×

تورق دفتر قانونگذاری بهارستان هشتم

تورق دفتر قانونگذاری بهارستان هشتم

تورق دفتر قانونگذاری بهارستان هشتم

تورق-دفتر-قانونگذاری-بهارستان-هشتم

قانون هدفمندی یارانه ها به تصویب رسید؛ فوق لیسانس شرط نمایندگی مجلس شد؛ تشکیل4 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و نیز راه و شهرسازی قانونی شد؛ تعطیلات عید فطر افزایش یافت؛ طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان تصویب شد؛ روند سوال از رییس جمهور در آیین نامه اصلاح شد؛ حقوق مادام العمر مقامات حذف شد و ...

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اینها بخشی از مهمترین مصوبات مجلس شورای اسلامی در 4 سال فعالیت خود از خرداد 87 تا خرداد 91 است که در این گزارش بنا به توالی زمانی آن اشاره شده است.

قانونگذاری در کنار نظارت بر اجرای قانون از جمله وظایف عمده نهاد قانونگذاری است که در قانون اساسی به آن تصریح شده است. در همین راستا قطعا ارزیابی دقیق از عملکرد یک دوره فعالیت مجلس شورای اسلامی علاوه بر بررسی مصوبات و قوانین وضع شده، نیازمند بررسی نحوه نظارت مجلس بر اجرای قوانین و همچنین نوع رویکرد مجلس به فراز و فرودهای کشور در چهار سال فعالیت دوره هشتم مجلس است.

به گفته علی لاریجانی که ریاست مجلس هشتم را بر عهده داشت، در دوره 4ساله مجلس هشتم، 679 طرح و لایحه در مجلس هشتم بررسی شد که از این تعداد 325 طرح تصویب و همین تعداد نیز قانون ابلاغ شد و حدود 15 مصوبه مجلس نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

مهمترین مصوبات مجلس در سال 87
تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث

نمایندگان مجلس هشتم در تیرماه سال 87 به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس برای اجراء آزمایشی قانون بیمه اجباری شخص ثالث به مدت 5 سال رای دادند.

براساس این قانون کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری مکلف شدند وسائل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حـوادث وسـایل نقـلیه مزبور و یا یـدک و تریلر مـتصل به آنها و یا مـحمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود نزد یکی از شـرکتهای بیـمه که مجـوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه کنند.

تصویب قانون افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر

قانون افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در جلسه علنی روز یکشنبه 21 مهرماه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به موجب این قانون ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی، پزشکی، حقوق و به تشخیص وزارت علوم در سایر رشته‌های علوم انسانی افزایش می یابد.

اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی(مشروبات الکلی)

نمایندگان مجلس در جلسه علنی 22 آبان ماه قانون اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی در خصوص مشروبات الکلی را به تصویب رساندند.

به موجب این مصوبه هر کس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قراردهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی(تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود.

مجلس در ماده دیگری مقرر کرد وارد کردن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب شده و واردکننده صرف‌نظر از میزان آن به شش ماه تا پنج سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود.

اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس و روند سوال از وزرا

مجلسی ها در روز 26 آذر ماه بعد از حدود 6 ماه از آغاز فعالیت خود در مجلس هشتم، موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را اصلاح کردند.

به موجب این مصوبه روند سوال از وزرا که پیش از آن ضمانت اجرایی نداشت اصلاح و مقرر شد در صورتی که سه بار پاسخ وزیری از سوی نمایندگان قانع کننده تشخیص داده نشد،‌ طرح استیضاح وزیر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

مجلسی ها در این مصوبه همچنین مقرراتی را برای تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور وضع کردند.

تشکیل کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری ها و ثبت احوال نیز از جمله دیگر احکام این قانون بود که به تصویب مجلس رسید.

تصویب قانون الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین

نمایندگان مجلس در جلسه‌ی علنی 11 دی ماه قانون الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین را به تصویب رساندند و بر این اساس دولت را موظف کردند برای انتقال کمک‌های مردمی انسان‌دوستانه ملت ایران به سرزمین تحت محاصره‌ی غزه، از تمام ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کند.

تصویب قانون الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی علیه ایران

نمایندگان مجلس با تصویب طرح الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی علیه ایران در جلسه علنی 6 بهمن، دولت را مکلف به پیگیری حقوق مصدومان و شهدای شیمیایی ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در محاکم داخلی و خارجی کردند.

براساس این مصوبه، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شد حقوق مصدومان و شهدای شیمیایی ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در محاکم داخلی و خارجی پیگیری کند.

تصویب قانون بودجه سال 88

نمایندگان مجلس در جلسه علنی 26 اسفندماه پس از 5 روز بحث و بررسی، بودجه دو میلیون و 791 هزار و 828 میلیارد و 833 میلیون ریالی سال 88 کل کشور را به تصویب رساندند.

