×

محیط بانان همچنان منتظر قوانین حمایتی هستند، ضرورت رفع خلاءهای قانونی

محیط بانان همچنان منتظر قوانین حمایتی هستند، ضرورت رفع خلاءهای قانونی

زخم‌های محیط‌بانان از سوی متعرضان محیط زیست گاه به قدری کاری است که آنها را برای همیشه خانه‌‌نشین می‌کند و این در حالی است که به نظر می‌رسد محیط‌‌بانان بیش از هر زمان دیگری به توجه ویژه نمایندگان خانه ملت برای تصویب قوانین حمایتی نیاز دارند

محیط-بانان-همچنان-منتظر-قوانین-حمایتی-هستند،-ضرورت-رفع-خلاءهای-قانونی

زخم‌های محیط‌بانان از سوی متعرضان محیط زیست گاه به قدری کاری است که آنها را برای همیشه خانه‌‌نشین می‌کند و این در حالی است که به نظر می‌رسد محیط‌‌بانان بیش از هر زمان دیگری به توجه ویژه نمایندگان خانه ملت برای تصویب قوانین حمایتی نیاز دارند.

 تاکنون بسیاری از محیط‌بانان ایرانی در جریان درگیری‌های مسلحانه با متعرضان محیط زیست جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که به نظر می‌رسد با تصویب قوانین حمایتی، امنیت کافی آنها در برخورد با متعرضان تامین شود.
 
سال گذشته بود که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، خبر از تشکیل ستادی با هدف حمایت از حقوق محیط‌بانان داد؛ ستادی که قرار شد با آغاز به کارش، تحولی در محیط‌ زیست، در تمام ابعاد، ایجاد کند اما تا امروز به این خواسته جامه عمل پوشانده نشده است، این در حالی است که رییس سازمان محیط زیست روز گذشته در حاشیه مراسم بزرگ داشت مقام محیط‌بان در خصوص وضعیت محیط‌بان در کشور بیان داشت: سازمان محیط زیست در تلاش است وضعیت محیطی محیطبانان را ارتقا بخشد.

محیط بانان و لزوم حمایت قانونی

مولفه های حقوقی محیط زیست سالم - نقش رویه قضایی در توسعه حقوق محیط زیست

وی در خصوص خلاءهای قانونی موجود در شغل محیط‌بانی اظهار داشت: سازمان محیط زیست به طور جدی پیگیر اصلاح قوانین در مورد فعالیتهای محیط‌بانان است تا آنها بتوانند با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

جالب است بدانیم، اولین احکام قانونی در باب شکار در تاریخ 18 اردیبهشت 1307 تدوین و تصویب شده‌است و در 14 اسفند 1335 مقررات مستقل و نسبتا جامعی در زمینه حفاظت از حیات وحش به تصویب مجلس وقت رسید و کانون شکار و صید تشکیل گردید که اعضاء آن را تعدادی از افراد علاقه مند به شکار و صید تشکیل می‌دادند، و به منظوراجرای قوانین تدوین شده وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش وقت نیز به عضویت کانون مذکور در آمدند.
 
 در 16 خرداد 1346 سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون شکار گردید و این سازمان رسما به عنوان یک دستگاه مستقل دولتی فعالیت خود را با آموزش شکاربانان در سطح کشورآغاز و مناطق را نیز به عنوان پارک وحش مورد حفاظت قرار داد.  
 
در سال 1350 با مطرح شدن مسائل زیست محیطی در سطح جهان، این سازمان با تغییر عنوان به نام سازمان حفاظت محیط زیست عهده دار مسایل محیط زیست کشور شد و همکاری خود را با سازمان‌های بین‌المللی ادامه داد.  

سازمان حفاظت محیط زیست طبق استانداردهای بین‌المللی مناطقی را تحت عنوان مناطق چهارگانه مورد حفاظت قرار داده‌است، که هر یک از مناطق دارای شرایط و مقررات خاص بوده وهم اکنون تعداد آن‌ها در کل کشور به 153 رسیده‌است.

محیط‌بانان ضابطان خاص قضایی‌اند/ ضرورت رفع خلاء قانونی این شغل

"محمد رسولی" با اشاره به ضرورت تصویب لایحه‌ای به منظور حمایت از محیط‌بانان به باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه محیط‌بانان ضابطان خاص قضایی هستند، بنابراین باید قوانین حمایتی برای حفظ امنیت آنها حین ماموریت هر چه زودتر تصویب شود.
 
وی با بیان اینکه  خلا قانونی در شغل محیط بانی باید  برطرف ‌شود ادامه داد: در سالهای اخیر بسیاری از محیط‌بانان جان خود را حین ماموریت از دست داده‌اند و این در حالی است که آنها از کلیه اختیارات یک ضابط قضایی برخوردار هستند.
 
رسولی تصریح کرد: محیط بانان از اختیار به کار گیری سلاح در صورت لزوم و به تناسب موقعیت در برخورد با متعرضین محیط زیست برخوردارند که شرایط و نحوه به کارگیری آن در قانونی که در سال 1373 تصویب شد ذکر شده است.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: محیط‌بانان در موارد لزوم باید از سلاح استفاده کنند و آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها باید داده شود، چرا که دلیل عمده محکومیت محیط‌بانان در محاکم قضایی این است که بدون رعیت شرایطی که در قانون لحاظ شده، اقدام به تیراندازی می‌کنند.

در پایان با وجود اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی، محیط‌بانان را به عنوان ضابط قوه قضائیه می‌داند و بر اهمیت جایگاه قانونی و اجتماعی آنها تاکید دارد باید ببینیم آیا چشم‌انتظاری آنها برای تصویب قوانین حمایتی به پایان خواهد رسید؟

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.