نوآوری های قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

نوآوری-های-قانون-نحوه-اجرای-محکومیت-های-مالی

نوآوری های قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضائیه با اعلام اینکه قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی  از 6/ 5/ 94 لازم الاجرا می‌شود، ویژگی­‌ها و نوآوری­‌های این قانون را برشمرد.

نحوه اجرای محکومیت های مالی - چگونگی اعمال ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در احکام کیفری - سرگردانی در دایره قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی - بررسی قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و مقایسه آن با نهاد اعسار در فقه امامیه - مهریه های غیرمتعارف مشمول قانون اجرای محکومیت های مالی نمی شود - لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی در برزخ تقنینی 

 جواد طهماسبی مهم‌ترین ویژگی این قانون را ادغام دو قانون نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب 1377 و قانون اعسار مصوب 1313 خواند و افزود: در این قانون مقرر شده است که واحدهای اجرای احکام ابتدا باید نسبت به شناسایی اموال محکومٌ‌علیه و توقیف آن اقدام کنند، در این راستا جهت شناسایی اموال، اطلاعات مربوط به حساب‌های محکومٌ‌علیه از طریق بانک مرکزی استعلام می‌­شود.

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی با اشاره به اینکه ادارات ثبت محل و شهرداری‌­ها مکلفند پس از درخواست مقامات قضایی مشخصات اموال محکومٌ علیه را جهت اجرای حکم معرفی کنند، خاطرنشان کرد: در این قانون تصریح شده است در صورتی که از محکومٌ علیه مالی بدست نیامده و وی تا 30 روز پس از ابلاغ اجرایی نسبت به ارائه صورت اموال خود و طرح دعوای اعسار اقدام نکند، نسبت به حبس وی اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر زمان که محکومٌ علیه نسبت به اقامه دعوای اعسار خود اقدام کند، صورت اموال خود را ارائه نماید و یا تأمین لازم بدهد، تا اثبات اعسار از حبس آزاد می‌شود.

لایحه نحوه اجرای محکومیتهای مالی در دستور کار صحن قرار گرفت ، رفع ایرادات قانون اعسار - نگاه جدید قانون گذار درباره اجرای محکومیت های مالی - اما و اگرهای فرآیند تصویب لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی ، اشکال در اجرای قوانین است 

طهماسبی نوآوری دیگر این قانون را ماده 7 آن برشمرد و گفت: به موجب این ماده اگر شخص بدهکار در قبال بدهی خود مالی تحصیل نکرده باشد، مانند بدهی بابت مهریه و دیه، اثبات اعسار به عهده محکوم علیه نیست؛ بلکه طلبکار باید ملائت و مالدار بودن او را نزد قاضی ثابت کند، مگر اینکه وضعیت گذشته زندگی وی حکایت از مالدار بودن او کند.

این حقوقدان در پایان با بیان مراحل تدوین و تصویب این قانون اظهار کرد: لایحه این قانون در معاونت حقوقی قوه قضاییه تهیه شد و پس از سالها بحث و بررسی نهایتا در تاریخ 15/ 7/ 93 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با توجه به اختلاف نظر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در مورد ماده 3 این قانون، در تاریخ 23/ 3/ 94 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در 21/ 4/ 94 از طریق روزنامه رسمی ابلاغ رسمی شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

تسریع-در-کاهش-مجازات-حبس-با-اصلاح-قوانین

تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین

تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین [...]

راهکار-کاهش-جمعیت-زندانها

راهکار کاهش جمعیت زندانها

راهکار کاهش جمعیت زندانها [...]

آزادی-مشروط

آزادی مشروط

آزادی مشروط فرصت و مجالی است که پیش از پایان دوره محکومیت به محکومان دربند داده می شود تا چنانچه درط [...]

پیامدهای-منفی-مجازات-سلب-آزادی

پیامدهای منفی مجازات سلب آزادی

گروه حقوقی - قرن‌هاست که نظام‌های کیفری از زندان به عنوان مجازات سالب آزادی استفاده می‌کنند اما مدتی [...]

افزایش-مبلغ-بازداشت-بدل-از-جزای-نقدی-به-ازای-روزانه-30-هزار-تومان

افزایش مبلغ بازداشت بدل از جزای نقدی به ازای روزانه 30 هزار تومان

افزایش مبلغ بازداشت بدل از جزای نقدی به ازای روزانه 30 هزار تومان [...]

لزوم-محاسبه-انفرادی-معادل-10-روز-حبس-عادی-به-‌خاطر-تنوع-جرم-و-میزان-مجازات

لزوم محاسبه انفرادی معادل 10 روز حبس عادی به ‌خاطر تنوع جرم و میزان مجازات

یکی از مجازات های قدیمی بشر برای کیفر و عقوبت اعمال افراد جامعه، حبس و زندان با هدف تنبیه فرد و حفظ [...]

قانون-و-مجازات-های-جایگزین-حبس

قانون و مجازات های جایگزین حبس

اصولاً فلسفۀ مجازات اصلاح بزهکار است ولی با نگاهی به زندان ها متوجه می شویم که نه تنها اصلاحی صورت ن [...]

حرکت-به-سوی-مجازات-های-جایگزین-حبس-امری-اجتناب-ناپذیر-است

حرکت به سوی مجازات های جایگزین حبس امری اجتناب ناپذیر است

یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم هماهنگی قوانین جزائی با حرکت رو به رشد جامعه گفت جامعه [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.