×

علت اجرای حکم اعدام پیش از طلوع آفتاب

علت اجرای حکم اعدام پیش از طلوع آفتاب

یک حقوقدان گفت یکی از دلایلی که محکوم به اعدام پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود این است که فرد اعدامی، نباید صبح روز بعد را ببیند

علت-اجرای-حکم-اعدام-پیش-از-طلوع-آفتاب وکیل 

یک حقوقدان گفت: یکی از دلایلی که محکوم به اعدام پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود این است که فرد اعدامی، نباید صبح روز بعد را ببیند.

در قانون آیین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام و در ماده 134 آمده است موقع اجرای حکم اعدام اول طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند.

نقد و بررسی مجازات اعدام و سنگسار در قوانین ایران - اندر فواید حکم اعدام - حقوق بشر اعدام ، سن قانونی 

به همین جهت از نظر قانونی در خصوص نحوه اجرای حکم قصاص و اعدام  آمده است که "زمان اجرای حکم اوّل طلوع آفتاب باشد، مگر اینکه زمان خاصی را تعیین کرده باشد".
 
اما  "محمد رسولی"  وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی ما در رابطه با این موضوع که چرا حکم قصاص پیش از طلوع آفتاب اجرا می‌شود، به باشگاه خبرنگاران گفت: این امر ریشه در تاریخ دارد و پیش از اسلام نیز مجازات اعدام قبل از طلوع خورشید صورت می‌گرفت.
 
وی ادامه داد: تمامی احکام شیوه اجرای خاصی دارند و چون در حکم اعدام حساسیت بسیار بالاست جزئیات چگونگی اجرای آن در آیین‌نامه نحوه اجرای احکام آمده است، مثلا هرگاه محکوم زن حامله بوده یا تازه وضع حمل کرده باشد، اجرای حکم تا سه ماه بعد از وضع حمل به تعویق می‌افتد.
 
این حقوقدان تصریح کرد: یکی از دلایلی که محکوم به  اعدام پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود به دلیل این است که اعدامی صبح روز بعد را نباید ببیند چون در غیر این صورت چنانچه اعدامی محکوم به حبس نیز باشد، در اجرای حکم تاخیر می‌افتد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.