مهمترین مصوبات مجلس در سال 88

اصلاح قانونی درباره مسوولیت های رییس مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سی ام فروردین ماه مصوبه ای را گذراندند که به موجب آن در مواردی که رییس مجلس، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های مقامات را مغایر با متن و روح قوانین تشخیص دهد، نظر وی برای دولت معتبر و لازم الاتباع است و دیوان عدالت اداری نسبت به این گونه موارد صلاحیت رسیدگی ندارد.

براساس این مصوبه تطابق تصمیمات مقامات مذکور با موارد ذکر شده به عهده رییس مجلس شورای اسلامی واگذار شد.

این مصوبه البته بعدتر و در پایان عمر مجلس هشتم به محل اختلاف دولت و مجلس بدل شد.

تصویب لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 22 اردیبهشت با بررسی جزییات لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت، فرزندان چهارم حاصل از دو یا چند قلو بودن زایمان را از محدودیت‌های قانون مستثنی کردند.

بر اساس این مصوبه فرزند چهارم خانواده‌هایی که یکی از سه فرزند آنها از شمول حمایت‌های قانون خارج شده‌اند و هم چنین فرزندان چهارم خانواده‌هایی که فرزند مذکور حاصل از دو یا چند قلو بودن زایمان است از محدودیت‌های این قانون مستثنی هستند و کلیه امتیازات مندرج در قوانین که برای فرزند سوم پیش‌بینی شده است به آنان تسری می‌یابد.

تصویب قانون جرایم رایانه ای

نمایندگان مجلس هشتم 5 خرداد ماه با رفع ایرادات شورای نگهبان قانون جرایم رایانه ای مشتمل بر 56 ماده را به تصویب نهایی رساندند.

دسترسی و شنود غیر مجاز، جاسوسی و جعل رایانه ای، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی و هتک حیثیت و نشر اکاذیب از جمله فصول قانون جرایم رایانه ای است که نمایندگان احکامی را برای هریک از این اقدامات پیش بینی کردند.

تصویب قانون الزام دولت به تجدیدنظر در روابط تجاری با کشورهای حامی تروریسم

مجلسی ها در روز 5 خرداد 88 در مصوبه دیگری قانون الزام دولت به تجدیدنظر در روابط تجاری با کشورهای حامی تروریسم را مورد تصویب نهایی قرار دادند.

نمایندگان مجلس در این مصوبه دولت را موظف کردند تا در راستای محدود کردن روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای حامی تروریسم در این روابط تجدیدنظر کند.

تصویب قانون فروش و انتقال پادگانها به خارج از حریم شهرها

نمایندگان مجلس هشتم در روز اول شهریور ماه سال 88 با رفع لیراد شورای نگهبان قانون انتقال پادگان‌های نیروهای مسلح به خارج از شهرها را به تصویب نهایی رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مکلفند با درخواست ستاد کل نیروهای مسلح، دولت یا شهرداری‌ها و در صورت موافقت فرماندهی کل قوا نسبت به فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن تحت تملک از محدوده شهرها به خارج از حریم آنها با توافق وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری‌ها و یا سایر دستگاه‌های اجرایی اقدام کنند.

تصویب قانون حـمـایـت از حـقـوق مـصـرف‌کـنـنـدگـان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 15 مهر ماه با تصویب نهایی قانون حـمـایـت از حـقـوق مـصـرف‌کـنـنـدگـان مشتمل بر 22 ماده قوانینی را برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب کردند.

الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با دوپینگ

مجلسی ها در جلسه علنی 21 مهرماه با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب نهایی قانون الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با دوپینگ رای دادند.

اعلام روز 21 محرم به عنوان روز غزه ، نماد مقاومت فلسطین

نمایندگان مجلس در روز 26 آبان ماه طرح یک فوریتی اعلام روز 21 محرم به عنوان روز غزه ، نماد مقاومت فلسطین را مصوب کردند.

براساس این مصوبه این طرح روز 21 محرم به عنوان روز غزه نماد مقاومت فلسطین اعلام و همه ساله در تقویم رسمی کشور ثبت می شود.

تصویب قانون هدفمند کردن یارانه ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 15 دی ماه سال 88 هدفمند کردن یارانه ها را به عنوان یکی از مهمترین لوایح مجلس هشتم را بررسی و به تصویب رساندند.

در مفاد این قانون به عنوان یکی از گامهای دولت برای اجرای طرح تحول اقتصادی، اصلاح حامل های انرژی به دولت تکلیف شده است.

در این قانون دولت موظف شده به تدریج تا پایان برنامه پنجم یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، شکر، خدمات پستی،‌ هواپیمایی و ریلی را هدفمند کند.

