×

تخصصی شدن تربیت قضات دیوان عدالت اداری با ایجاد رشته حقوق عمومی

تخصصی شدن تربیت قضات دیوان عدالت اداری با ایجاد رشته حقوق عمومی

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت در حال حاضر قضات خوبی در دیوان عدالت اداری داریم که تسلط کاملی به قوانین و بخشنامه‌ها دارند، اما امیدواریم تخصصی شدن تربیت قضات دیوان عدالت اداری به رسیدگی شایسته‌تر به پرونده‌ها کمک کند

تخصصی-شدن-تربیت-قضات-دیوان-عدالت-اداری-با-ایجاد-رشته-حقوق-عمومی وکیل 

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: در حال حاضر قضات خوبی در دیوان عدالت اداری داریم که تسلط کاملی به قوانین و بخشنامه‌ها دارند، اما امیدواریم تخصصی شدن تربیت قضات دیوان عدالت اداری به رسیدگی شایسته‌تر به پرونده‌ها کمک کند.

کارکرد دیوان عدالت اداری به زبان ساده - پاسخ شورای نگهبان به استعلامات رییس دیوان عدالت اداری - تغییر رویه ها در قانون جدید دیوان عدالت اداری - انتشار کتاب جایگاه و صلاحیت های دیوان عدالت اداری در نظام حقوقی ایران - آیین نامه اداری جلسات هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری - کاهش مراجعات مردم به مرکز دیوان عدالت اداری - دیوان عدالت اداری و فلسفه تاسیس آن - آیا می دانید وظیفه دیوان عدالت اداری چیست ؟

"احمد علیجانی "، با اشاره به ضرورت دایر شدن رشته حقوق عمومی در دانشگاه‌ها، برای تربیت بهتر قضات دیوان عدالت اداری اظهار داشت: رشته حقوق عمومی رشته‌ای است که به مسائل سازمان‌ها و روابط بین سازمان‌ها و قوانین و مقررات حاکم بر آنها می‌پردازد که در خصوص قضات دیوان عدالت اداری نیاز صددرصد به تحصیل تخصصی در این رشته نیست.  
 
این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: اگر بگوییم کسی که فارغ التحصیل این رشته نباشد قادر به قضاوت درحوزه دیوان عدالت اداری نبوده، درست نیست، در واقع دوره حقوق عمومی یک دوره مرتبط با مسائل حقوقی است که اکثر پرونده‌هایی که در دیوان عدالت اداری مربوط به کارمندان دولت، بخشنامه‌های دولتی و ابطال بخشنامه هاست، را تحت پوشش قرارمیدهد.  

حقوق عمومی چیست ؟ - کتاب مبانی حقوق عمومی در ایران کهن - مختصری بر حقوق عمومی و حقوق خصوصی - پایه و مبنای حقوق عمومی چیست ؟ - دلیل تأکید رئیس دیوان عدالت اداری بر گسترش حقوق عمومی چیست ؟ 
 
در حقوق عمومی مباحث مطرح شده‌‌ همان مباحثی است که در دوره کار‌شناسی حقوق نیزاین مطالب آموزش داده می‌شود و نمیتوان گفت  رشته حقوق عمومی در مراحل کار‌شناسی ارشد یا دکترا مطلب اضافه‌‌تری به قضات یاد می‌دهد که در سایر زیرمجموعه‌های حقوق وجود نداشته است.  
 
وی ادامه داد: البته در خصوص اینکه قضات دیوان عدالت اداری به طورتخصصی به بحث در این امور بپردازند ایجاد  این رشته ارزشمند است، اما نافع تخصص قضات ما در حوزه دیوان عدالت اداری نیست.  
 
علیجانی این اقدامات را در جهت بهبود قضاوت در دیوان عدالت بجا دانست و ادامه داد:  در حال حاضر قضات خوبی در دیوان عدالت اداری داریم که تسلط کاملی به قوانین و بخشنامه‌ها دارند، اما امیدواریم تخصصی شدن تربیت قضات دیوان عدالت اداری و ایجاد رشته حقوق عمومی برای افرادی که قصد ورود به دیوان را دارند، به رسیدگی شایسته تر پرونده ها در دیوان عدالت اداری کمک کند.

دولت اعتدال ، حقوق عمومی و منشور حقوق شهروندی - بزرگترین شخصیت حقوق عمومی چه کسی است ؟ - مهدویت ، مدل حکمرانی موعود و حقوق عمومی 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: عملی شدن این اقدام می‌تواند در روند کار قضایی قضات در دیوان عدالت اداری بهبود ویژه‌ای ایجاد کند، اما از این نکته نیز غافل نباشیم که در گذشته نیز آراء صادر شده در دیوان عدالت اداری بیانگر شایستگی ،توانایی و تخصص قضات این دیوان  بوده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.