×

آئین نامه اجرائی قانون تشکیل سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور

آئین نامه اجرائی قانون تشکیل سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تشکیل-سازمان-تنقیح-و-تدوین-قوانین-و-مقررات-کشور

وکیل

شماره 18700 - 19/3/53
سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور
هئیت وزیران در جلسه مورخ 18/3/53 باستناد تبصره ماده واحده قانون تشکیل سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور مصوب 29/12/50 آئین نامه اجرائی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده اول- وظایف اصلی سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور که در این آئین نامه سازمان نامیده می شود به قرار زیل است:
1- جمع آوری کلیه قوانین و مقررات کشور.
2- تعیین تعداد مجموعه ها و کدهائی که باید تهیه و چاپ شود.
3- تفکیک و طبقه بندی موضوعی قوانین و مقررات کشور با توجه به تعداد مجموعه ها کدها و تهیه و تنظیم فهرست موضوعی و تاریخی آنها.
4- تعیین و تفکیک قوانین منسوخه و تفکیک آنها از قوانین و مقررات آنها لازم الاجرا.
5- تعیین و تفکیک قوانین و مقررات متناقض و مغایر و تهیه پیشنهادهای اصلاحی برای تقدیم به کمیسیون مشترک دادگستری مجلسین.
6- به هنگام نگهداری قوانین و مقررات کشور و چاپ آنها.
7- فروش مجموعه ها و کدهای تهیه شده و هر گونه خدمات مربوط به وظایف به قیمت و ترتیبی که سازمان تعیین مینماید و تحویل وجوه دریافتی به حساب درآمد عمومی کشور.
تبصره- وزارتخانه ها و موسسات دولتی مکلفند هر موقع سازمان آمادگی خود را اعلام نمود لوایح قانونی و طرحهای تصویب نامه ها و آئین نامه ها و سایر مقررات را به سازمان ارسال دارند که از جهت احتراز از پیشنهاد لوایح قانونی و مقررات را به سازمان ارسال دارند که از جهت احتراز از پیشنهاد لوایح قانونی و مقررات متناقض و مغایر و مکرر درباره آنها از این حیث اظهار نظر کند.
ماده دوم- کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت مکلفند قوانین و اساسنامه ها و آئین نامه های مربوط به خود را به سازمان ارسال دارند.
همچنین مکلفند بخشنامه ها و دستور العمل هائی را که از طرف سازمان تعیین خواهد شد به سازمان ارسال دارند.
ماده سوم- تشکیلات و شرح وظایف سازمان با توجه به وظایف اصلی آن که در این آئین نامه تصریح گردیده است با رعایت قانون استخدام کشوری تعیین میگردد.
تبصره1- سازمان دارای یک رئیس و یک معاون خواهد بود که از بین مستخدمین رسمی دولت انتخاب میشوند و باید حداقل دارای درجه لیسانس در رشته حقوق و پانزده سال سابقه خدمت قضایی یا وکالت دادگستری یا تدریس در رشته حقوق و پانزده سال سابقه خدمت قضائی یا وکالت دادگستری یا تدریس در رشته حقوق یا مشاوره حقوقی و یا کارهای حقوقی در وزارت خانه ها و مؤسسات دولتی باشند.
تبصره 2- رئیس سازمان با حکم نخست وزیر منصوب میگردد.
ماده چهارم- برای مشاوره در تعیین خط مشی کلی سازمان در نحوه تنظیم مجموعه ها و بررسی موارد مغایر و متناقض که برای طرح در کمیسیون مشترک دادگستری مجلسین باید آماده شود و همچنین رسیدگی به مسائلی که رئیس سازمان پیشنهاد میکند کمیسیون عالی حقوقی تحت ریاست نخست وزیر تشکیل میگردد. وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخست وزیر و رئیس سازمان و همچنین پنج نفر از متخصصان برجسته حقوقی از بین قضات و یا وکلای دادگستری و یا اساتید علم حقوق اعم از شاغل یا بازنشسته به انتخاب نخست وزیر بعضویت این کمیسیون منصوب خواهند شد.
تبصره 1- ریاست کمیسیون عالی حقوقی با نخست وزیر و در غیبت او با وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخست وزیر است.
تبصره 2- رئیس سازمان سمت دبیری کمیسیون را نیز دارا میباشد.
تبصره 3- جلسات کمیسیون عالی حقوقی هر ماه یکبار تشکیل میگردد و در صورت لزوم جلسات فوق العاده تشکیل خواهد شد.
ماده پنجم- سازمان برای تعیین مجموعه ها و کدها و تفکیک موضوعی قوانین و مقررات کشور و تخصیص آنها به مجموعه ها و کد و تعیین مواد مغایر و تعیین کلمات مفتاح و تطبیق آنها بمواد و بطور کلی بررسی کلیه امور حقوقی از متخصصین حقوقی نیز استفاده مینماید.
تبصره 1- سازمان دارای پنج کمیسیون خواهد بود که در هر یک از آنها دو نفر از متخصصان با تجربه در رشته حقوق و تعداد لازم کارشناس عضو سازمان عضویت خواهند داشت.
تبصره 2- متخصصان حقوقی از بین قضات یا استادان یا وکلای دادگستری و یا کارمندان دولت اعم از اینکه در خدمت دولت یا بازنشسته و دارای حداقل لیسانس در رشته حقوق و پانزده سال تجربه مفید در رشته مربوط باشند به پیشنهاد رئیس سازمان و حکم وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخست وزیر انتخاب میگردند.
تبصره 3- کارشناسان مورد احتیاج هر کمیسیون از بین کارشناسان حقوقی سازمان از طرف رئیس سازمان تعیین میگردند.
تبصره 4- معاون سازمان علاوه بر وظایف اصلی خود عضویت یکی از کمیسیونهای حقوقی را دارا میباشد.
تبصره 5- متخصصان حقوقی که از بین وکلای دادگستری انتخاب میگردند مشمول محدودیت در تصویبنامه شماره 6034 مورخ 30/7/1345 نمیباشند.
تبصره 6- نخست وزیر میتواند با توجه به کمیت کار سازمان تعداد کمیسیونهای حقوقی را افزایش یا تقلیل دهد.
تبصره 7- در صورتی که در هر یک از کمیسیونهای حقوقی شرکت متخصصین دیگری را از بین کارمندان وزارتخانه ها و موسسات دولتی در بعضی از جلسات کمیسیون ضروری تشخیص دهد با تصویب رئیس سازمان از آنها برای شرکت در کمیسیون دعوت بعمل خواهد آمد.
ماده ششم- به متخصصان حقوقی عضو کمیسیون عالی و کمیسیونهای حقوقی و همچنین کسانی که در اجرای تبصره هفت ماده پنجم برای شرکت در کمیسیون دعوت میشوند.
حسب مورد حق حضور در جلسه یا حق التحقیق به میزان و ترتیبی که هیئت وزیران تعیین خواهد کرد پرداخت میگردد.
تبصره- پرداخت حق حضور در جلسه یا حق التحقیق به متخصصان حقوقی شاغل در وزارتخانه ها و موسسات دلتی در صورتی مجاز است که شرکت آنها در کمیسیون خارج از ساعات کار اداری وزارتخانه یا موسه متبوع باشد.
اصل تصوبینامه در دفتر تخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر – هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8573

تاریخ تصویب : 1353/03/18

تاریخ ابلاغ : 1353/03/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.