تصویب قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی

مجلسی ها در جلسه علنی 16 اسفند ماه با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب نهایی قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی رای دادند.

به موجب این مصوبه استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند اینها توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأیید است و مرتکبین استفاده غیر مجاز از این عناوین علمی به حبس ازسه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر این اساس استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، سایت یا نطق در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهدبود.

تصویب قانون بودجه سال 89

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد جلسه علنی 24 اسفند ماه 88 با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب نهایی قانون بودجه سال 89 رای دادند و دخل و خرج دولت را در سال 89، سه میلیون و ششصد و هشتاد و چهارهزار وهفتصد و سه میلیارد و چهارصد و نود و یک میلیون ریال تعیین کردند.

مهمترین مصوبات مجلس در سال 89

تصویب لایحه جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی

نمایندگان مجلس در یکی از مهمترین مصوبه های خود در خرداد 89 لایحه 50 ماده‌ای اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی را به تصویب رساندند که بر اساس آن افزایش نرخ جریمه‌ها تا سقف 200 هزار تومان و محدودیت‌های اجتماعی برای رانندگان متخلف پیش بینی شد.

مهم‌ترین بخش این لایحه اختصاص نمره منفی به رانندگان متخلف است که درصورت بی‌توجهی متخلفان، به ابطال گواهینامه خواهد انجامید.

رد مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد

سی ام خرداد ماه سال 89 نمایندگان مجلس طرحی را مصوب کردند که بر اساس آن هرگونه تغییر در اساسنامه اولیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی با پیشنهاد هیات موسس صورت گرفته و وقف اموال این مراکز نیز معتبر اعلام شد.

بر مبنای تبصره ای از این ماده وقف اموال مراکز آموزش عالی و غیردولتی، غیرانتفاعی و سایر موسسات غیردولتی غیرآموزشی که هیات موسس یا هیات امنای آن حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارند و تا تاریخ تصویب این قانون، صیغه وقف آن جاری شده است و یا در آینده جاری شود معتبر است که نوع وقف در این بند نیز از نوع وقف عام است.

براساس بند یک این ماده واحده اساسنامه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی به پیشنهاد هیات موسس و حسب مورد به تصویب شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت، که فرآیند اداری تصویب فوق در صورت آماده بودن مدارک نباید بیش از سه ماه به طول بیانجامد.

این مصوبه مجلس از همان روز تصویب جنجال هایی را در مجامع رسانه ای و دانشگاهی برانگیخت تا اینکه نهایتا این طرح از سوی شورای نگهیان مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد.

دوازدهم تیرماه سخنگوی شورای نگهبان، با اعلام نظر مخاف شورا در این رابطه تصریح کرد که بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان این طرح علاوه بر اشکالات شرعی و قانون اساسی، ابهاماتی در مواد مختلف نیز دارد. ضمن اینکه این طرح متضمن ورود در حیطه صلاحیت و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

تصویب برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراها با دوره یازدهم ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس در روز دوم تیر ماه سال 89 قانونی را به تصویب رساندند که براساس آن طول دوره سوم شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری افزایش می یابد و انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی همزمان با دوره یازدهم ریاست جمهوری برگزار می شود.

تصویب تاسیس استان البرز

مصوبه مهم دیگر مجلس در روز دوم تیرماه 89 تاسیس استان البرز بود.

براساس این مصوبه دولت مجاز شد تا نسبت به تاسیس استان البرز مشتمل بر شهرستان کرج، شهرستان ساوجبلاغ و شهرستان نظرآباد اقدام کند.

طبق این مصوبه مجلس با جدا شدن این شهرستان ها از محدوده استان تهران، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات، بودجه و اعتبارات مربوط به تناسب جمعیت و وضعیت جغرافیایی از محل امکانات قبلی کسر و به استان جدید تخصیص یافته و منتقل می شود.

تصویب قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای

مجلسی ها در روز بیست و نه تیر ماه سال 89 با تصویب قانون صیانت از دستاوردهای هسته ای دولت را موظف کردند در مقابله با اقدامات زیاده طلبانه و زور مندانه برخی کشورهای سلطه گر با سرمایه گذاری در عرصه های مختلف فناوری هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه سوخت هسته ای، کشور را به خود اتکایی در این زمینه برساند.

در بخشی از این مصوبه سازمان انرژی اتمی موظف شد جهت تامین نیازهای سوخت راکتورهای تحقیقاتی، آموزشی کشور برای مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی، تولید و تامین سوخت با غنای بیست درصد را تمهید نماید.

