بيمه هاي تامين اجتماعي كارگران
در کشور ما طبق قانون سازمان تامین اجتماعی افراد کارفرما وظیفه دارند کارگران خود را بیمه کرده و حق بیمه آنها را سر موعد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند .
خدمات سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی به تمامی بیمه شدگان خدمات یکسانی ارائه می دهد و خدمات ارائه شده به افراد به دستمزد آن ها مربوط نیست و همه ی افراد از مزایای یکسانی برخوردار خواهند بود .
بیمه تامین اجتماعی کارگران دارای چه شرایطی است ؟
محاسبه حق بیمه کارگران :
حق بیمه کارگر بر اساس میزان درآمدی که در طول ماه دریافت می کند محاسبه می شود. هر چقدر میزان درآمد کارگر بیشتر باشد دارای حق بیمه بیشتری است و بالعکس هر چقدر فرد دارای درآمد کمتری باشد حق بیمه ی او نیز کمتر خواهد بود .
چگونگی محاسبه حق بیمه کارگران :
برای محاسبه حق بیمه کارگر، 28 درصد از درآمد ماهیانه او را در نظر می گیرند. از این 28 درصد 3 درصد آن توسط دولت و 7 درصد توسط کارگر و 18 درصد توسط کارفرما باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود .
همچنین 3 درصد حقوق کارگر نیز به عنوان بیمه بیکاری در نظر گرفته می شود و این مبلغ نیز باید توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد .
لازم به ذکر است کارگرانی که شغل آن ها در دسته مشاغل سخت و زیان آور جای می گیرد دارای 4 درصد حق بیمه بیشتر هستند و این 4 درصد را نیز باید کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید .
وکیل تامین اجتماعی
وکیل تامین اجتماعی به شکایات و اعتراضات کارگران علیه کارفرما رسیدگی می کند. براساس قانون بیمه تامین اجتماعی، کارفرما وظایفی را در قبال کارگر دارد که موظف است آن ها را انجام دهد وکارگران می توانند در صورت عدم اجرای این وظایف و تخلف در هریک از آن ها به وکیل تامین اجتماعی مراجعه کنند و برای دریافت حقوق خود اقدام نمایند.
وظایفی که برای کارفرما در قانون تعیین شده است شامل مرخصی، حقوق، حق مسکن، عیدی و پاداش، حق اولاد، خوار و بار و … می باشد که همه ی آن ها باید براساس قوانین و تعرفه های تعیین شده به کارگران پرداخته شود.
چنانچه کارفرما به هر دلیلی از اجرای وظایف خود سر باز کند، کارگر این حق را دارد که به کمک وکیل تامین اجتماعی و مراجعه به اداره کار جهت حق و حقوق پایمال شده خود شکایت نماید.
رسیدگی وکیل تامین اجتماعی به پرونده ها
وکیل تامین اجتماعی در دعاوی بین کارگر و کارفرما اولین اقدامی که باید انجام دهد تذکر تبصره ها و قوانین لازم و موجود بین طرفین است تا شاید بتواند مشکل پیش آمده را به آرامی حل و فصل کند.
همچنین مراجع حل اختلاف بر اساس قوانین موجود در سیستم قانون کار به دو دسته که شامل هیئت تشخیص و همچنین هیئت حل اختلاف تقسیم می گردند. در کشور ما چندین هیئت حل اختلاف و یا هیئت تشخیص وجود دارد و در صورتی که بین کارفرما و کارگر اختلافاتی بر سر موارد مختلف ایجاد شود و از طریق گفت و گو و یا میانجی گری وکیل تامین اجتماعی مشکلات پیش آمده بین طرفین حل نشود، اگر طرف دعوی فرد کارفرما باشد باید برای شکایت خود به اداره کار استان مربوطه مراجعه نماید و همچنین طرف دعوا و کسی که خواهان شکایت از فرد کارگر است باید به نماینده قانونی کارگران و یا انجمن صنفی کارگران مراجعه نماید.
در تمامی این موارد رسیدگی وکیل تامین اجتماعی به پرونده می تواند فرایند را تسریع کند.
شناسه : 786