×

افزایش 25 درصدی ارایه خدمات ثبتی

افزایش 25 درصدی ارایه خدمات ثبتی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برگزاری همایش ملی حقوق مالکیت معنوی و نقش آن در توسعه اقتصادی خبرداد

افزایش-25-درصدی-ارایه-خدمات-ثبتی

 رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برگزاری همایش ملی حقوق مالکیت معنوی و نقش آن در توسعه اقتصادی خبرداد.

به گزارش «حمایت»، احمد تویسرکانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام این خبر افزود: برگزارکننده این همایش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی در روزهای 6 تا 8 اردیبهشت برگزار می‌شود.  وی ادامه داد:  با توجه به نامگذاری امسال باید به این نکته توجه داشت که  فعالیت‎های سازمان ثبت در زمینه اقتصاد موثر و مفید است و بخشی از اقتصاد از سازمان ثبت گذر می‏کند. تویسرکانی اضافه کرد: آنچه که ما به عنوان مدیران دستگاه‏ها باید به آن توجه کنیم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی است تا بتوانیم در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه به اهداف مورد نظر دست یابیم.

  ارائه بیش از 45 میلیون خدمت ثبتی  به مردم

معاون قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه در سال 92 جهت‌گیری اصلی سازمان ارایه خدمات به نحو مدرن و با هزینه کمتر بود ، عنوان کرد:‌ در همه این اقدامات سازمان با موج فشارها و مخالفت‌ها رو به رو شد اما توانست این مسیر را با موفقیت طی کند و به دستاوردهای مهمی برسد.

به گفته رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در سال 92 سازمان ثبت اسناد بیش از 45 میلیون خدمت به مردم ارایه کرد که در مقایسه با سال 91 این رقم حدود 25 درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: در سال 92 از همه خدمات ارایه شده به شهروندان،

66 درصد خدمات به شیوه الکترونیک ارایه و در حوزه صدور اسناد مالکیت 2 میلیون و 559 هزار و 827 سند مالکیت دولتی صادر شد.

  کاهش ازدواج و رشد طلاق

تویسرکانی در ادامه سخنانش درباره وقایع «ازدواج و طلاق» هم گفت: مجموع ازدواج‌های ثبت شده در سال 92 رقمی معادل  757 هزار و 197 مورد بوده که 4/4 درصد نسبت به سال 91  کاهش داشت. وی افزود: بیشترین کاهش ازدواج در یزد با 7/16 درصد به ثبت رسیده است و کمترین کاهش مربوط به خراسان جنوبی با 8/2 درصد بوده است.  به گفته رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، آمارها نشان می‌دهند که تهران نیز با کاهش 1/3 درصدی ازدواج مواجه بوده است. تویسرکانی درباره وقایع طلاق نیز اظهارکرد: مجموع طلاق‌ها در سال گذشته 158 هزار و 753 مورد بود که در مقایسه با سال قبل از آن 4/6 درصد رشد داشت. باید گفت که بیشترین رشد طلاق در استان بوشهر با رشد 6/15 درصد و کمترین میزان طلاق در   فارس با کاهش 3/15 درصدی رخ داده است که به این صورت استان فارس توانسته مقام نخست در کاهش آمار طلاق را به دست آورد.  تویسرکانی همچنین در خصوص آمار طلاق در استان تهران تصریح کرد: افزایش طلاق در استان تهران از میانگین کشوری که 4/4 بوده کمتر بوده است. وی مهمترین علل وقوع طلاق را دخالت خانواده‌ها  محقق نشدن شرایط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی ، استنکاف شوهر از دادن نفقه، ضرب و شتم و سوءرفتار، محکومیت قطعی یکی از زوجین و ترک زندگی توسط یکی از زوجین عنوان کرد.

  صدور بیش از 20 میلیون سند در سال گذشته

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با ارایه آماری درباره صدور اسناد مالکیت اظهار کرد: میزان  اسناد مالکیت  صادر شده برای موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها 45 هزار و 55 سند بوده است که این رقم برای نهادهای عمومی از صدور 17 هزار و 38 سند خبر می‎دهد و این در حالی است که در سال گذشته 7 هزار و 857 سند نیز برای شرکت‌های دولتی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 در مجموع 20 میلیون و 616 هزار و 249 سند از سوی دفاتر اسناد رسمی صادر شد که بیشترین اسناد صادره مربوط به وکالت‌نامه بود که طبق آمار به 31 درصد می‌رسد. ناگفته نماند که استان تهران 23 درصد کل اسناد تنظیمی کشور را در سال 92 به خود اختصاص داده است.  تویسرکانی با اشاره به ثبت شرکت‏ها نیز افزود: مجموع شرکت‌های ثبت شده در سال گذشته هم 64 هزار و 455 بود که 2 درصد رشد داشته است که از این بین شرکت‌های تجاری رشد 12 درصدی و شرکت‌های تعاونی کاهش 25 درصدی داشته‌اند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در حوزه ثبت اختراعات هم باید تاکید کرد که 3 هزار و 533 مورد اختراع ثبت شده و این در حالی است که 10 هزار و 291 علامت تجاری و 3 هزار و 659 مورد علایم تجاری بین‌المللی نیز به ثبت رسیده است و طرح‌های صنعتی ثبت شده 2 هزار و 254 مورد بوده که رشد 45 درصدی داشته است.