تصویب تـشـکـیـل وزارت ورزش و جـوانـان

12 دی ماه سال 89 نمایندگان به ادغام سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان رای دادند تا از رهگذر این ادغام تشکیل وزارت ورزش و جوانان کلید بخورد.

مخالفت مجلس با انتخاب شهردار تهران توسط وزیر کشور

نمایندگان مجلس در روز 12 دی ماه هم چنین با کلیات طرحی مخالفت کردند که طبق آن شهردار تهران از سوی وزیرکشور انتخاب می‌شد.

بر اساس این طرح بنا بود شهردار تهران به پیشنهاد وزیر کشور و شهرداران مراکز استان و سایر شهرها به پیشنهاد استاندار و رای اعتماد شورای شهر ذیربط انتخاب شوند که نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند تا این طرح را از دستور کار مجلس خارج کنند.

تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه

بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه که با بیش از 200 ماده از دی ماه سال 88 از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود سرانجام در روز 17 دیماه در مجلس در حالی به پایان رسید که تصمیم گیری درباره برخی مواد جنجال برانگیز آن از جمله ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد.

نمایندگان مجلس در سال 88 پس از تقدیم این لایحه از سوی دولت به خاطر بررسی بودجه سال 89 نتوانستند بررسی این برنامه را آغاز کنند لذا بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم عملا به سال 89 موکول شد.

در سال 89 کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق با برگزاری دهها جلسه کارشناسی نهایتا این لایحه را به صحن علنی رساندند و در آنجا نیز با 5 هفته کار مداوم مواد این لایحه را برای بررسی و تایید نهایی به شورای نگهبان سپردند و در نهایت پس از دو مرتبه بررسی ایرادات شورای نگهبان در مورد 5 بند این لایحه بر نظر خود اصرار کرده و آن را برای تایید نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

قانون برنامه پنجم توسعه منهای مصوبه بحث برانگیز بخش مربوط به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی روز دهم بهمن ماه از سوی رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

تصویب لایحه نظارت بر رفتار قضات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه امسال پس از تصویب کلیات لایحه تشکیلات دادسرا و دادگاه عالی و نظارت انتظامی بر رفتار قضات جزییات آن را نیز به تصویب رساندند.

این لایحه که به موضوعاتی نظیر دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات، مجازات ها و تخلفات انتظامی، تعلیق قضات و رسیدگی به صلاحیت قضات می پردازد، از این حیث قابل توجه است که پیش از این نوعی خلأ قانونی برای رسیدگی و برخورد با تخلفات احتمالی قضات وجود داشت.

از جمله مصوبات مجلس در جزییات این طرح می توان به تعیین مجازات انتظامی برای خروج قضات از بی‌طرفی در انجام وظایف قضایی اشاره کرد.

تصویب اختصاص دو میلیارد تومان به متروی تهران در سال 90

نمایندگان مجلس در روز 10 اسفند در جهت رفع ایراد شورای نگهبان به تصویب طرح اختصاص دو میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل و نقل ریلی درون‌شهری مقرر کردند که اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای این قانون در بودجه سال 90 پیش‌بینی شود.

بر اساس این مصوبه قانون اختصاص تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل و نقل ریلی درون‌شهری که در سال 89 مصوب شده بود اما از سوی دولت به اجرا در نیامد برای سال 90 نیز تمدید شد.

مهم‌ترین بخش این قانون اختصاص دو میلیارد دلار به متروی تهران بود که بر اساس برخی تحلیل ها به دلیل اختلاف دولت با شهرداری و شرکت متروی تهران در سال 89 به اجرا در نیامد.

تصویب الزامی شدن داشتن فوق لیسانس به شرط داشتن پنج سال سابقه‌ی خدمتی برای نمایندگان

مجلس شورای اسلامی در روز 11 اسفند ماه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مورد مدرک تحصیلی انتخاب شوندگان را اصلاح کرد.

بر اساس این مصوبه دارا بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن به شرط داشتن پنج سال سابقه‌ی خدمتی در پست مدیریتی و بالاتر در بخش‌های خصوصی یا دولتی و یا پنج سابقه‌ی فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تایید مراجع ذی‌ربط برای نمایندگان الزامی شد.

البته به موجب این قانون برای نمایندگان دوره‌های قبل، داشتن مدرک کارشناسی یا معادل حوزوی آن الزامی است.

بررسی جــزیــیــات لایــحـه بــودجــه ســال نــود

یکم اسفند ماه سال 89 دولت لایحه بودجه سال 90 را با 75 روز تاخیر تقدیم مجلس کرد؛ تاخیری که موجب شد تا علیرغم نظر اغلب نمایندگان برای بررسی فوری بودجه، تصویب لایحه بودجه پیش از پایان سال 89 همچنان در هاله ای از ابهام باشد.

