در فرض دوم شخص می تواند اعتراض خود را از طریق پلیس بعلاوه 10 ثبت کند و این اعتراضات پس از ثبت به صورت غیر حضوری رسیدگی و نتیجه آن در اختیار شاکی و معترض قرار می گیرد. این رسیدگی معمولاً زمان زیادی طول نمی کشد.
در این خصوص حکم قانون نیز روشن می باشد به موجب تبصره ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که ثابت شود مأموران حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر نموده اند و یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در امور مربوط به این قانون داده اند ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم می شوند.
2- تخلف دوم مربوط به توقیف ماشین اتومبیل به صورت غیر مجاز می باشد در صورتی که اتومبیل شخصی بدون دلیل موجه توقیف شود و در این خصوص شخص بداند که توقیف مبنای قانونی نداشته است می تواند به توقیف آن اعتراض نماید . در مواردی خودرو توسط مقامات قانونی و قضایی صلاحیتدار توقیف می گردد که در این صورت چون توقیف مذکور مبنای قانونی دارد چنانچه مأمورین با گرفتن استعلام پلاک خودرو ازدستور قضایی اطلاع حاصل نمایند می توانند نسبت به توقیف خودرو اقدام نمایند.
علاوه بر این باید توجه داشته باشید که چنانچه اتومبیل در محل توقف ممنوع یا پارک ممنوع پارک شده باشد و مأموران راهنمایی و رانندگی بخواهند با جرثقیل خودرو را حمل نمایند مالک ماشین حق دارد در هنگام حمل با پرداخت جریمه از محل خودرو با جرثقیل خودداری نماید بنابراین در همچین مواردی توقیف خودرو از سوی مأموران باید بر مبنای قانون صورت پذیرد.
3-چنانچه شکایتی بخواهد علیه مأمورین راهنمایی و رانندگی صورت پذیرد دراین صورت این شکایات می تواند از طریق مراجع قانونی مانند دادسرای نظامی صورت گیرد به عنوان مثال چنانچه شخصی ادعا نماید که مأمور ازوی رشوه گرفته است یا درخواست رشوه نموده است می تواند شکایت خود را مطرح نماید.
به این صورت دادسرای مذکور مطابق قانون تحقیقات لازم را انجام می دهد و چنانچه بر مبنای دلایل و شواهد موجود مشخص گردید که مأمور راهنمایی مرتکب چنین جرمی شده است قرار مجرمیت را صادر و سپس دادگاه حکم لازم را صادر می نماید. بنابراین توجه داشته باشید مأموران راهنمایی و رانندگی نیز هم چند مأمور اجرای قانون می باشند خود نمی توانند قانون را زیر پا بگذارد.
نحوه شکایت از پلیس راهنمایی و رانندگی
ثبت شکایات از عملکرد پلیس راهور در تماس با 197
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب گفت: شهروندان می توانند شکایت، پیشنهاد و تقدیر از عملکرد پلیس راهور را در تماس با شماره ۱۹۷ مطرح کنند.
هر سازمان و نهادی برای موفقیت در مسیر رسیدن به اهداف و آرمان های خود نیازمند بررسی و شناخت نقایص و معایب موجود بوده تا با رفع آنها و هموار کردن مسیر با سرعت بیشتری به مقصد برسد؛ ضمن اینکه خیلی از اوقات تقدیر مردم از عملکرد صحیح و مثبت آن سازمان می تواند شتاب بیشتری به حرکت داده و نتایج مثبتی درپی خواهد داشت.
پلیس خدمتگذار نیز در راستای ارزیابی و ارزشیابی عملکرد سازمانی و ارزشیابی اقدامات و خدمات نیروهای تحت امر در بخش های مختلف و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت خود نسبت به ایجاد و راه اندازی مرکز نظارت همگانی (پلیس ۱۹۷) اقدام کرد.
این مرکز بعنوان پل ارتباطی شهروندان با مسئولان ناجا از سال ۹۰ به منظور رضایتمندی افراد جامعه از بعد امنیت و آسایش، جامعه پذیری فعالانه و مثبت آحاد اجتماع، ظهور و شکوفایی پدیده متقابل در جامعه، تعامل گسترده مردم با پلیس و مسئولیت پذیری و مشارکت جویی شهروندان شروع به فعالیت کرد.
شهروندان می توانند هرگونه شکایت، انتقاد، پیشنهاد و تقدیر از عملکرد پلیس راهور را با تماس با شماره تلفن ۱۹۷ یا حضور در هریک از پایگاه های مرکز نظارت همگانی ناجا مطرح کنند. مسئولان و کارشناسان حاضر و حاذق در مرکز نظارت همگانی نیز پس از بررسی و رسیدگی موضوعات، نتایج بدست آمده و اقدامات انجام شده را در اسرع وقت به اطلاع شهروند مربوطه می رسانند.
۱۹۷ را می توان نمادی از رعایت حقوق شهروندی در ناجا دانست و فرصتی برای همدلی و هم زبانی بین مردم و پلیس قلمداد کرد. بنابراین توصیه می شود شهروندان قانونمدار و مسئولیت پذیر چنانچه هرگونه نظر، پیشنهاد، انتقاد و شکایت و تقدیری از عملکرد پلیس راهور داشته با این مرکز تماس حاصل کرده تا پلیس بتواند با بهره گیری از نظرات آنها کارآمدتر به انجام وظایف و ماموریت های محوله پرداخته و رضایتمندی عموم مردم را به ارمغان بیاورد.
شناسه : 1574