×

الکترونیکی شدن ثبت دادخواست، روشی برای دسترسی آسان به عدالت

الکترونیکی شدن ثبت دادخواست، روشی برای دسترسی آسان به عدالت

یک حقوقدان حقوقدان با اشاره به راهکار دسترسی آسان همگان به عدالت گفت یکی از راه‌ها این است که دادخواست‌ها الکترونیکی ثبت شود و مجمتع‌های مشاوره حقوقی در جامعه زیاد شود

الکترونیکی-شدن-ثبت-دادخواست،-روشی-برای-دسترسی-آسان-به-عدالت وکیل 

یک حقوقدان حقوقدان با اشاره به راهکار دسترسی آسان همگان به عدالت گفت: یکی از راه‌ها این است که دادخواستها الکترونیکی ثبت شود و مجمتع‌های مشاوره حقوقی در جامعه زیاد شود.

استرداد دادخواست و معافیت دادگاه از رسیدگی و صدور حکمآیا می دانید نحوه تنظیم دادخواست به چه شکل است ؟ - چرا دادخواست های ما منجر به نتیجه نمی شود ؟ - الزامات نحوه تنظیم صحیح دادخواست - دادخواست و فرق آن با درخواست - نکاتی کاربردی درباره دادخواست 

حسین محمد نبی ، گفت: مقام معظم رهبری در حکمی که برای آیت الله آملی لاریجانی فرستادند مسائلی را مطرح فرمودند که مطالب اساسی‌ای بود مانند استفاده از تجارب گذشتگان یا استفاده از سازوکار مناسب برای استفاده آسان همگان از عدالت.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی هر شهروندی می‌تواند برای احقاق حقوقش به دستگاه قضایی مراجعه کند. دسترسی آسان که مد نظر مقام معظم رهبری است تا کنون مد نظر قوه قضاییه بوده و خواهد بود.

این حقوقدان درباره فعالیت‌ها در راستای دسترسی آسان همگان به عدالت اظهار داشت: به عنوان مثال در کانون وکلا اداره معاضدت قضایی داریم که این مجموعه سالهاست تشکیل شده و مشورت حقوقی رایگان به مردم می‌دهد. در ضمن همین اداره معاضدت قضایی در ساختمان‌های مختلف دفاتری دارد که به مردم کمک می‌کند. قوه‌قضاییه هم کمک کرده و محل را به واحدهای معاضدت داده است.

دادخواست کاهش اقساط مهریه - دادخواست صدور قرار تامین خواسته - دادخواست مهروموم ترکه و تحریر و تقسیم آن - دادخواست صدور حکم حضانت فرزند برای پدر - دادخواست ابطال شناسنامه و صدور شناسنامه جدید 

وی بیان داشت: هم‌اکنون در جهت اقامه دعوا و دادن دادخواستها طرح‌های نوینی را قوه قضاییه شروع کرده اما این طرح‌ها تکمیل نیست و انتقادهای زیادی هم به آن است. مثلا ثبت دادخواست‌‌ها را برای اینکه الکترونیکی شوند در دفاتر اسناد رسمی برده شدند.

محمد نبی با اشاره به ثبت الکترونیکی دادخواست‌ها ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که در جهت دسترسی آسان به عدالت صورت گرفته این است که شما حتی در منزل می‌توانید از طریق اینترنت پیگیر باشید و ببینید که پرونده و دادخواستتان در کدام مرحله به سر می‌برد.

وی همچنین به بحث پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و افزود: باید به بحث پیشگیری از وقوع جرم که در نتیجه آن کاهش مراجعه مردم به دادسراها را به دنبال دارد پیگیری شود.

نمونه دادخواست ابطال دستور اجرا - برگ دادخواست واخواهی - دادخواست تغییر نام کوچک 

این حقوقدان در خاتمه گفت: قوه‌قضاییه باید از تمام کارشناسان حقوقی استفاده کند تا تمام منویات مقام معظم رهبری را عملی کند.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.