×

رفع چالش های اجتماعی، خشونت را می خشکاند

رفع چالش های اجتماعی، خشونت را می خشکاند

یک مدرس حقوق جزا و جرم‌شناسی گفت پایین آمدن آستانه تحمل و چالش‌های اجتماعی نقش تأثیرگذاری در وقوع خشونت و درگیری در سطح جامعه دارند

رفع-چالش-های-اجتماعی،-خشونت-را-می-خشکاند وکیل 

یک مدرس حقوق جزا و جرم‌شناسی گفت: پایین آمدن آستانه تحمل و چالش‌های اجتماعی نقش تأثیرگذاری در وقوع خشونت و درگیری در سطح جامعه دارند.

خشونت قانونی و خشونت غیرقانونی - خشونت علیه زنان فقط با قانونگذاری حل نمی شود - تبعیض های جنسیتی عامل اصلی خشونت علیه زنان  - خشونت خانگی همچنین میان زنان قربانی می گیرد - خشونت کلامی علیه زنان در قوانین 

محمد حسنوند ، درباره علل افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه و راهکارهای کاهش یا جلوگیری از این مهم، اظهار کرد: متاسفانه افزایش پرخاشگری به یکی از مشکلات جامعه ما تبدیل‌ شده و طبق آمارهایی که از پرونده‌های پزشکی قانونی گزارش می‌شود طی یک سال بیش از 600 هزار بار دعوا، نزاع و درگیری به وجود می‌آید.

وی بابیان اینکه در چهار ماه اول سال جاری، 244 هزار و 698 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، افزود: از این تعداد 156 هزار و 462 نفر مرد و 68 هزار و 236 نفر دیگر زن بودند، این در حالیست که این آمار زیبنده جامعه ایران اسلامی نیست.

حسنوند با تاکید بر اینکه وجود این میزان خشونت در جامعه با مسائل مختلفی در ارتباط است، خاطرنشان کرد: افزایش خشونت در جامعه می‌تواند دلایل فراوانی داشته باشد اما بخش مهمی از این مسئله به تضادهای فرهنگی در جامعه بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت یکی از مسائل مهم پیرامون خشونت در جامعه تعارض و تضاد است، خاطرنشان کرد: این تعارض به این معناست که چیزی که می‌بیند نمی‌خواهد و آن چیزی که می‌خواهد، نمی‌بیند و بعد وقتی آموزش نداشته باشد که چرایی رفتار را بتواند تصحیح کند این می‌تواند به خشونت و درگیری‌های مختلف منجر شود.

وی بر کنترل هیجان‌های منفی در افراد به‌خصوص در جوانان برای مهار خشونت در جامعه با ارائه راهکار درست و کارشناسی شده تاکید کرد.

حسنوند با بیان اینکه بیکاری، فقر، بحران‌های خانوادگی، احساس تبعیض و نابرابری و طرد اجتماعی، بستر آنومیکی را به وجود می‌آورد که سطح برانگیختگی فرد را بالا می‌برد و به‌مرور آستانه تحمل افراد را در روبه‌رو شدن با مشکلات زندگی کاهش می‌دهد، افزود: افراد به دلایل گوناگون از جمله تضاد منافع با یکدیگر درگیری‌های خشونت‌آمیز داشته و دارند.

حسنوند با تاکید بر اینکه چالش‌های اجتماعی و پایین آمدن آستانه تحمل مردم نقش مهمی در وقوع خشونت و درگیری در سطح جامعه دارند، گفت: بسیاری از افراد جامعه، قانون را خودشان اجرا می‌کنند و به این باور نرسیده‌اند که دستگاه‌هایی وجود دارند که حق آنان را می‌گیرد که این مهم نیازمند کار فرهنگی است.

این مدرس حقوق جزا و جرم‌شناسی با بیان اینکه اجرا کردن قانون به‌صورت شخصی باعث به‌وجودآمدن و افزایش درگیری در جامعه می‌شود، تصریح کرد: یکی از مصادیق کاهش سطح امنیت در جامعه، درگیری‌ها، متلک‌گویی‌ها و توهین به زنان در محیط‌های اجتماعی و شهری است و افراد جامعه، برای به اجرا درآوردن آنچه می‌خواهند، به هرکس که زورشان برسد، آسیب می‌زنند.

وی ادامه داد: البته به دلیل وجود فرهنگ عشایری و رعایت بسیاری از حرمت‌ها این معضلات در استان ایلام به‌ندرت مشاهده می‌شود، اما استان ما به نحو دیگری با این موضع درگیراست و آن هم نزاع‌های دسته‌جمعی است که گاها در خیابان‌ها شاهد آن هستیم.

