×

لذاف فلسفه حقوق

لذاف فلسفه حقوق

وسعت ، شکوه و عظمت تغییرات مادی در زمانه ی ما بی سابقه و نادر است ، شکافت اتم و ظهور پردازش گرهای نسل جدید ، تلقیح های مصنوعی موفقیت آمیز ، کتابخوان های دیجیتالی که تمام کتابخانه ی شهر را در حافظه خود جای می دهند ، همه به برکت شکوفایی علم است

لذاف-فلسفه-حقوق

وسعت ، شکوه و عظمت تغییرات مادی در زمانه ی ما بی سابقه و نادر است ، شکافت اتم و ظهور پردازش گرهای نسل جدید ، تلقیح های مصنوعی موفقیت آمیز ، کتابخوان های دیجیتالی که تمام کتابخانه ی شهر را در حافظه خود جای می دهند ، همه به برکت شکوفایی علم است .

علم ، استبداد را به دموکراسی تبدیل کرده و زن ها را آزاد ساخته و ازدواج را سست کرده و لذتجویی را جایگزین ریاضت کرده و بیماری های جسمی را مداوا نموده و ظاهر را حاکم بر باطن نموده و اخلاقیاتی را که از گذشتگان و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان به یادگار داشتیم ، منسوخ کرده و جراحی های زیبایی و ابزارهای تناسب اندام را به ارمغان آورده است . ما با سرعتی بی سابقه به ناکجایی نافرجام و در جبری کاملا ظاهری و مادی به سر می بریم و با انواع آلودگی های چشمی ، جنسی ، صوتی ، شخصیتی و روحی دست و پنجه نرم می کنیم. تکنولوژی عافیت بخش است ولی گاه کمی زجر است که ارزش عافیت را نشان می دهد . به قول هومر به نقل از هایدگر ، انسان در جهان امروز بی خانمان ترین موجود جهان خلقت شده است و ارزش ماشین ها بیش از انسانها شده است . چرا این روزها انسان دیگر خوشحال نیست ؟ چرا الکتریسیته اتاق هایمان را روشن ساخته ولی دل هایمان برخلاف گذشتگان که دور یک چراغ نفت سوز حلقه می زدند ، تاریک و تنها شده است . چرا روح خطر طلبی و جنون و عشق به محافظه کاری و توقف بدل شده ، چرا کودکانمان ، لذت و اشتیاق دوست یابی و بازی های جمعی را از دست داده اند و خود را در اتاق ها با رایانه های نفرت انگیز حبس کرده اند ؟ راسیونالیسم تکیه گاه معرفی شده ولی تکیه گاه خود راسیونالیسم به کجاست؟. فلسفه در مقام پاسخ به این سوالات بیگمان جیب ما را پر نمی کند و به مقامات بلند پایه نمی رساند ، ولی پختگی می آورد و پختگی همه چیز است . بی نیازی در پختگی است و سپس وصال به آزادی است . آیا می خواهیم با لذتی که سقراط بخاطر فلسفه و ایصال به عالم معنا در هنگام نوشیدن جام شوکران بدان دست یافت شریک شویم ؟ آیا شروع کنیم ؟

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.