  وصول 32 هزار میلیارد ریال مطالبات بانک‌ها

معاون قوه قضاییه در ادامه سخنانش از وصول مطالبات بانکی در سال 92 به میزان 32 هزار و 552 میلیارد ریال خبر داد و گفت: این رقم نسبت به سال 91 رشد 18 درصدی داشته است. وی یکی از اهداف سازمان ثبت را برون‎رفت از شیوه‌های سنتی و ارایه خدمات با هزینه کمتر خواند و تصریح کرد: در سال 92 در این راه گام‌های خوبی برداشته شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: امروز بخشی از خدمات دستگاه‌ها هزینه‌های غیرمستقیم به مردم تحمیل می‌کند که کاهش این هزینه‌های غیر مستقیم می‌تواند باعث رضایتمندی مردم شود.  تویسرکانی اظهار کرد: مراجعه زیاد به نهادها و بوروکراسی‌های زاید باعث نارضایتی مردم و کاهش سلامت اداری در دستگاه‌ها خواهد شد که خوشبختانه اتخاذ شیوه‌های جدید، بسیاری از هزینه‌های پنهان در سازمان ثبت را کاهش داد که در هر کدام از این اقدامات فشارهای زیاد و مخالفت‌هایی را تحمل کردیم اما با کمک مسئولان عالی  سازمان ثبت از این گذرگاه سخت عبور کرد.

   انجام 15 هزار فقره بازرسی از دفاتر اسناد رسمی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این نشست خبری  گزارشی از بازرسی دفاتر اسناد رسمی ارایه کرد و گفت: 15 هزار و 142 مورد بازرسی در سال 92 از دفاتر اسناد رسمی انجام شد که براساس این بازرسی‌ها 9 مورد از دفترخانه‌ها متخلف شناخته شدند و از آنها سلب صلاحیت و پرونده آنها ابطال شد. البته این میزان کاهش  61 درصدی داشته است زیرا در سال 91 حدود 23 سردفتر سلب صلاحیت شدند و 109 مورد انفصال موقت داشتیم. وی همچنین درباره وضع ممنوع‌الخروجی‌ها بیان کرد: در سال 92 حدود 10 هزار و 308 بدهکار مالی ممنوع الخروج شدند.

  برگزاری آزمون سردفتری و جذب سردفتر در صورت نیاز

تویسرکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای برگزاری آزمون سردفتری و جذب سردفتر وجود دارد یا خیر؟ هم گفت: در ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی ضابطه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه به ازای هر 15 هزار نفر، یک دفترخانه ایجاد شود. در سال 86 تعداد زیادی سردفتر جذب شدند و شکل طبیعی قانونی به هم زده شد و در حال حاضر نیز در عمده نقاط کشور بالاتر از حد نیاز سردفتر وجود دارد اما امسال نیز بررسی می‌کنیم و اگر نقطه‌ای در کشور به دفتر اسناد نیاز داشته باشد نسبت به برگزاری آزمون سردفتری در آن محل اقدام می‌کنیم. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره آخرین وضع آیین نامه پیش فروش ساختمان نیز گفت: این آیین‌نامه به تصویب رسیده و کارهای اجرایی آن طی می‌شود.

  اظهارنظر ناجا غیرقانونی است

وی همچنین با ارایه آماری از نقل و انتقال خودرو تصریح کرد:آمارها می‏گویند نقل و انتقال خودرو در سال 92 در دفاتر اسناد رسمی  یک میلیون و 260 هزار 883 مورد بوده که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش 19 درصدی داشته است. تویسرکانی با تاکید مجدد بر نحوه نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، گفت: همچنان معتقدیم که نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و اظهارنظر ناجا قانونی نیست. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ابراز خرسندی از بودجه این سازمان در سال جاری نیز ادامه داد: خوشبختانه با رایزنی‌های انجام گرفته قوه مقننه مساعدت خوبی داشت و دولت هم ما را همراهی کرد اما هنوز تمام منابع لازم در اختیار ما نیست.

  طرح کاداستر در خارج از نوبت رسیدگی صحن علنی قرار گیرد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در پاسخ به پرسش «حمایت» در خصوص آخرین وضع اجرای طرح کاداستر در کشور گفت: اکنون اسناد مالکیت در چارچوب طرح کاداستر تنظیم می‌شوند و طبق آمار یک میلیون و 200 هزار هکتار از املاک و اراضی ملی از این طریق برآورد شده‌اند .  تویسرکانی درباره اصلاح طرح کاداستر که هم‌اکنون در نوبت مجلس است، تصریح کرد: باید اصلاحیه طرح کاداستر هر چه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد بنابراین از وکلای ملت می‌خواهیم تا این طرح را در خارج از نوبت به تصویب برسانند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.