لایحه بودجه سال نود در40 بند و با مبلغی بالغ بر5 میلیون و 219 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

بودجه‌ی تقدیمی از سوی دولت برای سال 1390 از حیث منابع بالغ بر 5 میلیون و 219 هزار و 546 میلیارد و 890 میلیون ریال است که از حیث مصارف نیز در همین میزان پیش‌بینی شده است.

مهمترین مصوبات مجلس در سال 90
تعیین شرط فوق لیسانس برای کاندیداهای مجلس

نمایندگان مجلس در روزهای ابتدایی سال 90، فوق‏لیسانس را حداقل مدرک برای نامزدی در انتخابات مجلس تعیین کردند.

بهارستانی ها 28 فروردین 90به تصویب قانون تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس رای دادند که براساس آن لیسانسه‌ها به‏هیچ‎وجه ‌نمی‌توانند کاندیدای ‌انتخابات مجلس ‌شوند.

مجلسی ها همچنین سابقه نمایندگی مجلس یا حداقل 5 سال سابقه مدیریت سیاسی، حرفه‌ای، قضایی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی پس از اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا معادل آن را جزو شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس تعیین کردند.

تصویب قانون بودجه سال90

19 اردیبهشت ماه سال جاری نیز بودجه کل کشور سال 90 از حیث منابع بالغ بر 5 میلیون و 83 هزار و 938 میلیارد و 829 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 5 میلیون و 83 هزار و 938 میلیارد و 829 میلیون ریال به تصویب مجلس رسید؛ بودجه ای که البته با تاخیر به دست مجلسی ها رسیده بود و قدری بر روابط دولت و مجلس در سال 90 سایه انداخت.

اصلاح قانون استخدامی وزارت اطلاعات

مجلسی ها در جلسه علنی روز اول خرداد نیز قانون استخدامی وزارت اطلاعات را اصلاح کردند که براساس آن به این وزارتخانه اجازه داده شده در صورت نیاز با ادامه خدمت بازنشستگان متخصص و مجرب اطلاعاتی حداکثر تا سن 65 سال موافقت کند و در هنگام بازنشستگی به کارمندانی که بیش از سی سال خدمت دارند به ازای هرسال خدمت مازاد بر سی سال، دو و نیم درصد حقوق بازنشستگی علاوه بر حقوق تعیین شده محاسبه و پرداخت می شود.

تصویب قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی

سی و یکم خرداد 90 مجلسی ها در یکی از مهمترین مصوبات خود در سال 90 به تجمیع وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری و تشکیل وزارت راه و شهرسازی رای دادند. البته پیش از این در قانون برنامه پنجم دولت موظف به کاهش تعداد وزارتخانه ها از 21 به 17 عدد شده بود.

تصویب قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت

11 تیرماه سال جاری نیز بر اساس حکم برنامه پنجم توسعه، قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به تصویب مجلس رسید. بر اساس این قانون سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی در یکدیگر و دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی نیز در یکدیگر ادغام شدند.

تصویب افزایش تعطیلی عید سعید فطر

هفت شهریور سال 90 و در حالی که تنها دو روز به پایان ماه رمضان باقی مانده بود، قانون افزایش تعطیلی عید سعید فطر در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن علاوه بر روز عید فطر ، روز دوم شوال نیز به تعطیلات رسمی کشور افزوده شد.

تصویب قانون مجازات قاچاق اسلحه

7 شهریور 90 نیز مجلس با تصویب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، برخی خلاهای قانونی در این رابطه برطرف شد.

تصویب قانون نظارت بر رفتار قضات

27 مهرماه 90 مجلسی ها یکی از مهمترین مصوبات خود را از سر گذراندند و قانون نظارت بر رفتار قضات را با 56 ماده به تصویب رساندند. در این قانون مجازاتها و تخلفات انتظامی، آیین رسیدگی به تخلفات انتظامی، تعلیق قاضی و رسیدگی به صلاحیت قضات پیش بینی شده است.

حذف تفاوت تطبیقی حقوق مقامات سیاسی سابق

قانون حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان یکی دیگر از مصوبات مجلس هشتمی ها در جلسه علنی روز شنبه دوم آذرماه به تصویب رسید که بر اساس آن مقرر شد پرداخت 80 درصد حقوق دوران مدیریت به مقامات سیاسی لغو شود.

پیش از آن در تبصره 3 ماده 71 آمده بود که رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس و معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفرا و معاونان وزرا، اگر حداقل دو سال در پست‌ مدیریت‌های سیاسی انجام وظیفه نموده یا بنمایند، پس از تصدی مقام در صورتی که به سمت پایین‌تری منصوب شوند، چنانچه حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر آنها در مسئولیت جدید از 80 درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر وی در پست قبلی کمتر باشد، به میزان مابه‌التفاوت تا 80 درصد را تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود. مجلسی ها با این مصوبه این ماده را از متن قانون مدیریت خدمات کشوری حذف کردند.

تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار

مجلسی ها در روز سی ام آذر ماه سال 90 و در حالی که 9 ماه از سال جهاد اقتصادی را پشت سر گذاشتند طرح یک فوریتی بهبود مستمر محیط کسب وکار را در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند تا گامی تقنینی برای رونق اقتصادی و حل مشکل اشتغال در جامعه بردارند.

تصویب قانون بیمه بیکاری

نمایندگان مجلس چهارم دی ماه طرح بیمه بیکاری را در صحن پارلمان و جهت حل مشکل این قشر به تصویب رساندند.

جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت‌ حامل‌های انرژی

مجلسی ها در مصوبه دیگری در 21 دی ماه، مانع افزایش 20درصدی قیمت برخی کالاها در سال 90 شدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تصویب طرح استفساریه ای دولت را مجاز ندانستند تا قیمت حامل‌های انرژی را در ماه‌های باقیمانده سال 90 به صورت ناگهانی و بیش از 20 درصد قیمت هر یک از موارد مذکور را افزایش دهد.

پیش از این مصوبه دولت مجاز بود قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاهای یارانه‌ای را در طول سال 90 و به تناوب حداکثر 20 درصد نسبت به سال 89 افزایش دهد اما بر اساس مصوبه مجلس دولت دیگر نمی‌تواند این میزان افزایش را در ماه‌های باقیمانده از سال 90، به صورت یکجا افزایش دهد.

تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

بهارستانی ها در یازدهمین روز از بهمن ماه 90 نیز ‌لایحه 71 ماده ای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در صحن پارلمان به تصویب رساندند و مجازات هایی را برای قاچاقچیان کالا و ارز تعیین کردند.

اجازه مجلس برای افزایش قیمت بلیط هواپیما

هجدهم بهمن ماه بهارستان‌نشینان با بررسی و تصویب طرح اصلاح ماده 48 قانون مالیات بر ارزش افزوده به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اجازه دادند مبلغ 50 هزار ریال به قیمت بلیط هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ 250 هزار ریال به قیمت بلیط هر مسافر که با هواپیما عازم خارج از کشور است بیفزاید و از طریق درج در بلیط و یا قرارداد حسب مورد دریافت کند.

در ادامه این ماده تاکید شده که منابع حاصله به عنوان درآمد شرکت تلقی و به حساب شرکت، افتتاح شده توسط خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز می‌شود تا در چارچوب بودجه مصوبه سالانه برای اجرای برنامه‌های نگهداری، بهسازی و تجهیز فرودگاه‌های کشور با اولویت مناطق محروم و استفاده از آخرین تجهیزات نوین فرودگاهی برای ارائه خدمات به مسافرین در حد استانداردهای بین المللی، هزینه کند.

تصویب قانون استخدام رسمی فرزندان و همسران شهدا و جانبازان در دستگاه‌ها

مجلسی ها در این روز مصوبه ای هم برای استخدام رسمی فرزندان و همسران شهدا و جانبازان در دستگاه‌ها داشتند و همه دستگاه‌ها را مکلف کردند در چارچوب سهمیه استخدامی و جایگزینی نیروهای خروجی خود، حداقل 25 درصد نیازهای استخدامی خودرا از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان و همسران شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان بالای3 سال اسارت، معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تأمین و به استخدام آنان از محل مجوزهای مربوط و پست‌های بدون متصدی اقدام کنند و 5 درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان زیر 3 سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهد.

تعقیب حامیان مالی اقدامات تروریستی از سوی ایران

مجلس در مصوبه مهم دیگر خود در 19 بهمن سال 90، مقرر کرد که ایران حامیان مالی اقدامات تروریستی ‌را تحت تعقیب قرار دهد.

نمایندگان با تصویب لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم، مقرر کردند که تهیه و جمع‌آوری وجوه و اموال به قصد تأمین مالی تروریسم و یا مصرف تمام یا بخشی از منابع مالی حاصله از طریق قاچاق ارز، جلب کمک‌های مالی و پولی، اعانه‌، انتقال پول، خرید و فروش اوراق مالی و اعتباری، افتتاح مستقیم یا غیرمستقیم حساب یا تأمین اعتبار یا انجام هرگونه فعالیت اقتصادی اشخاص توسط خود یا دیگری برای انجام اعمالی جرم محسوب می‌شود.

