×

در حوزه مالکیت فکری نیازمند تحرک برجسته حقوقی هستیم

در حوزه مالکیت فکری نیازمند تحرک برجسته حقوقی هستیم

وزیر دادگستری از تصویب لایحه حمایت از مالکیت فکری (معنوی) و حقوق مرتبط با آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد

در-حوزه-مالکیت-فکری-نیازمند-تحرک-برجسته-حقوقی-هستیم

وزیر دادگستری از تصویب لایحه حمایت از مالکیت فکری (معنوی) و حقوق مرتبط با آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری در تالار وحدت برگزار شد، گفت: امروز در دنیای معاصر میزان رشد جوامع، تحقق حقوق انسان‌ها در ابعاد مختلف است و این موضوع یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای کشورها محسوب می‌شود.

وی افزود: ما انسان‌ها به دلیل انسان بودن یک حقوق ویژه و متفاوت داریم و دارای شئونی هستیم که باید از آن دفاع و حمایت شود. امتیاز جامعه انسانی به دلیل فهم و احترام و دفاع از این حقوق است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه از گذشته‌های دور تاکنون مالکیت، معنای مادی داشته است، ادامه داد: امروزه وزن جوامع بشری با ارزش‌های مادی محاسبه نمی‌شود، بلکه سرمایه‌های انسانی و تولیداتی که مبتنی بر خلاقیت‌هاست وزن بزرگ‌تری از معادن و منابع دارد. در واقع امروز وزن اقتصادی کشورها متناسب با تولیدات ذهنی، فکری و ابداعات و اختراعات شهروندان آن کشورهاست و این موضوع نکته‌ای است که جوامع در حال رشد و توسعه یافته بیشتر باید به آن توجه کنند.

پورمحمدی با بیان اینکه یکی از نقاط تعارض کشور ما با دنیای متمدن امروز به دلیل تعریف خاص ما از مبانی حقوقی‌مان است، گفت: مبانی حقوقی کشور ما شفاف است و ما آماده گفت‌وگو در این زمینه هستیم. همچنین کشورهایی مانند ما باید هوشمندی ویژه‌ای داشته باشند تا کشورهای توسعه‌یافته‌تر منافع خاص خودشان را برای ما رقم نزنند و باید به این موضوع دقت کافی داشته باشیم.

وی با اشاره به حوزه هسته‌ای در ادامه صحبت‌هایش گفت: به دلیل اینکه چنین حوزه‌ای دارای توان علمی و فناوری است و تولید ثروت می‌کند اجازه نمی‌دهند که کشورها به آن وارد شوند و کسانی که در همه جای عالم نقض حقوق هسته‌ای را عنوان می‌کنند بیشتر از سلاح هسته‌ای برخوردارند. مشکل این است که آنها اجازه نمی‌دهند کسی وارد این حوزه شود و ما باید در این جهت حواس‌مان را جمع کنیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: جامعه‌ای که دارای افراد خلاق، مبتکر، دانشمند و نیز تولیدات صنعتی و کشاورزی است باید یک حوزه گسترده حقوقی را تعریف کند تا بتواند از طریق آن از حقوق شهروندان و مالکیت افراد جامعه دفاع کند تا شهروندان در جامعه بتوانند فعالیت‌هایشان را توسعه دهند، البته برای این کار دولت باید سازمان‌های مختلفی را در نظر گیرد تا بتواند از حقوق انسان‌ها دفاع کند.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه ما نیازمند تحرک برجسته حقوقی هستیم، ادامه داد: به مساله حقوق مالکیت فکری در حوزه ادبی و هنری توجه بیشتری شده است و از گذشته لایحه‌ای در این زمینه تهیه شد و در دولت جدید در چند روز اخیر این لایحه از کمیسیون لوایح گذشت و به دولت فرستاده شد ولی دولت از آن ایراد گرفت و مجددا به کمیسیون برگشت و این ایرادات رفع شده است و ان شاءالله هر چه زودتر این لایحه به تصویب برسد.

وی با اشاره به لایحه حمایت از مالکیت فکری آثار علمی، ادبی، هنری و حقوق مرتبط، ادامه داد: این لایحه 119 ماده دارد که در همه ابعاد به موضوع مالکیت فکری پرداخته است و در ماده اول این لایحه 38 عنوان در زمینه مالکیت فکری تعریف شده است. امیدواریم هر چه زودتر نواقص این لایحه در دولت و مجلس رفع و به تصویب نهایی برسد.

پورمحمدی با بیان اینکه ما در نظام حقوقی کشورمان بنا داریم با قدرت بیشتر از حقوق شهروندان‌مان دفاع کنیم، ادامه داد: جامعه خوب جامعه‌ای است که شهروندان در آن احساس امنیت و امید داشته باشند و ما بنا داریم نهادهای حمایتی‌مان را در این زمینه فعال کنیم.

وی با اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری ادامه داد: آیین دادرسی کیفری که توسط مجلس به تصویب و توسط رییس‌جمهور ابلاغ شد جایگاه ویژه‌ای برای نهادهای حمایتی در نظر گرفته تا این نهادها بتوانند در دادسراها حضور یابند و اعتراض و شکایت کنند و محاکم هم در قبال آنها پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله این نهادها و موسسات مورد حمایت قوی‌تری قرار گیرند، البته آیین‌نامه این نهادها به همت وزارت دادگستری در حال نگارش است و همان‌طور که ما دادسراهای خانواده، اقتصادی و ... داریم برای این موضوع هم دادسرای ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.