×

رهایی از اعدام با استناد به قانون جدید مجازات اسلامی

رهایی از اعدام با استناد به قانون جدید مجازات اسلامی

یک وکیل دادگستری گفت که طبق ماده 10 قانون مجازات اسلامی موکلم که به مجازات قصاص محکوم شده بود، از این مجازات رهایی یافت

رهایی-از-اعدام-با-استناد-به-قانون-جدید-مجازات-اسلامی

یک وکیل دادگستری گفت که طبق ماده 10 قانون مجازات اسلامی موکلم که به مجازات قصاص ( مقالات مرتبط با قصاص - سوالات مرتبط با قصاص ) محکوم شده بود، از این مجازات رهایی یافت.

اعدام - علت اجرای حکم اعدام پیش از طلوع آفتاب - بررسی مجازات سالب حیات در نظام های کیفری - حقوق بشر اعدام ، سن قانونی - اعدام مجدد - اندرفواید حکم اعدام - نقد و بررسی مجازات اعدام و سنگسار در قوانین ایران - اعدام فساد یا مفسد - مجازات مرتکبین جرایم اقتصادی از حبس تا اعدام - اعدام مجدد وجاهت قانونی ندارد - امکان یا عدم امکان اجرای حکم اعدام - زایل شدن هدف ارعاب در مجازات اعدام - محدودیت های مربوط به زمان اجرای مجازات اعدام - درباره اجرای علنی احکام اعدام - صدور حکم اعدام بر اساس بلوغ 

عبدالصمد خرمشاهی ، اظهار کرد: در جلسه‌ای که در تاریخ 12 شهریور ماه در دادگاه کیفری استان یزد برگزار شد، بعد از دفاعیات ما با توجه به تبصره 1 ماده 290 قانون جدید مجازات اسلامی اتهام حسن قتل شبه عمد اعلام و این اتهام به او تفهیم شد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت 9 سال که قرار بود مجازات قصاص موکلم اجرا شود، او بر اساس ماده 10 قانون جدید مجازات اسلامی از این مجازات رهایی پیدا کرد.

این وکیل دادگستری یکی از موارد قابل توجه در این پرونده را دفاع دادستانی و نماینده دادستان از متهم دانست و گفت: این موضوع از موارد قابل توجه در پرونده های کیفری محسوب می شود که تاکنون سابقه نداشته است، البته این موضوع در چارچوب قانون است.

نصاب شهادت در حدود ، قصاص ، دیات و تعزیرات - قواعد قتل و قصاص در قانون مجازات اسلامی - قصاص افراد زیر 18سال ممنوع شد - زمان استقرار و مالک حق قصاص - قصاص حق اولیای دم است - آیا انتقال بیماری کشنده می تواند موجب قصاص شود ؟ 

خرمشاهی خاطرنشان کرد: حداکثر سه سال حبس مجازات قتل شبه عمد محسوب می شود که موکلم 9 سال را در زندان سپری کرده است.

به گزارش ایسنا، 9 سال قبل در یکی از شهرستان‌های استان یزد قتلی رخ می دهد. در این پرونده محکوم به قصاص ( مقالات مرتبط با قصاص - سوالات مرتبط با قصاص ) (حسن) مطلع می‌شود که یکی از دوستانش با خواهرش ارتباط نامشروع برقرار کرده است. به همین دلیل حسن با چاقو ضرباتی به پای دوستش وارد می‌کند که یکی از این ضربات به ران او اصابت کرده که باعث قتل وی می‌شود.

تقاضای قصاص یا دیه از سوی دادستان به جانشینی ولی دم - ادله اثبات قصاص - قواعد مربوط به قصاص برای قتل عمد -  استیفای قصاص در صورت تعدد اولیای دم - حیات جامعه مستلزم تداوم حکم قصاص است 

پس از تصویب قانون جدید مجازات اسلامی مصوب سال 92 دادیار اجرای احکام کیفری استان یزد با توجه به ماده 10 قانون جدید مجازات اسلامی و بندهایی از مواد این قانون نامه‌ای خطاب به دادستان می‌نویسد و اعلام می‌کند که قانون جدید شامل حال حسن می‌شود و حکم قصاص برای وی قابلیت اجرا ندارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.