×

آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر

آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر

دیروز بسته بهداشتی طرح تحول سلامت رونمایی شد دراین بسته که در قالب طرح تحول نظام سلامت در کشور اجرایی می شود، مشارکت مردمی و مشارکت دستگاههای بین‌بخشی بسیار پررنگ دیده شده است همچنین ارایه خدمات جامع بهداشتی به اقشار محروم جامعه، حاشیه شهرها و اقشار کم درآمد در اولویت این طرح است

آغاز-اجرای-برنامه-پزشک-خانواده-در-شهرهای-زیر-20-هزار-نفر وکیل 

دیروز بسته بهداشتی طرح تحول سلامت رونمایی شد . دراین بسته که در قالب طرح تحول نظام سلامت در کشور اجرایی  می شود، مشارکت مردمی و مشارکت دستگاههای بین‌بخشی بسیار پررنگ دیده شده است همچنین ارایه خدمات جامع بهداشتی به اقشار محروم جامعه، حاشیه شهرها و اقشار کم درآمد در اولویت این طرح است.

چالش پزشکان بیکار تا معطل ماندن طرح پزشک خانواده - افزایش 10 هزار تومانی حق ویزیت پزشکان بخش خصوصی - پزشکانی که شرافت خود را نفروختند / حق ویزیت به نسبت تمکن مالی 

تکمیل و تجهیز شبکه بهداشتی سراسر کشور، ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی در حاشیه شهرها برای ارائه خدمات به 8/5 میلیون حاشیه نشین از طریق خرید خدمت، اجرای پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر و حاشیه شهرها، اجرای برنامه ترویج خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی و نیز برنامه ملی کنترل بیماریهای غیر واگیر اجرایی می شود.وزیر بهداشت در جلسه رونمایی از بسته بهداشتی طرح تحول بااشاره به اهمیت بودجه سلامت که نباید برای بزک‌کردن بیمارستان‌ها صرف شود، گفت: شروع بسته بهداشت طرح تحول سلامت به‌صورت رسمی آغاز شد و سعی می‌کنیم هیچ‌کسی در حوزه سلامت ناراضی نباشد.سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی بااشاره به قدردانی رهبر معظم انقلاب، رییس‌جمهوری، هیأت دولت و همچنین رضایت مردم از اجرای طرح تحول سلامت اظهار کرد: طرح تحول سلامت در مقدمه کار خود است و باید ادامه آن با جدیت پیگیری شود بنابراین تشویق‌هایی که از این طرح شده است همان اندازه که خوب است می‌تواند آفت نیز داشته باشد به همین علت کارهای زمین مانده این طرح  باید با برنامه‌ریزی و تیم هماهنگ و با نظارت به خوبی اجرا شود.وی افزود: رییسان دانشگاه‌ها باید در اجرای طرح سلامت در ارتباط با مردم و احترام به پزشکان گوش شنوایی داشته باشند تا بتوانند صدای مخالف را بشنوند. بنابراین تقدیر رهبر معظم انقلاب به همراه رییس‌جمهوری و هیأت دولت را یک موفقیت معنوی به حساب می‌آوریم و امیدواریم تا 3 سال آینده بتوانیم با بازنگری که در طرح تحول سلامت انجام می‌شود بهترین خدمات را به مردم ارایه کنیم.

 نارضایتی مردم و پزشکان از تعرفه ها - حقوق بیمار از واقعیت تا عمل 

 آغاز طرح تحول سلامت

وی عنوان کرد: برنامه و بسته بهداشتی طرح تحول سلامت که از دو سه ماه قبل کارهای زیرساختی آن انجام شده بود از امروز کلید می‌خورد ولی باید این مسئله را عنوان کنم که بسته درمان هنوز اشکالات فراوانی دارد که امیدواریم با همکاری دیگر معاونت‌ها از جمله معاونت پژوهشی، دانشجویی، طب سنتی این کارها اصلاح شود.  وی به اقدامات وزارت بهداشت برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها و آمبولانس هوایی نیز اشاره و بیان کرد: شبکه‌های بهداشتی درمانی، خدمات ارزشمندی ارایه خواهند کرد ولی باید بدانیم که خانه‌های بهداشت در روستاها آسیب زیادی دیده‌اند بنابراین باید غبارروبی و بازسازی آنها صورت پذیرد که البته مشکل اصلی مربوط به حاشیه شهرهاست که باعث گسترش بیماری‌های غیرواگیر می‌شود. وزیر بهداشت به تغییر سیمای بیماری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: وظیفه سنگینی بر دوش ماست بنابراین دولت نیز دستور داده است که اعتبارات و ردیف‌های اعتباری برای طرح تحول سلامت محقق شود بنابراین قول داده شده است تا 80 درصدی ردیف اعتباری تخفیف یافته در اختیارمان قرار گیرد تا با خیالی راحت تا پایان سال برنامه‌ریزی کنیم.

