانه و کارگروهی درباره زنان بهبود یافته را دادیم که بخشی از اعتبارات آن را معاونت امور زنان و بخش دیگری را این وزارتخانه تامین کرد و تلاش کردیم که در سطح معاونت‌ها، این وزارتخانه را درگیر موضوع کنیم.

مولاوردی در ادامه با اشاره به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، گفت: این موضوع را با همکاری شورای فرهنگی اجتماعی زنان به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و این طرح نخستین دستور کار مجلس پس از تعطیلات نوروزی است؛ البته ماده 9 و 10 آن در کمیسیون بهداشت و درمان حذف شده اما ممکن است در صحن علنی دوباره وارد طرح شود.

وی افزود: ما دیدگاه‌های بسیاری از کارشناسان را در مورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده جویا شده‌ایم و نتایج به دست آمده را به مرکز پژوهش‌های مجلس و فراکسیون زنان ارسال می‌کنیم.

استفتا از یکی از مراجع درباره قانون فرزندخواندگی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره قانون فرزندخواندگی، گفت: به منظور بررسی این موضوع، از یکی از مراجع استفتا کرده‌ایم و منتظر پاسخ ایشان هستیم.

 مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برگزاری همایش ملی با حضور رئیس‌جمهور در هفته زن خبر داد و اظهار کرد: این همایش ملی بزرگ در روز ولادت حضرت فاطمه (س) برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: قرار بود که بر اساس پیشنهاد ایران و صدور قطعنامه جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری، همایشی را با عنوان «همگرایی زنان» برای جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری در دهه فجر برگزار کنیم، اما این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم که چنین همایشی با همین عنوان یا عنوان دیگری با موضوع «نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی» را برپا کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حضور خود در پنجاه و هشتمین کمیسیون مقام زن که در سازمان ملل برگزار می‌شود، اظهارکرد: این کمیسیون ماه جاری با موضوع «چالش‌ها و دستاوردهای اهداف توسعه‌ای هزاره» فعالیت می‌کند و معاونت امور زنان نیز در آن حضور می‌یابد.

مولاوردی در ادامه گفت: با ارتقای سطح مرکز امور زنان و خانواده به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، زمانی را برای نهایی کردن چاپ و تشکیلات نیاز داشتیم و این کار همزمان با اجرای سیاست چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت شد و وقت مضاعفی را از ما برای تطبیق با این رویکرد گرفت.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما برای تعامل با صاحبنظران و مراجع مهم در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، دینی، حقوقی و مردم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم به اسناد راهبردی دست یابیم که این کار مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: چشم‌اندازها، ماموریت‌ها، اهداف و راهبردهایی را تدوین می‌کنیم که بر اساس اسناد بالادستی نظام و برنامه سه ساله و پنج ساله دولت باشد و باید برای رسیدن به این شاخص‌ها در حوزه زنان و خانواده تلاش کنیم.

مولاوردی با اشاره به لوایح موجود درکمیسیون‌های دولت در حوزه زنان، اظهار کرد: یکسری از لوایح در کمیسیون‌های دولت متوقف مانده بود که آنها را پیگیری کردیم و پیگیر اجرای قوانین به تصویب رسیده شدیم. یکی از کارهای مهم ما، پیگیری سفر به نیویورک برای شرکت در پنجاه و هشتمین کمیسیون مقام زن بود و قصد داریم در گزارش ملی اقدامات خود را در اجلاس پکن 20+ ارائه دهیم که ترجمه این گزارش باید تا اردیبهشت ماه به سازمان ملل ارسال شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده مهم‌ترین اقدام معاونت امور زنان را انعقاد تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها در چارچوب ماده 230 قانون پنجم توسعه دانست و اظهار کرد: حدود شش تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، کشور (حوزه مبارزه با مواد مخدر)، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی منعقد می‌شود و یک تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه با سه وزارتخانه درباره حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته، فقرزدایی از زنان سرپرست خانوارو ارائه بسته‌های بهداشتی به دختران مناطق محروم در مدارس شبانه‌روزی منعقد می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور معاونت امور زنان در کمیسیون اصلی دولت، اظهار کرد: در این زمینه تلاش‌هایی را انجام دادیم و در حوزه بودجه هر چند نتوانستیم در سال اول فعالیت خود به نتیجه دلخواه برسیم، اما امیدواریم که در سال‌های بعد دستاوردهای بیشتری داشته باشیم. البته تا بوده، همین بوده و انتظاری بیش از این نداشتیم و در این شرایط امیدواریم برای سال آینده برنامه درستی به منظور تاثیرگذاری در این حوزه انجام دهیم.

مولاوردی در پایان گفت: نشست مشورتی را با سازمان‌های غیردولتی به منظور بررسی طرح تاسیس سازمان‌های غیردولتی در مجلس داشتیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.