×

رای دیوان عدالت درباره احتساب ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت دولتی

رای دیوان عدالت درباره احتساب ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت دولتی

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی از آرای شعب خود با موضوع احتساب مدت ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت دولتی رفع تعارض کرد

رای-دیوان-عدالت-درباره-احتساب-ایام-حضور-در-جبهه-به-عنوان-سابقه-خدمت-دولتی وکیل 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی از آرای شعب خود با موضوع احتساب مدت ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت دولتی رفع تعارض کرد.

در گردش کار این پرونده آمده است که مدیرکل اداره پست استان کرمانشاه به موجب لایحه‌ای اعلام کرده است که:

«احتراماً، به استحضار می‌رساند در سه پرونده با خواسته مشابه «احتساب حضور در جبهه جزء سنوات خدمتی» مطروح از ناحیه کارکنان رسمی اداره کل پست استان کرمانشاه سه رأی متفاوت از شعب چهارم، نهم و دوازدهم دیوان عدالت اداری صادر شده است. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری موضوع جهت صدور رأی وحدت رویه در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گیرد.»

گردش‌کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه نهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9009980900089571 با موضوع دادخواست آقای «ع» به طرفیت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و به خواسته الزام به احتساب مدت ایام حضور در جبهه جزء سنوات خدمت دولتی، به موجب دادنامه شماره 9109970900900895 - 23/ 3/ 1391، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به این که شاکی متقاضی احتساب ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت رسمی است که رسیدگی به این موضوع مستلزم طرف شکایت قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بسیج مستضعفین) که نهاد اعزام‌کننده به جبهه در زمان جنگ تحمیلی بوده است می‌باشد، بدین لحاظ شکایت به کیفیت مطروح قابلیت استماع نداشته و قرار رد شکایت وی صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

رای شماره 1127 هیات دیوان عدالت اداری موضوع احتساب مدت ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمات دولتی

ب: شعبه چهارم  دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9009980900099558 با موضوع دادخواست آقای «ب» به طرفیت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و به خواسته الزام به احتساب مدت ایام حضور در جبهه جزء سنوات خدمت دولتی، به موجب دادنامه شماره 9109970900401886- 21/ 8/ 1391، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص دادخواست شاکی دائر بر صدور حکم بر الزام طرف شکایت به احتساب ایام شرکت در جبهه از تاریخ 15/ 10/ 1362 تا 29/ 12/ 1364 به مدت 26 ماه به عنوان سنوات خدمتی، با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه مشتکی‌عنه به شماره فوق‌الذکر مبنی بر این که نامبرده در ایام مذکور رابطه استخدامی با شرکت پست نداشته و به صورت بسیجی به جبهه اعزام شده و از امتیازات آن از قبیل اعطای گروه تشویقی بهره‌مند شده است. علی‌هذا با عنایت بر این که در قوانین موضوعه علاوه بر امتیازات یاد شده مجوز صریح بر احتساب آن به عنوان سنوات خدمتی پیش‌بینی نشده است، شکایت غیروارد تشخیص و به استناد مواد 7 و 48 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 به رد شکایت حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ج: شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 12/ 88/ 2258 با موضوع دادخواست آقای «ب» به طرفیت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و به خواسته الزام به احتساب 38 ماه مدت ایام حضور در جبهه جزء سنوات خدمت دولتی، به موجب دادنامه شماره 555- 8/ 3/ 1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص شکایت آقای «ب» علیه شرکت پست جمهوری اسلامی مبنی بر احتساب سابقه جبهه به عنوان خدمت در اداره متبوع که خوانده در لایحه خود اعلام داشته مزایای مقرر در تبصره 4 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت بابت حضور در جبهه درباره شاکی اعمال شده و احتساب سابقه جبهه نامبرده به مدت 38 ماه به عنوان مدت اشتغال، با توجه به این که 18 ماه از مدت مذکور به عنوان خدمت سربازی منظور شده؛ لذا جهت احتساب سابقه اداری هیچ گونه تصریح قانونی وجود ندارد، استدلال خوانده موجه به نظر نمی‌رسد. با عنایت به صراحت ماده 1 قانون احتساب سوابق مستخدمان وزارتخانه‌ها... مصوب 6/ 11/ 1364 که مقرر داشته چنانچه افراد مستخدم ادارات قبل از استخدام سابقه خدمت در نهادهای انقلاب اسلامی داشته باشند سابقه خدمت تمام وقت آنان در نهادهای مزبور از لحاظ پایه یا درجه یا هر عنوان مشابه دیگر و بازنشستگی و وظیفه جزو سابقه سوابق خدمت دولتی آنان منظور و محسوب خواهد شد؛ بنابراین شکایت شاکی وارد تشخیص و خوانده ملزم است مابقی سابقه خدمت شاکی در بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیست ماه از 38 ماه که 18 ماه آن به عنوان خدمت سربازی قبلاً محاسبه شده به عنوان سابقه خدمت شاکی منظور و محاسبه نماید. رأی دیوان قطعی است.

