×

کلیت لایحه حمایت خانواده و قانونمند کردن صیغه به نفع زن است

کلیت لایحه حمایت خانواده و قانونمند کردن صیغه به نفع زن است

کلیت لایحه حمایت خانواده و قانونمند کردن صیغه به نفع زن است

کلیت-لایحه-حمایت-خانواده-و-قانونمند-کردن-صیغه-به-نفع-زن-است

بررسی جایگاه زن در لایحه حمایت خانواده

یک کارشناس حقوقی: کلیت «لایحه حمایت خانواده» و قانونمند کردن صیغه به نفع «زن» است


یک وکیل دادگستری گفت: وجود لایحه حمایت خانواده می‌تواند بخشی از حمایت‌های لازم در مورد بانوان را تامین کند. قوانینی که حامی و موجب استحکام خانواده باشد، عموما قوانین خوبی هستند.

عباس برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: لایحه حمایت خانواده همان طور که از مدت‌ها قبل مطرح بود و حتی جلسات کارشناسی آن در کمیته بانوان و جوانان مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز بحث شد، می‌تواند بخشی از حمایت‌های لازم درخصوص بانوان را تامین کند، بنابراین همیشه قوانینی که حامی و موجب استحکام خانواده باشد، لایحه و قانون خوبی خواهد بود و از این جهت باید با دید مثبت به آن نگاه شود.

وی ادامه داد: مهریه و ازدواج موقت دو مقوله جدا از یکدیگر است، اما در بحث مهریه میزان مشخصی در اسلام یا قوانین پیش‌بینی نشده است و تعیین مهریه در اختیار زوجین است ولی مهریه‌های سنگین همیشه عامل خوشبختی زوجین نیست. همچنین در اسلام نیز مهریه سبک مورد تایید و تشویق قرار گرفته است. چه بسا مهریه‌های سنگین باعث می‌شود زوجین در سنین اول جوانی با یک صحبتی که باعث اختلاف‌شان می‌شود، با دعوی به دنبال جدایی بروند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این موضوع که تا 110 سکه شامل ماده 2 نحوه اجرای محکومیت‌های مالی می‌شود، یک اقدام احتیاطی است و این تصمیمات یک بخشش کارشناسی است و بخش دیگرش مصلحتی است و می‌تواند تا حدودی موثر باشد زیرا زندان‌های ما پر از زندانیانی است که به دلیل بدهکاری مالی مربوط به مهریه در زندان به سر می‌برند. دولت نیز نمی‌تواند مهریه‌های همه افراد را بپردازد چون اگر دولت این کار را انجام دهد گاهی موجب تبانی زوجین می‌شود به این صورت که زوجین با به وجود آوردن اختلاف صوری، خواهان دریافت مهریه از دولت می‌شوند که این موضوع نیز به صلاح جامعه نیست.

برزگر عنوان کرد: تعیین 110 سکه به این معنا نیست که افراد نمی‌توانند بیش از 110 سکه مهریه تعیین کنند، در حال حاضر سکه به عنوان مهریه رسم شده است و در گذشته سکه به عنوان مهریه تعیین نمی‌شد و معمولا وجه نقد بود اما سکه در حال حاضر به عنوان مهریه در جامعه عرف شده است و دولت و نظام ناچار است برای کنترل این موضوع قوانینی را وضع کند.

این حقوقدان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تعیین 110 سکه می‌تواند مشکل تراکم پرونده در محاکم خانواده را کم کند، بیان کرد: در مورد این موضوع نمی‌توان در حال حاضر قضاوت کرد، اما در بخش نتیجه‌گیری این موضوع، به نظر می‌رسد کار کارشناسی لازم صورت نگرفته است، در بحث ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه باید ریشه این پرونده‌ها شناسایی و از آن پیشگیری کنند، اما متاسفانه ما همیشه در برخورد با مشکلات به دنبال شناسایی علت و پیشگیری که مهم‌ترین بخش است، نمی‌رویم.

وی با بیان اینکه قانونمند کردن صیغه در لایحه حمایت خانواده به نفع زن و جامعه است، تصریح کرد: ازدواج موقت یکی از بحث‌های چندین ساله در جامعه ما است، این را به عنوان یک ضرورت نه اصل در جامعه می‌توان پذیرفت، زیرا اصل در جامعه و دین ما بر ازدواج دایم است، اما ازدواج موقت برای خانواده‌هایی که سرپرست خود را از دست می‌دهند، یک نوع حمایت اجتماعی و عاطفی محسوب می‌شود، اما یکی از تبعات منفی ازدواج موقت این است که ممکن است فرزند مشترکی متولد شود اما بی سرپرست باشد و حامی مناسبی نداشته باشد، اما از تبعات مثبت آن این است که خیلی از افراد شرایط ازدواج دایم را ندارند و می‌خواهند محرم باشند مثلا دانشجو هستند، می‌خواهند درس بخوانند و این افراد با اجازه پدر می‌توانند ازدواج موقتی را داشته باشند و این بهتر از این است که دو دانشجوی دختر و پسر رابطه نامشروع با یکدیگر داشته باشند و ازدواج موقت می‌تواند از بسیاری از مفاسد جلوگیری کند.

این حقوقدان تاکید کرد: ازدواج موقت یک ضرورت برای خانواده‌هایی است که سرپرست خود را از دست می‌دهند، ازدواج موقت را قانونمند نمی‌کنند که هرکس هرکاری که خواست انجام دهد، بلکه به دلیل ضروریات جامعه است و دولت و مجلس درصدد قانونمند این موضوع است و نتیجه این در اجرا مشخص می‌شود که چه مقدار دارای آثار مثبت و منفی است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.