فقر و فشارهای روانی در افزایش جرایم موثر است

فقر-و-فشارهای-روانی-در-افزایش-جرایم-موثر-است

فقر و فشارهای روانی در افزایش جرایم موثر است

آمارهای پلیس نشان می‌دهد که در سال‌هایی که تورم افزایش داشته، هم سرقت افزایش داشته و هم خشونت و درگیری افزایش داشته است. از سوی دیگر، جامعه‌شناسان هم معتقدند که فقدان تفریحات مناسب در جامعه و وجود فقر، بیکاری، طلاق و دشوار شدن شرایط ازدواج برای جوانان باعث می‌شود در جامعه پرخاشگری، خشونت، ستیزه گری، دعوا، جرم و جنایت و ورود به اعتیاد و فحشا، دزدی و ارتشا صورت بگیرد. حالا با این شرایط رییس کل دادگستری استان لرستان هم با ارائه آمارهایی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی این استان، نسبت به افزایش جرایم هشدار داده است.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم -  مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ 

رییس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه 60 درصد جمعیت فعال استان لرستان مبتلا به انواع فشارهای روانی هستند، گفت: هیچ قدم قابل ملاحظه و جدی از طرف نهادهای مسئول در مورد مهار تدریجی بحران های روانی ناشی از فقر برداشته نشده و اقدامات محدود، سمبولیک وتبلیغاتی با اختلاف نظر بین اشخاص مسئول و دخالت مراکز غیر مسئول به نتیجه درستی منتهی نشده است.

به گزارش روابط‌عمومی دادگستری لرستان،  جعفر بدری در جلسه پیشگیری از جرایم خشن استان لرستان، بیان کرد: احساس امنیت و آرامش از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است، اگر این نیاز تأمین نشود و احساس بی‌ثباتی و نا امنی بر روان و روح شهروندان حاکم باشد، امنیت روانی جامعه مختل می‌شود و در تمامی لایه‌ها و سطوح آن، استرس و اضطراب حاکم می‌گردد، خشونت در چنین مناطقی فراگیر خواهد شد و رفتار و تعامل شهروندان با یکدیگر را شدیدا متاثر و دگرگون خواهد ساخت. وی در ادامه افزود؛ میان فقر و خشونت‌های اجتماعی، نزاع و پرخاشگری رابطه نزدیکی وجود دارد و در مناطق فقیر که شهروندان دسترسی به نیازهای اولیه و تغذیه مناسب را ندارند، زمینه‌های بروز اختلاف، درگیری فردی و قبیله ای و نیز خشونت در لایه‌های اجتماعی بیش از مناطق دیگر است.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی -  اصل قانونی بودن جرم و مجازات

 زمینه‌های بروز خشونت‌های اجتماعی

رئیس شورای قضایی استان تصریح کرد: روان پریشی‌های اجتماعی موجب فجایع بزرگ روانی در سطح جامعه می‌شود، بر همین اساس نزدیک به 60 درصد جمعیت فعال استان مبتلا به انواع فشارهای روانی هستند و از وضعیت نا بسامان روانی رنج می‌برند، از جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری استان بیش از یک میلیون آن زیر خط فقر قرار دارد و حدود چهل درصد از جمعیت جوان استان را بیکاران تشکیل می‌دهند، در صورتی که حتی نصف این جمعیت نیز با این قبیل مشکلات مالی و روانی درگیر هستند، مسلما زمینه‌های بروز خشونت های اجتماعی در استان را شدیدا تقویت کرده و میزان این قبیل ناهنجاری‌ها را افزایش خواهد داد.

وی با ابراز گله مندی از وضعیت نامطلوب معیشتی استان لرستان  افزود: تأثیرات روانی ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی در تمام ابعاد زندگی مردم محسوس است و می توان به وضوح در زندگی و رفتار روزمره شهروندان آن را احساس کرد، نزاع‌های بی مورد، فحاشی، توهین و پرخاشگری نشان می‌دهد که عمق فاجعه ناشی از تأثیرات مسائل معیشتی بسیار نگران کننده است و یک سد جدی فرا راه مهار خشونت های اجتماعی در کشور محسوب می شود، مسئولان و متولیان اشتغال مسئول این مهم و عواقب بعد از آن هستند.

