×

ضرورت تغییر پش‌ فرض‌ های علم حقوق در ایران

ضرورت تغییر پش‌ فرض‌ های علم حقوق در ایران

ضرورت تغییر پش‌ فرض‌ های علم حقوق در ایران

ضرورت-تغییر-پش‌-فرض‌-های-علم-حقوق-در-ایران

نویسنده کتاب «درآمدی بر فلسفه حقوق و نظریه‌های حقوقی» با تأکید بر لزوم تغییر پش‌فرض‌های علم حقوق در کشورمان گفت: تا هنگامی که دارای پیش‌فرض‌هایی ثابت در این علم هستیم، قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای امروز در این حوزه نخواهیم بود.

مهرزاد ابدالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این مطلب گفت: برای گام برداشتن همگام با دیگر کشورها در جهت تعالی علم حقوق باید پیش‌فرض‌های ثابت این حوزه را تغییر دهیم؛ امری که با پرورش و توسعه فلسفه حقوق امکان‌پذیر است زیرا این حوزه مبانی و پیش‌فرض‌های تغییر در علم حقوق را تعیین می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین درباره موضوع اصلی فلسفه حقوق گفت: این حوزه‌ به جایگاه حقوق به عنوان پدیده اجتماعی در میان سایر پدیده‌های اجتماعی می‌پردازد و این امر که حقوق از چه رشته‌هایی تأثیر می‌پذیرد و چه رشته‌هایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کیفیت آن چگونه است را بررسی می‌کند.

وی به بررسی مکاتب حقوقی گوناگون در این کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم این اثر، بررسی رابطه اصول فقه با فلسفه حقوق است،‌ مثل این که آیا می‌توان اصول فقه را همان فلسفه حقوق برشمرد. در نتیجه این بررسی باید گفت که اگر این دو دارای رابطه‌ای منطقی باشند، عنوان آن رابطه، عموم و خصوص من‌وجه است.

ابدالی افزود: این دو حوزه دارای برخی مسایل مشترکند و در برخی امور نیز متفاوت از یکدیگرند. این امر تأیید کننده نیاز علوم انسانی کشورمان به علم فلسفه حقوق است چرا که اصول فقه، گزینه مناسبی برای پر کردن جای خالی آن نیست.

وی ادامه داد: فلسفه حقوق وارد جزییات حقوقی نمی‌شود و آن چه را که دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد فرامی‌گیرند، دربر نمی‌گیرد بلکه نحوه ارتباط آن با دیگر رشته‌ها را مشخص می‌کند تا در مقام عمل اثبات شود که جایگاهش در میان آنان چیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به تدریس چندین ساله فلسفه حقوق در دانشگاه‌ها گفت: این اثر حاصل سال‌ها تدریس و مطالعه‌ام در این حوزه است و متأسفانه در میان آثار مکتوبمان کتاب‌های چندانی در این زمینه به چشم نمی‌خورد. از آثار قابل توجه این حوزه می‌توان به «فلسفه حقوق» دکتر ناصر کاتوزیان اشاره کرد که بیشتر به معرفی مکاتب حقوقی می‌پردازد.

ابدالی افزود: فلسفه حقوق، یکی از دروس اختیاری در دانشگاه‌هاست و متأسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود. من در اثر خود کوشیده‌ام ماهیت فلسفه حقوق را مشخص کنم.

کتاب «درآمدی بر فلسفه حقوق و نظریه‌های حقوقی» با بهای 50000 ریال هفته آینده از سوی انتشارات مجد روانه بازار نشر می‌شود.
خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.