  کادر پزشکی باید تمام وقت شود

هاشمی به ضرورت تمام‌وقتی کادر پزشکی نیز تاکید بسیار داشت و بیان کرد: باید برای تمام‌وقتی‌ها امتیازات ویژه‌ای قایل شویم بنابراین امتیازهای گذشته باید تجدیدنظر شود تا بتوانیم به سمت قانون تمام‌وقتی‌ها سوق پیدا کنیم البته نظارت نیز بسیار مهم است و ضرورت بسیاری دارد. وی بابیان اینکه در نظارت‌ها می‌توان هم تشویق کرد و هم اشکال گرفت ولی قسمت تشویق آن پررنگ‌تر باشد، عنوان کرد: از برخوردهای قهری باید پرهیز شود، باید با پزشکان و اعضای هیأت علمی صحبت کرد، با زور کاری پیش نمی‌رود.

قوانین حوزه خطاهای پزشکی و حقوق بیمار - قوانین دال بر حمایت حقوق بیمار در ایران نداریم 

  تزریق دوهزار نیرو به شهرستان‌ها

وزیر بهداشت ادامه داد: دو هزار نیرو در قالب طرح تحول سلامت به شهرستان‌ها تغذیه می‌شود. باید به اسکان و وضعیت آنها توجه و به آنها احترام گذاشته شود. ما حتی یک ناراضی نیز نباید داشته باشیم بنابراین از نگهبان تا خدمتکار، پرستار، بهیار و تمام کادر پزشکی باید مورد احترام قرار گیرند و حداقل به مشکلات آنها گوش کنیم. زیرا گاهی وقت‌ها شکایت می‌شود که فلان معاون را نمی‌توان دید و حتی برخی رییس‌دفترها بدتر از رؤسا هستند البته منظورم این نیست که کار سطحی انجام دهیم. باید به کارهای عمقی نیز توجه کرد ولی باید طوری طراحی کنیم که مردم و کارکنان برای مطرح کردن اشکالاتشان دچار مشکل نشوند.هاشمی ادامه داد: برخی از رؤسای بیمارستان‌ها به هیچ‌وجه به دخل و خرج بیمارستانشان مسلط نیستند بنابراین آنها باید بدانند از چه تجهیزات پزشکی استفاده کنند. آیا این تجهیزات پزشکی خارجی است و چرا باید از گران‌ترین برند استفاده کنند؟ وی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: امیدوارم روزی یک مرکز یا معاونت نیروی انسانی در وزارت بهداشت ایجاد شود زیرا نباید پس از 35 سال هنوز در روستاها دچار کمبود پزشک و متخصص باشیم. برخی از شما رؤسای دانشگاه‌ها نیز اعلام عدم نیاز می‌کنید درحالی که این کار ظلم است و باید این روند اصلاح شودوی در رابطه با اینکه آیا در زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت رؤسای دانشگاه‌ها عزل شده‌اند، گفت: در یک مورد بوده که رئیس دانشگاه تغییر کرده است و در سایر موارد تذکر داده شده است.  وی در رابطه با اجرای فاز بهداشتی طرح تحول، گفت: در دو سه ماه گذشته زیرساخت‌ها آماده شده و از امروز گروه بهداشتی کار خود را آغاز می‌کنند به طوری که در شهرهای زیر 20 هزار نفر اشکالات برنامه پزشک خانواده را برطرف می‌کنیم و خانه‌های بهداشت اصلاح می‌شوند.

حق ویزیت - رشد 460 درصدی دستمزد پزشکان خانواده 

  افزوده شدن دوواکسن جدید

وزیر بهداشت همچنین درحاشیه این اجلاس تصریح کرد:‌ دو هزار خانه بهداشت نیاز به تعمیرات دارند که بازسازی می‌شوند، همچنین مکمل‌های غذایی به خانواده‌ها داده می شود به خصوص زنان باردار و شیرخواران در اولویت دریافت این مکمل‌ها قرار دارند. هاشمی افزود: همچنین دو واکسن از آبان وارد شبکه بهداشت می‌شود که به تدریج سایر واکسن‌ها نیز اضافه خواهد شد.وی افزود: برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران با انجام اصلاحاتی اجرا خواهد شد و همچنین به 4 هزار پزشک عمومی جدید نیازمند هستیم که باید جذب شود. وی همچنین از ایجاد شبکه بهداشتی در سراسر کشور خبر داد و گفت: این شبکه در حاشیه شهرها مستقر می‌شود چرا که طبق آخرین سرشماری که در دو ماه گذشته انجام شد، 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که فاقد خدمات بهداشتی مناسب هستند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.