تصویب مواد معطل مانده قانون حمایت از خانواده؛ تعیین سه شرط برای الزام به ثبت ازدواج موقت

نمایندگان مجلس در اولین جلسه علنی بعد از انتخابات دوره نهم در روز 15 اسفند ماه مجلس مواد معطل مانده لایحه حمایت از خانواده را در صحن پارلمان به تصویب رساندند و ثبت نکاح موقت را با 3 شرط بار دار شدن زوجه، توافق طرفین و شرایط ضمن عقد الزامی کردند.

وکلای ملت در مصوبه دیگری از لایحه حمایت از خانواده در روز 16 اسفند مقرراتی را برای مهریه های بالاتر از 110 سکه تعیین کردند و مصوب کردند که مهریه تا سقف 110 سکه بهار آزادی طرح جدید مشمول ماده 2 قانون محکومیت‌های مالی ‌شود و چنانچه مهریه بالاتر از آن باشد، شرط تمکن زوج موردنظر خواهد بود.

امکان اقامه دعوی از دولت‌های خارجی در قوه قضائیه

هفدهم بهمن ماه مجلسی ها در مصوبه ای امکان اقامه دعوی از دولت‌های خارجی در قوه قضائیه را فراهم کردند. بر اساس این ماده چنانچه دولت‌های دیگری در اجرای احکام ناقض مصونیت جمهوری اسلامی ایران و یا مقامات رسمی آن مساعدت و همکاری کنند، مشمول مقررات این قانون هستند.

تنخواه دو ماهه به دولت برای سال 91

در پی ارائه دیرهنگام لایحه بودجه سال 91 به مجلس و نبود فرصت بررسی آن پیش از پایان سال، نمایندگان مجلس در 21مین روز از اسفند ماه تنخواه دولت را برای دو ماهه اول سال به او دادند.

در این مصوبه به دولت اجازه داده شد در چارچوب قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و قانون بودجه سال 90 در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 91 درآمدها و سایر منابع عمومی و اختصاصی را وصول و به خزانه واریز کند و همچنین اعتبارات هزینه‌ای (جاری) و تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی و اختصاصی از آن محل را در چارچوب احکام و جداول قانون بودجه 90 تا مبلغ 220 هزار میلیارد ریال دریافت و پرداخت کنند. منوط بر اینکه هزینه‌های جاری بیش از 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش نیابد.

مهمترین مصوبات مجلس در سال 91
تصویب طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان

15 فروردین و در اولین جلسه علنی مجلس در سال 91 نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان نظر شورای نگهبان را در این باره تامین و پرونده طرح نظارت بر نمایندگان را بستند.

دو سال پیش از این رهبر معظم انقلاب در خرداد سال 89 در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شأن و اهمیت نظارتی مجلس، لزوم تدوین ساز و کار نظارتی برای مجلس و عملکرد نمایندگان را ضروری دانستند.

طرح نظارت بر امور نمایندگان مجلس چند روز پس از این دیدار از سوی احمد توکلی به هیات رییسه مجلس ارائه شد اما پس از مدتی کمیسیون اصل 90 با استفاده از طرح اولیه احمد توکلی،طرح کامل تری را تهیه کرده و با قید یک فوریت تقدیم هیات رییسه مجلس کرد که بر 3 محور 'نظارت مجلس بر مجلس '، 'نظارت مجلس بر نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی ' و 'نظارت مردم بر نمایندگان و مجلس ' استوار بود.

طرح نظارت بر مجلس درهفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تقدیم هیات رییسه شد اما به سرانجام مشخصی نرسید.

این طرح از جمله طرح هایی بود که هرچند اغلب نمایندگان با اصل آن موافق هستند اما در باره جزییات آن اختلاف نظرهای جدی وجود داشت و به همین علت بود که بررسی یک فوریتی آن در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان نرسید و این طرح به صورت عادی در کمیسیون مشترکی با عضویت 23 نماینده مجلس بررسی شد.

تصویب نهایی قانون وزارت نفت

مجلسی ها از روزهای پایانی سال 90 نیز مشغول بررسی و تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت بوده اند تا نهایتا این قانون که در طول 33 سال گذشته وجود نداشته 20 فروردین سال 91 به تصویب برسد.

رای مجلس به اجرای آزمایشی قانون تجارت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز 23 فروردین با اجرای آزمایشی قانون لایحه تجارت به مدت پنج سال موافقت کردند.

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیشنهاد اجرای آزمایشی قانون لایحه تجارت را به مدت پنج سال در صحن علنی مطرح کرد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

گفتنی است لایحه تجارت با 1261 ماده و بیش از 200 تبصره به صورت اصل 85 در مجالس هفتم و هشتم و در کمیسیون قضایی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفته بود و به دلیل مطول بودن امکان بررسی آن در صحن علنی مجلس وجود نداشت.

اصلاح روند سوال از رییس جمهور در مجلس

نمایندگان مجلس هشتم پس از تجربه سوال از رییس جمهور و وقوف به ایرادات آیین نامه داخلی مجلس در این زمینه، روند سوال از رییس جمهور را اصلاح کردند.