حسنوند با اشاره به اینکه نزاع دسته‌جمعی در گذشته در مناطق روستایی و عشایری شیوع بیشتری داشت که خوشبختانه با افزایش سطح آگاهی و کیفیت زندگی مردم این روند رو به کاهش است، افزود: در مناطق شهری و به‌خصوص حاشیه شهرها شاهد رشد این موضوع بوده‌ایم.

این مدرس حقوق در پاسخ به این سؤال که چرا در برخی فصول سال مانند تابستان و بهار شاهد افزایش چشمگیر خشونت‌های خیابانی و از سوی دیگر در فصل زمستان شاهد کمترین نزاع‌های فردی هستیم، گفت: اقلیم، آب‌وهوا تأثیر فراوانی بر کمیت و کیفیت جرائم دارد به حدی که این مسئله مورد توجه بسیاری از جرم شناسان قرار گرفته است و بسیاری از عادات رفتاری می‌تواند بر اساس وضعیت‌های نامناسب جوی دستخوش تغییر شوند.

وی با تاکید بر اینکه میان سطح سواد افراد جامعه و خشونت‌های رفتاری یک رابطه معناداری وجود دارد، تصریح کرد: هر چقدر جامعه از سطح آگاهی و سواد بالاتری برخوردار باشد افراد از دامنه لغات و توانایی بیشتری برخوردار بوده و بالطبع قدرت متقاعدکننده‌تری را در گفت‌وگو پیدا می‌کنند و کم درگیری‌ پیش می‌آید.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه بخش بزرگی از مشکلات خانوادگی و نزاع‌های خیابانی در جامعه امروز ما از فقدان مهارت‌های ارتباطی مؤثر نشأت می‌گیرد، افزود: برنامه‌های ماهواره نیز تأثیر زیادی در افزایش خشونت در جامعه دارد، بدیهی است که مشاهده صحنه‌های خشونت‌آمیز، گرایش به پرخاشگری را در بیننده بالا می‌برد و با توجه به این‌که اغلب برنامه‌های ماهواره‌ای به فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی اختصاص‌یافته که در آن صحنه‌های خشونت‌آمیز به‌طور مکرر تکرار می‌شود، این امر می‌تواند باعث افزایش خشونت در جامعه شود.

وی ادامه داد: در اکثر سریال‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای مسائل اخلاقی و جنسی بدون هیچ‌گونه سانسور به مخاطب ارائه می‌شود که باعث می‌شود تا بیننده خردسال و نوجوان که هیچ‌گونه ظرفیتی برای پذیرش این‌گونه اطلاعات ندارند به مشکلاتی نظیر بلوغ زودرس دچار شوند.

حسنوند با تاکید بر اینکه بیشترین تأثیر مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی فرزندان و افراد خردسال خانواده وارد می‌شود، افزود: چرا که آنان ساعات بیشتری را در منزل سپری کرده و از برنامه‌هایی که ارزش‌ها، باورها، انتظارات و جهت‌گیری‌های ارزشی متفاوتی را در تبلیغ ارائه می‌کنند، استفاده می‌کنند.

وی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش خشونت در جامعه را بیکاری دانست و خاطرنشان کرد: کسی که بیکار شود طبیعی است که افکار نامتعارف در ذهنش ورود پیدا می‌کند و این مهم منشأ بسیاری از گرفتاری‌هاست و فرد را به برخی جرائم مانند اعتیاد، سرقت و دیگر مسائل اجتماعی سوق می‌دهد.

ارعاب مجرمان یا رواج حشونت - بررسی مکتوب خشونت علیه کودکان در ایران 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر جوانی در موعد مقرر بتواند تحصیل، ازدواج و امرار معاش کند به‌ندرت برخورد نامعقولی خواهد داشت، تصریح کرد: جوانان و افرادی که در محیط‌های در معرض آسیب زندگی می‌کنند باید کنترل شوند و باید قبول کرد به‌طور معمول با برخورد صرف، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد آسیب‌دیده و آسیب‌زننده باید شناسایی شوند تا زیر چتر حمایتی قرار گیرند، افزود: این افراد باید مورد توجه جدی قرار گیرند تا به جامعه آسیب وارد نکنند.

حسنوند با تاکید بر اینکه بخش زیادی از راهکارهای کاهش خشونت به والدین و تربیت فرزندان برمی‌گردد، تصریح کرد: آرام بودن در هنگام بحث، یاد دادن و یاد گرفتن توانایی حل مسئله به فرزندان و اعضای خانواده، آرامش دادن به کودک به هنگام ناراحتی، تأیید کردن و ابراز همدردی، خودداری کردن از تحقیر فرزند می‌تواند مانع از رفتارهای نابهنجار فرزندان در آینده شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.