معترضان جدید به روش جذب حق التدریسی ها
این روزها با وجود اینکه قانون الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش از سوی رییس جمهوری ابلاغ شده است و براین اساس از ابتدای مهرماه شکل اجرایی به خود گرفته است، اما خبرها حکایت از معترضانی جدید دارد که به روش جذب نیروهای حقالتدریس اعتراض داشته و حتی نامهای با این مضمون به نمایندگان مجلس ارسال کردهاند.
دیوان سرباز معلمی به عنوان سابقه معلمی حق التدریسی محسوب نمی شود - ایرادات شورای نگهبان به طرح تعیین تکلیف استخدام معلمین حق التدریسی - لوایح حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و حقوق مصرف کنندگان - طرح الحاق یک تبصره به قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریسی تایید شد
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و نواخته شدن زنگ مهر در مدارس سراسر کشور و با ابلاغ رییس جمهوری، قانون الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی لازم الاجرا شد. قانونی که این بارقه امید را در دل مردان و زنانی که روزگاری از این طریق امرار معاش میکردند به وجود آورد که شاید با این کمک آن طناب آرزوهایشان بر عرشه نظام آموزش و پرورش کشور گره بخورد و سرانجامی شیرین را برای آنها رقم بزند. تعداد زیادی از این افراد البته حق التدریسیهایی بودند که حدود پنج سال قبل به عنوان نیروی حقالتدریسی در آموزش پرورش کار میکردند و بنابر قانون الحاق سه ماده و دو تبصره به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش که در تاریخ نوزدهم بهمنماه سال 89 به تصویب مجلس رسید و به رییسجمهور وقت ابلاغ شد، در آزمون تعیین تکلیف نیروهای حقالتدریسیها سال 90 شرکت کرده بودند، اما به دلایلی که بعدها نیز موجب اعتراض این افراد شد از جمله اشتباه بودن بعضی از سئوالات آزمون نتوانستند حدنصاب نمره مورد نظر را کسب کنند.
قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش - آئین نامه شورای عالی آموزش و پرورش - قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش - قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش
هر چند که آبان ماه سال بعد مجلس قانونی را تصویب و به دولت وقت ابلاغ کرد که براساس آن قانون آموزش و پرورش را مکلف کرده بود در 2 سال نیروهای خرید خدمات آموزشی را که شرایطی مشابه شرایط افراد مذکور داشته و حد نصاب نمره لازم را کسب نکرده بودند، با برگزاری آزمون مجدد در اولویت استخدام قرار دهد و بعد از پایان مهلت تعیین شده هم به دلیل اجرایی نشدن این قانون نمایندگان مجلس در تاریخ پانزدهم شهریورماه سال قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف به جذب حقالتدریسی نیروهای خرید خدمات آموزشی شده بود، اما ماجرا از آنجا رنگ دیگری به خود گرفت که وقتی بعد از ابلاغ قانون این دسته از حق التدریسیها برای ثبتنام به اداره آموزش و پرورش استان مراجعه کردند به آنها اعلام شد اما طبق گفته مسئولان شرایط این قانون شامل حال آنها نمیشود.
زیرا که ماده واحده طرح الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش که با 113 رای موافق، 30 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب شده است، تنها وزارتخانه مورد نظر را مکلف کرده است، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی را بهصورت حق التدریس به کار بگیرند. بنابراین اگر چه دستورالعمل قانون به مذکور از اول مهرماه اجرایی شده است با این وجود نیروهایی که در قالب حق التدریس فعالیت میکردند را در بر نمیگیرد و تنها مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب قانون الحاق 2تبصره به ماده(17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با این وزارتخانه همکاری داشته اند را شامل میشود.
این در حالی است که تا پیش از این وزارتخانه مورد نظر اجازه استفاده از نیروی آزاد نداشت، بنابراین با پرداخت حقالتدریس به کارکنان رسمی و استفاده از معلمان در آستانه بازنشستگی کمبود نیروی خود را جبران میکرد ولی براساس مصوبه جدید به کارگیری نیروهای پیشدبستانی و شرکتی در آموزشوپرورش آزاد شد.
ثبت روزانه 200 شکایت علیه آموزش و پرورش در روزهای اخیر - دردسر جدید وزارت آموزش و پرورش برای دیوان عدالت اداری
توپ اعتراض در زمین نمایندگان مجلس
با وجود این اعتراضها اما مسئولان آموزش و پرورش از جمله سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره با این توضیح که مصوبهای که مجلس به تصویب رسانده است؛ تنها به پیشدبستانیها و نیروهای شرکتی میپردازد توپ را به زمین نمایندگان مجلس انداختند و اینکهاکنون با گروهی از حقالتدریسیها مواجه هستیم که میگویند نسبت به پیشدبستانیها صاحب حقتر هستند، اما این حرف را باید به نمایندگان مجلس بزنند.