در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح روند سوال از رییس‌جمهور مقرر کردند که در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاییه درباره رییس‌جمهور به عدد 6 برسد، طرح استیضاح رییس‌جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

البته مجلسی ها بعدتر دو روز 19 اردیبهشت جهت تامین نظر شورای نگهبان که به این بخش از مصوبه مجلس ایراد گرفته بود، تبصره مربوط به طرح استیضاح رییس‌جمهور را حذف کردند.

بر اساس تبصره یک این ماده پس از این مرحله، درباره پاسخ رییس جهمور به هر یک سوالات از نظر قانع بودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود.

چنانچه نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و پاسخ رییس‌جهمور ناقض قانون یا استنکاف از قانون باشد آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

طرح اصلاح مواد 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس که فوریت آن در جلسه علنی یکشنبه 27 فروردین به تصویب رسیده بود، از سه‌شنبه 29 فروردین در دستور کار مجلس قرار گرفته و سوم اردیبهشت پس از سه جلسه بررسی به تصویب نهایی نمایندگان رسید.

تکلیف مجلس برای استخدام رسمی و پیمانی بیش از 4هزار مربی فنی و حرفه‌ای

نمایندگان در جلسه علنی سوم اردیبهشت با تصویب طرح تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به رسمی و پیمانی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را موظف کردند بدون افزایش هرگونه بار مالی، 4876 نفر از مربیان حق‌التدریس سازمان مذکور را استخدام کند.

تعیین سقف افزایش قیمت نفت و گاز در قانون هدفمندی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 17 اردیبهشت، سقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از 90 درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد.

نمایندگان مجلس با اصلاح بخش دیگری از ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند میانگین قیمت فروش گاز طبیعی به گونه‌ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم معادل حداقل 75 درصد و حداکثر معادل متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود.

پیش از این در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تنها کف قیمت حامل‌های انرژی تعیین شده بود که با مصوبه امروز مجلس سقف افزایش قیمت نفت و گاز نیز تعیین شد.

ارجاع طرح رسیدگی به دارایی مقامات به مجمع تشخیص مصلحت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی 17 اردیبهشت همچنین طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران را که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود مورد بررسی قرار دادند و با اصرار بر مصوبه قبلی خود، آن را به مجمع تشخیص مصحلت نظام ارجاع کردند.

در ماده 2 طرح رسیدگی به دارایی مسئولان آمده بود که به منظور افزایش عمومی مردم به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ارتقای سلامت اداری از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، یکی از شرایط تصدی سمت‌های موضوع این قانون و ادامه تصدی‌ آنها، اعلام فهرست اموال و دارایی خود،‌ همسر و فرزندان تحت تکفل است.

با وجود ایراد شورای نگهبان به این ماده از طرح رسیدگی به دارایی مسئولان، نمایندگان مجلس بر این مصوبه اصرار کردند و بررسی آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند.

فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی یارانه دریافت می‌کنند

نمایندگان در روز 17 اردیبهشت و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف صلاحیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، مقرر کردند که این فرزندان یارانه دریافت کنند.

به موجب مصوبه امروز نمایندگان مجلس، فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی علاوه بر حق اقامت دائم در ایران، همانند شهروندان ایرانی از حق تحصیل و بهداشت و درمان رایگان، تامین اجتماعی و یارانه برخوردار خواهند بود.

بر این اساس این افراد تا سن 19 سالگی از پرداخت تعرفه اقامت نیز معاف هستند.

تصویب قانون بودجه 91 در مجلس

با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و تصویب تنخواه از سوی مجلس برای دو ماهه اول سال 91، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز 20 اردیبهشت بررسی کلیات و جزییات لایحه بودجه را آغاز کردند و 28 اردیبهشت ماه نیز دخل و خرج کشور را با تعیین 5 میلیون و 665 هزار و 618 میلیارد و 35 میلیون ریال منابع و مصارف مشخص کردند.

این دومین تجربه پیاپی مجلس هشتم و دولت دهم است که لایحه بودجه سالانه را برخلاف روال معمول در ابتدای همان سال بررسی می‌کند و مجلس ناگزیر می‌شود که برای گذران امور، در دو ماه اول سال به دولت تن‌خواه بدهد.

تصویب طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات داخلی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 31 اردیبهشت و در آخرین روزهای کاری مجلس هشتم، طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات را با 14 ماده به تصویب رساندند و پرونده رسیدگی به این طرح را بستند.

رییس مجلس با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه‌ ایرانی این اقدام مجلس هشتم را به‌موقع و سنجیده توصیف کرد.

به نقل از ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.