بانک خوانده دعوی ملزم به تحویل و انتقال یک دستگاه خودروی پژو به افتتاح کننده صاحب حساب (مادر صغیر) میگردد

بانک خوانده دعوی ملزم به تحویل و انتقال یک دستگاه خودروی پژو به افتتاح کننده صاحب حساب (مادر صغیر) میگردد

بانک-خوانده-دعوی-ملزم-به-تحویل-و-انتقال-یک-دستگاه-خودروی-پژو-به-افتتاح-کننده-صاحب-حساب-(مادر-صغیر)-میگردد
شماره دادنامه : 253 - 252 - 3/3/75 پرونده کلاسه : 75/233/375
بتاریخ : 3/3/76
مرجع رسیدگی : شعبه 233 دادگاه عمومی تهران
خواهانها : محمد ... به نشانی ...
فاطمه رحیمی ... با وکالت بهرام ... به نشانی ...
خواندهها : بانک صادرات به نشانی ...
محمد ... به نشانی ...
خواسته : تحویل اتومبیل و جبران خسارت ورود به ثالث
گردشکار : خواهان دادخواستی بخواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت بکلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده دادگاه به تصدی امضا کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر صدور رای می نماید.

رای دادگاه
خواسته خواهان آقای محمد ... بطرفیت بانک صادرات ایران الزام خوانده به تحویل یک دستگاه خودروی پژو است و چنین توضیح داده اند که فرزند صغیر ایشان بنام خانم بنفشه ... در قرعه کشی سال 74 حساب های پس انداز از قرض الحسنه بانک خوانده برنده یک دستگاه خودروی پژو است و بانک مذکور مکلف به تحویل مورد جایزه به ایشان می باشد متعاقبا آقای بهرام سعادتمند بوکالت از طرف خانم فاطمه ... با تقدیم دادخواست وارد ثالث بطرفین پرونده اصلی اظهار داشته اند چون افتتاح کننده حساب قرض الحسنه مرقوم مادر صاحب حساب بوده است لذا جایزه مذکور باید به خانم فاطمه ... مادر بنفشه ... تعلق گیرد پاسخ بانک و محتویات پرونده حاکی است در 12 / 6 / 68 خانم فاطمه ... خواهان دعوی وارد ثالث حساب پس انداز قرض الحسنه ای را بنام فرزند خود خانم بنفشه ... متولد 1 / 9 / 65 باستناد تبصره ماده واحد قانون اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال مصوب سال 57 در یکی از شعب بانک صادرات (شعبه دولت) افتتاح می نماید که حساب مذکور به شماره 61947 در دوازدهمین قرعه کشی حسابهای پس انداز قرض الحسنه برنده یکدستگاه خودروی سواری می شود و چون پدر و مادر صاحب از یکدیگر متارکه کرده بودند و صاحب حساب نیز صغیر می باشد در خصوص تحویل جایزه اختلاف حادث گردیده است . دادگاه نظربه اینکه ماده واحد قانون اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال اشعار دارد :
اطفالی که به سن دوازده سال تمام رسیده باشند می توانند به نام خود در بانکها حساب پس انداز باز نمایند حق برداشت از این حسابها منحصرا به دارنده حساب می باشد دارندگان این حسابها می توانند پس از رسیدن به سن پانزده سال تمام از حساب خود برداشت نمایند .
تبصره - مادر می تواند بنام فرزند صغیر خود حساب پس انداز باز کند و حق برداشت از این حساب تا رسیدن صغیره به سن 18 سال تمام فقط با مادر است و با تدقین در قسمت اول ماده واحد مرقوم منظور مقنن از کلمه برداشت همان تملیک است و از طرفی اجازه برداشت از اصل موجودی لزوما اجازه برداشت از منافع حاصله را هم در بر خواهند داشت و در واقع ماده واحده یادشده به وضع مقررات حقوق خاص میان مادر و فرزند پرداخته و آن را از شمول مقررات مربوطه ولایت پدر و جدپدری خارج ساخته و وضع چنین مقرراتی پس از انقلاب نیز سابقه داشته است کما اینکه برابر قانون واگذاری حق حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران آنها مصوب سال 63 مجلس شورای اسلامی چنانچه اموالی از طریق بودجه دولت یا از بنیاد شهید پرداخت شود در اختیار مادرانشان قرار می گیرد و دلیلی نیز حکایت از تملق اصل موجودی حساب پس انداز فوق به ولی قهری با شخص صغیر حساب باشد در پرونده ارائه شده است توجها به بند 2 / 2 بخشنامه شماره 7 / 23 / 10072 تاریخ 6 / 2 / 72 بانک خوانده در خصوص ماده واحد مذکور که پیش بینی شده است چنانچه افتتاح کننده حساب (مادر) قبل از رسیدن صاحب حساب به سن 18 سالگی تمام فوت نماید موجودی اینگونه حسابها قابل پرداخت به ولی قهری (پدر و یا جدپدری) نمی باشد و توجه به سایر محتویات پرونده دادگاه با عنایت به مقررات شرایط افتتاح حسابهای قرض الحسنه که در واقع قرارداد خصوصی میان بانک و شخص افتتاح کننده حساب است و باستناد به ماده 10 قانون مدنی و ماده واحده یاد شده و نظریه مورخ 4 / 5 / 75 فقهای شورای نگهبان قانون اساسی بارد دعوی خواهان اصلی آقای محمد ... دعوی وارد ثالث خانم فاطمه ... را موجه و قانونی تشخیص بانک خوانده دعوی را ملزم به تحویل و انتقال یک دستگاه خودروی پژو موضوع حکم به خانم ... می نماید . این رای حضوری و مطابق مقررات قابل تجدیدنظر است .
رئیس شعبه 234 دادگاه عمومی تهران - گوینده


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 253

تاریخ تصویب : 1375/03/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.