آیین نامه اجرایی ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه اجرایی ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین-نامه-اجرایی-ماده-(15)-تنفیذی-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران-موضوع-ماده-(9)-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی،اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران آیین نامه اجرایی ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب 1383ـ
ماده 1ـ اصطلاحات مندرج در این آیین نامه، در مفاهیم زیر به کار رفته اند:
الف ـ قانون برنامه چهارم: عبارت است از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1383ـ مجلس شورای اسلامی.
ب ـ هیئت: عبارت است از هیئت عالی واگذاری مذکور در ماده (13) از فصل سمو از قانون برنامه سوم توسعه.
ج ـ سازمان: عبارت است از سازمان خصوصی سازی مذکور در ماده (15) از فصل سوم قانون برنامه سوم توسعه.
د ـ شرکت های مادر تخصصی: عبارت است از اشخاص حقوقی دولتی که با توجه به نوع فعالیت حسب مفاد بند (الف) ماده (4) از فصل دوم قانون برنامه سوم، زیر نظر وزارتخانه ذی ربط و در چهارچوب اساسنامه خود اداره می شوند.
هـ ـ وکالت: منظور از وکالت در این آیین نامه، وکالتی است که بر اساس مفاد ماده (15) از فصل سوم قانون برنامه سوم توسعه، شرکت های مادر تخصصی مراحل واگذاری را به سازمان خصوصی سازی تفویض می نمایند.
و ـ دبیرخانه: عبارت است از دبیرخانه هیئت عالی واگذاری.
ماده 2ـ کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای موضوع ماده (7) قانون برنامه چهارم مکلفند فهرست اسامی شرکتهای قابل فروش، انحلال و ادغام خود و همچنین میزان سهام موضوع ماده (7) قانون برنامه چهارم و اطلاعات کلی موردنیاز طبق فرم تنظیمی توسط هیئت را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه به هیئت ارسال نمایند.
تبصره 1ـ چنانچه ظرف مهلت مقرر در این ماده، دستگاههای مذکور نسبت به ارسال فهرست و سایر اطلاعات فوق الذکر اقدام ننمایند، وزارت امور اقتصادی و دارایی راسا در خصوص تهیه فهرست لازم و ارسال آن به هیئت جهت طرح و اتخاذ تصمیم و تقدیم آن به هیئت وزیران اقدام خواهد نمود.
تبصره 2ـ کلیه مصوبات کارگروه واگذاری موضوع تبصره (35) قانون بودجه سال های 1377 و 1378 کل کشورو بند (ف) تبصره (2) قانون بودجه سال 1379 کل کشور به قوت خود باقی است و موارد باقیمانده بر اساس این آیین نامه انجام خواهدشد.
ماده 3ـ شرکت های مادرتخصصی در صورت لزوم نسبت به اصلاح ساختار شرکتهای قابل فروش اقدام نموده و پس از تعیین قیمت پایه آنها طبق آیین نامه مربوط، مراتب را به دبیرخانه هیئت اعلام نمایند.
شرکتهای مادرتخصصی پس از تصویب اسامی شرکتهای قابل فروش توسط هیئت که متضمن برنامه زمان بندی و روش فروش است نسبت به امضای وکالتنامه با سازمان به منظور طی مراحل فروش سهام اقدام می نمایند. اعطای وکالت مسئولیتی را متوجه موکل (شرکت مادرتخصصی) نخواهد نمود.
ماده 4ـ در زمانی که وکالتنامه موضوع ماده (3) این آیین نامه نافذ باشد رعایت ترتیبات زیر الزامی است:
1ـ در طی دوره فروش و در مورد شرکتهای موضوع وکالتنامه، نماینده سازمان به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومی شرکت می نماید و مصوبات مجمع نیز برای وی ارسال می شود.
2ـ مدیریت شرکت مورد فروش موظف است همکاری مهم جانبه و لازم را برای بازدید متقاضیان خرید انجام دهد.
3ـ شرکت موظف است کلیه دفاتر و اسناد و مدارک و سایر اطلاعاتی که سازمان لازم می داند را طی دوره فروش و حسب درخواست، در اختیار سازمان قرار دهد.
ماده 5 ـ فرم وکالتنامه باید با رعایت ماده (4) این آیین نامه شامل مشخصات کامل وکیل و موکل، تعداد سهام قابل فروش قیمت پایه فروش سهام باشد.
تبصره ـ وکالتنامه موضوع این ماده مطابق زمانی که برای فروش سهام هریک از شرکتها در برنامه سالانه فروش موضوع بند (ب) ماده (14) قانون برنامه تعیین می شود اعطا خواهدشد و این وکالتنامه برای مدت شش ماه معتبر خواهد بود و تمدید آن بنا بهپیشنهاد یکی از طرفین و تصویب هیئت، به ترتیبی که در ماده (19) این آیین نامه آمده است می باشد.
ماده 6 ـ میزان حق الوکاله و کارمزد فروش سهام با توجه به عوامل مؤثر از قبیل تعداد سهام قابل فروش و شیوه فروش، به موجب تعرفه ای است که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت خواهد رسید.
ماده 7 ـ سازمان مکلف است سهامی را که وکالت آن را پذیرفته است براساس برنامه زمان بندی موضوع بند 0ب) ماده (14) قانون برنامه سوم برای فروش عرضه نماید.