هرچند که جبار کوچکینژاد، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به اعتراضات این دسته از معلمان که پیشتر به آنها و شرایطشان اشاره شد به عبارتی مشکل نیروهای حقالتدریس سالهای 88 و 89 براین نکته تاکید دارد که آموزش و پرورش میتواند کمبود نیروی خود در بخش مشاوره، مربی بهداشت و ورزش را با استفاده از نیروهای حقالتدریس جبران کند، ولی بطحایی همچنان براین نکته پافشاری میکند که آموزش و پرورش بر اساس مصوبه مجلس فقط میتواند از بین مربیان پیشدبستانی و نیروهای شرکتی اقدام به جذب حقالتدریس کند و نیروهای شرکتی نیز باید شرایطی را که در قانون مصوب مجلس آمده است داشته باشند از جمله اینکه چهار سال فعالیت کرده باشند.
راهکاری برای حل مشکل معترضان
در این میان اما کوچکینژاد به این موضوع نیز اشاره میکند که هماکنون 2گروه از افراد به موضوع مذکور معترض هستند آموزشیاران نهضت سوادآموزی که به صورت فرد به فرد اقدام به آموزش افراد بیسواد میکردند. این گروه از افراد باید توجه داشته باشند که قرارداد آنها به صورت موقت بوده و ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد.گروه دوم نیز اشخاصی را دربر میگیرد که در مقطعی از زمان به صورت حقالتدریس با وزارتخانه مذکور همکاری میکردند اما به دلایل مختلف ترک خدمت کرده و همکاری خود را قطع کردهاند و تعداد آنها هم از 200 تا 300 نفر تجاوز نمیکند.
اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی
با این توضیح اما نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس راهکاری را نیز ارائه میدهد که شاید بتواند گره از کار تعداد زیادی از افراد در گروه دوم باز کند، اینکه در جلسه کمیسیون با وزیر آموزش و پرورش مشکل این گروه از افراد را بازگو و توضیح داده شد اگرچه در قانون مصوب مجلس به این نکته اشاره شده است؛ نیروهای پیشدبستانی و شرکتی به صورت حق التدریس جذب شوند، با این وجود باید بررسی شود تا افرادی که در گذشته به صورت حقالتدریس با آموزش و پرورش همکاری میکردند در صورت داشتن شرایط لازم همانند پیشدبستانیها به صورت حق التدریس جذب شوند، چرا که تعداد این افراد زیاد نیست.واقعیت این است که آموزش و پرورش در جذب نیروهای پیش دبستانی و شرکتی به صورت حق التدریس تنها از آنها به عنوان معلم برای کلاس درس استفاده میکنند، این در حالی است که باید توجه داشت براساس اظهارات این مسئولان از جمله وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش به مربی بهداشت، مشاور و معلم ورزش هم نیاز دارد، براین اساس میتواند به صورت حقالتدریس این کمبودها را هم جبران کند. زیرا که تنها منعی که برای استفاده از حق التدریسیها وجود دارد به کار گرفتن آنها در کادر اداری است. موضوعی که نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با آن موافق است، با این توضیح به عبارتی کمک گرفتن از راهکار
عنوان شده شاید بتوان تعداد زیادی از این افراد را نیز به صورت حقالتدریس جذب و گره از مشکل آنها نیز باز کرد.
منبع : روزنامه حمایت
مصوبه مجلس برای قطع پاداش اعضای هیات مدیره شرکت های دولتی نقش بر زمین مانده کمیسیون های ماده 100 و 90 در مساله زمین خواری
پست های مرتبط
پیشگیری از وقوع جرم راهبرد اساسی دستگاه قضایی است
پیشگیری از وقوع جرم راهبرد اساسی دستگاه قضایی است [...]
راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم-معاون دادستان کرمانشاه
راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم-معاون دادستان کرمانشاه [...]
لزوم تلاش دستگاه قضا برای پیشگیری از وقوع جرم
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برخورد با مفاسد اقتصادی را از مهمترین نقاط قوت دستگاه قضایی عنوان کر [...]
لایحه پیشگیری از وقوع جرم تصویب شد
مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز با تشکیل جلسهای فوقالعاده، ادامه بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص [...]
پایان یک دهه اختلاف برای پیشگیری از وقوع جرم
بیش از یک دهه از تهیه و تدوین لایحه پیشگیری از وقوع جرم میگذرد و روز گذشته 21 شهریور ماه، مجمع تشخی [...]
قانون مربوط به نحوه به کارگیری مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی ابلاغ شد
رئیس جمهور قانون الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیا [...]
سیاست جنایی ایران قبل و بعد انقلاب سال 57
جرمی قابل گذشت گفته می شود که با شکایت متضرر از جرم تعقیب آن شروع و با گذشت او تعقیب ، رسیدگی و یا ا [...]
نظر شورای نگهبان درباره طرحی مربوط به تعیین تکلیف معلمین حق التدریسی
شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف اس [...]