د: شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 8909970901200469 - 5/ 8/ 1389، در خصوص دادنامه شماره 555- 8/ 3/ 1389 مبادرت به صدور رأی اصلاحی نموده است که به قرار زیر می‌باشد:

در خصوص تقاضای آقای «ب» علیه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اصلاح دادنامه شماره 555 - 8/ 3/ 1389 این شعبه مبنی بر احتساب 38 ماه خدمت زمان جنگ با عنایت به این که از مفاد لایحه اداره خوانده چنین استنباط می‌شد که خدمت سربازی مقارن با ایام حضور در جبهه بوده است. نظر به این که شاکی با ارائه مدارکی مبنی بر این که خدمت سربازی با ایام حضور در جبهه نبوده و در مکانهای مختلف حضور داشته است با این وصف اداره خوانده مکلف است به صراحت ماده 1 قانون احتساب سوابق مستخدمان وزارتخانه‌ها مصوب 6/ 11/ 1364 کلیه سوابق جبهه شاکی را جزء سابقه خدمتی (غیر از سابقه خدمت سربازی) منظور کرده و از مزایای آن شاکی بهره‌مند شود. لذا شکایت شاکی وارد تشخیص و به وارد دانستن آن حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

به گزارش ایسنا، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شده و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء مبادرت به صدور رای شماره 1127 کرده که متن آن به شرح زیر است:

الف: از این حیث که شعبه 9 دیوان عدالت اداری در رأی شماره 9109970900900895- 23/ 3/ 1391، طرح دعوا به طرفیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ضروری دانسته و چون شاکی به طرفیت سپاه پاسداران طرح شکایت نکرده است، قرار رد شکایت صادر کرده است ولیکن شعب 12 و 4 دیوان عدالت اداری بدون طرح دعوا به طرفیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شکایت رسیدگی کرده اند، تعارض بین آراء محرز است و نظر به این که احتساب سابقه خدمت رسمی از وظایف دستگاه متبوع مستخدم است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح و مراجع دیگری که به اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ مبادرت می‌کردند صرفاً صلاحیت تایید حضور اشخاص در جبهه را دارند و در خصوص احتساب ایام حضور در جبهه به عنوان خدمت دولتی تکلیفی ندارند، از این‌رو آراء شعب 12 و 4 دیوان عدالت اداری که ضرورتی برای طرح دعوا به طرفیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشخیص نداده‌اند و به موضوع شکایت رسیدگی کرده‌اند آراء صحیح و مطابق مقررات تشخیص می‌شوند.

این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89  قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری  برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

ب: بین آراء شعب 12 و 4  دیوان عدالت اداری از حیث احتساب حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت دولتی تعارض وجود ندارد و مشمول حکم مقرر در بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 تشخیص نشد.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.