ماده 8 ـ عرضه سهام از طریق انتشار آگهی عمومی با رعایت ضوابط مندرج در مواد آتی صورت می پذیرد.
ماده 9 ـ آگهی عرضه سهام حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار و در صورت لزوم از طریق سایر رسانه های گروهی نیز منتشر می گردد.عرضه سهام حداقل بیست روز پس از انتشار اولین آگهی مجاز خواهد بود. انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر ده روز و با ذکر روش واگذاری (بورس، مزایده) انجام می پذیرد.
ماده 10ـ در مواردی که واگذاری سهام از طریق سازمان بورس اوراق بهادار صورت می گیرد درج اطلاعات زیر در آگهی ضروری است:
1 ـ نام و موضوع فعالیت شرکت.
2 ـ تعداد سهام قابل واگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت.
3 ـ اعلام ترکیب سهامداران به تفکیک عمومی،دولتی و خصوصی.
4 ـ تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط.
5 ـ اعلام تاریخ عرضه سهام در تالار بورس اوراق بهادار.
6 ـ اعلام قیمت پایه سهام قابل واگذاری مطابق آیین نامه مربوط.
7 ـ اعلام آمادگی برای بازدید واحد مورد واگذاری توسط متقاضیان خرید.
7 ـ اعلام میزان پیش دریافت نقدی و زمان بندی و شرایط تقسیط و تضمینهای لازم برای وصول مطالبات در مواردی که واگذاری سهام با رعایت مفاد آیین نامه مربوط به صورت نقدو اقساط صورت می گیرد.
ماده 11ـ در مواردی که واگذاری سهام از طریق مزایده صورت می گیرد، درج موارد زیر در آگهی ضروری است:
1 ـ کلیه موارد مندرج در بندهای ماده (10) به استثنای بند (5) آن؛
2 ـ اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها؛
3 ـ اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان پنج درصد (5%) قیمت پایه (چنانچه قیمت پایه بیش از پنج میلیارد (000/000/000/5) ریال باشد مبلغ سپرده نسبت به مازاد، به دو درصد (2%) کاهش می یابد)؛
4 ـ اعلام اینکه نتقاضیان باید پیشنهاد خود را روشن و مشخص و در مهلت مقرر در پاکت لاک و مهر شده تسلیم نمایند؛
5 ـ اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکتهای واصل شده پیشنهادی و اینکه در جلسه مذکور حضور پیشنهاددهندگان آزاد است.
ماده 12ـ چگونگی تعیین و اعلام برنده مزایده و همچنین سایر موارد پیش بینی نشده براساس مفاد آیین نامه معاملاتی سازمان انجام می گیرد.
ماده 13ـ واگذاری سهام دستگاههای موضوع این آیین نامه در صورتی که حداکثر تا میزان پنج درصد (5%) کل سهام هریک از شرکت ها که قیمت پایه آنها تا سقف یکصد میلیون (000/000/1000) ریال باشد و همچنین اثر تعیین کننده برروی سهام سایر سهامداران نداشته باشد بدون نیاز به درج موارد مندرج در مواد (10) و (11) این آیین نامه تعیین می شود.
ماده 14ـ به منظور احراز قیمت واقعی سهام، در مورد شرکتهایی که بدوا در بورس اوراق بهادار پذیرفته می شوند و یا سهام شرکت هایی که بیش از سه ماه در بورس اوراق بهادار معامله ای بر روی آنها انجام نشده است، سازمان مجاز به عرضه و فروش سهام در بورس اوراق بهادار به میزان پنج درصد (5%) و حداکثر تا یکصد میلیون (000/000/1000) ریال بدون تشریفات درج آگهی می باشد.
ماده 15ـ فرم قرارداد فروش و نحوه تنظیم آن به موجب دستورالعملی خواهد بود که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت می رسد.
ماده 16ـ تشخیص موارد فروش نقدی و اقساطی سهام بر اساس آیین نامه نظام اقساطی فروش، موضوع بند (هـ) ماده (14) قانون برنامه سوم خواهد بود.
ماده 17ـ سازمان مکلف است موارد اولویت های فروش مندرج در بند (ز) ماده (14) قانون برنامه سوم را با توجه با آیین نامه موضوع ماده (16) قانون مذکور، حسب مورد در آگهی های فروش اعلام نماید.
ماده 18ـ درآمدهای ناشی از فروش سهام موضوع این آیین نامه به حسابی که از طرف خزانه نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح می شود واریز و نام شرکت مادرتخصصی ذی ربط به منظور اجرای ماده (8) قانون برنامه چهارم توسعه و احکام مندرج و بودجه سنواتی در هر مورد از طرف سازمان به خزانه اعلام می گردد.
ماده 19ـ چنانچه ظرف شش ماه پس از عرضه، سهام موضوع این آیین نامه به فروش نرسد، سازمان مکلف است گزارش لازم متضمن بیان مشکلات و موانع موجود و راه حل پیشنهادی به عنوان هیئت تهیه و جهت اتخاذ تصمیم حسب نظر هیئت در مورد سهام موصوف اقدام نماید.
ماده 20ـ سازمان مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام یافته در مورد سهام و شرکت های تعیین نکلیف شده، همچنین تجزیه و تحلیل روند واگذاری را تهیه و به هیئت تسلیم نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17571

تاریخ تصویب : 1384/3/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.