  بی‌توجهی نهادهای مسئول در برابر افزایش بحران‌های اجتماعی

بدری سپس خاطر نشان کرد: علی رغم هشدارها و ابراز نگرانی‌هایی که از سوی مراکز تحقیقاتی و درمانی در برابر تهدیدهای روبرو به گسترش ناشی از ناهنجاریهای روانی صورت گرفته، به نظر می رسد که توجه جدی در این مورد وجود ندارد وهیچ قدم فابل ملاحظه و جدی از طرف نهادهای مسئول در مورد مهار تدریجی بحران‌های روانی ناشی از فقر برداشته نشده و اقدامات محدود، سمبولیک وتبلیغاتی با اختلاف نظر بین اشخاص مسئول و دخالت مراکز غیر مسئول به نتیجه درستی منتهی نشده است.

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

 وی در پایان تاکید کرد: مشکلات و چالش‌های اقتصادی فراوان که هم اکنون و طی سالیان گذشته دست به گریبان مردم شده است، درجه صبر و تحمل شهروندان را به شدت کاهش داده و زمینه های پرخاشگری و خشونت را مخصوصا در مناطق فقیر نشین بالا برده است، مسلما فقر و بیکاری زمینه را برای وقوع جرائم خشن و درگیری‌های مسلحانه فراهم می‌کند و این وضعیت خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده و دامنه و ابعاد خشونت ها را گسترش داده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

همه-چیز-در-باره-طلاق-توافقی

همه چیز در باره طلاق توافقی

همه چیز در باره طلاق توافقی [...]

سه-برابر-شدن-جرائم-مالی-در-فضای-مجازی-زنگ-خطر-جدی-است

سه برابر شدن جرائم مالی در فضای مجازی زنگ خطر جدی است

معاون دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی گفت افزایش 140 درصدی آمار جرائم رایانه‌ای در سال 97 و افزا [...]

میانگین-افزایش-نرخ-کرایه-تاکسی-در-تهران-23-درصد-است

میانگین افزایش نرخ کرایه تاکسی در تهران 23 درصد است

میانگین افزایش قیمت کرایه تاکسی در تهران 23 درصد و در کشور هم 20 درصد است [...]

فصل-جدیدی-برای-فعالیت-در-قوه-قضاییه-شروع-شده-است

فصل جدیدی برای فعالیت در قوه قضاییه شروع شده است

در حوزه اطاله دادرسی و پرونده‌های مانده ضعف‌های زیادی داریم و در شعب اجرای احکام مدنی و کیفری تعداد [...]

رسیدگی-به-جرم-نزاع-در-مراجع-قضایی

رسیدگی به جرم نزاع در مراجع قضایی

در میان دعاوی مطروحه در مراجع کیفری دادگستری، موضوع پرخاشگری و نزاع اعم از لفظی و فیزیکی یکی از مسای [...]

مجازات-فروش-و-انتقال-مال-غیر

مجازات فروش و انتقال مال غیر

فروش مال غیر از جمله جرایمی است که علاوه بر اینکه نظم و امنیت جامعه را به هم می‌زند، خسارت‌های مادی [...]

مجلس-کود-همسری-را-ممنوع-کند-،-وام-ازدواج-منوط-به-سن-رشد-باشد

مجلس کودک همسری را ممنوع کند وام ازدواج منوط به سن رشد باشد

رییس پیشین کانون وکلای دادگستری گفت باید مجلس شورای اسلامی کودک همسری را ممنوع کرده و موسسات مالی و [...]

چه-زمانی-مشمول-مجازات-تعزیزی-می-شویم-؟

چه زمانی مشمول مجازات تعزیزی می شویم ؟

تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.