ابلاغ آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه های انتظامی
آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی را ابلاغ کرد.
به گزارش ایسنا، متن کامل آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی به شرح زیر است:
«در اجرای ماده (9) قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها واقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب 6/ 11/ 64 مجلس شورای اسلامی و به منظور تبیین نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و رعایت قوانین و مقررات و به ویژه قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 15/ 2/ 1383 آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی به شرح ذیل مورد تصویب قرار میگیرد:
ماده 1: تعاریف واژگان مذکور در این آیین نامه به شرح ذیل میباشد:
الف. سازمان. سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور
ب. بازداشتگاه عمومی، محل نگهداری متهمانی است که با قرار کتبی مقامهای صلاحیتدار قضایی تا اتحاذ تصمیم نهایی به آنجا معرفی میشوند.
ج. بازداشتگاه انتظامی ،بازداشتگاهی است که در اجرای وظایف ضابطیت نیروی انتظامی برابر شرایط و مقررات این آیین نامه در اماکن در اختیار نیروی انتظامی ایجاد شده یا میگردد.
د. تحت نظرگاه، مکانی است که متهمان حسب مورد به دستور مقام قضایی یا در جرایم مشهود به موجب قانون بر اساس گزارش کتبی ضابطان و مقامات ذیصلاح قانونی تا تسلیم به مقام قضایی و حداکثر تا مدت 24 ساعت در آن محل نگهداری میشوند.
ماده 2: ایجاد بازداشتگاههای انتظامی در هر استان موکول به درخواست فرماندهی انتظامی استان و تایید ضرورت آن از سوی دادستان محل و موافقت مدیرکل زندانهای استان میباشد.
ماده 3: مدیرکل زندانهای استان پس از بازدید از محل معرفی شده در صورت وجود شرایط و معیارهای لازم برای تاسیس بازداشتگاه نسبت به صدور مجوز اقدام خواهد نمود.
تبصره: مدیرکل زندانهای استان مکلف است فهرست بازداشتگاههای دارای مجوز قانونی را به روسای دادگستری و دادستانهای شهرستانهای تابعه استان اعلام نماید.
ماده 4: اداره بازداشتگاههای انتظامی به عهده سازمان است. پرسنل بازداشتگاههای مذکور توسط نیروی انتظامی تأمین و تحت امر مدیرکل زندانهای استان برابر این آیین نامه و ضوابط عمومی آیین نامه اجرایی سازمان در خصوص نحوه نگهداری متهمین انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره: رییس و جانشین بازداشتگاه انتظامی پس از معرفی از سوی فرماندهی مربوط و احراز شرایط لازم با ابلاغ مدیرکل زندان های استان منصوب خواهد شد.
ماده 5: سازمان موظف است در جهت آموزش و راهنمایی مسئولین و کارکنان بازداشتگاههای انتظامی اهتمام لازم به عمل آورد.
ماده 6: بازداشتگاههای انتظامی صرفاً محل نگهداری آن دسته از متهمینی است که بنا به دستور مقام قضایی برای انجام تحقیقات مقدماتی در اختیار ناجا قرار میگیرند.
تبصره: در شهرستانهای فاقد زندان و بازداشتگاه بنا به دستور مقام قضایی معرفی و نگهداری متهمین بازداشتی درغیر از موارد مذکور نیز در بازداشتگاه انتظامی مجاز خواهد بود.
ماده 7: پذیرش متهمین در بازداشتگاههای انتظامی صرفاً به موجب برگ قرار کتبی رسمی با مهر و امضا مقام قضایی مربوطه که مجزا از دستور ارجاع انجام تحقیقات به ضابطین میباشد صورت خواهد گرفت. مقامات قضایی مکلفند در معرفی متهمین به بازداشتگاه نسبت به تعیین مدت نگهداری آنان تصریح نمایند.
تبصره: در پایان مهلت تعیین شده رئیس بازداشتگاه موظف است مراتب را به قاضی صادر کننده قرار منعکس و در صورت عدم تمدید مهلت نسبت به انتقال متهم به زندان اقدام نماید.
ماده 8: رییس بازداشتگاه انتظامی موظف است دفعات و ساعات هر گونه ورود و خروج متهم از بازداشتگاه، اعم از انجام تحقیقات و غیره را در دفاتر ثبت وقعات و پرونده بازداشتگاهی متهم قید نماید.
ماده 9: نیروی انتظامی باید ترتیبی اتخاذ نماید که بازجویی از متهمین در محل جداگانه از بازداشتگاه انتظامی انجام گیرد. انجام تحقیقات و بازجویی در محل نگهداری متهمان ممنوع میباشد.
ماده 10: مسئولین بازداشتگاه های انتظامی موظفند آمار و فهرست اسامی متهمین وارده به بازداشتگاه را با مشخصات کامل مندرج در برگ قرار و نیز سایر اقدامات مربوط به آنان از قبیل اعزام به بیمارستان، آزادی، انتقال به زندان یا بازداشتگاه های عمومی و یا موارد مشابه را به صورت روزانه و مطابق فرمهای ارسالی از سوی سازمان در اسرع وقت به واحد آمار و رایانه اداره کل زندانهای استان ارسال نمایند.
تبصره: نیروی انتظامی با همکاری سازمان اقدامات لازم در جهت برقراری ارتباطات شبکهای به صورت بر خط بین بازداشتگاههای انتظامی و اداره کل زندانهای استان بعمل آورند.
ماده 11: مسوولین بازداشتگاه های انتظامی موظفند هرگونه اتفاقات و حوادث داخل بازداشتگاه را بلافاصله به مدیرکل زندانهای استان اعلام دارند.
ماده 12: رییس بازداشتگاه انتظامی موظف است هرگونه درخواست و یا تظلم خواهی متهمین را به دادستان یا قاضی رسیدگی کننده پرونده ارسال نماید.
ماده 13: مدیرکل زندانهای استان، معاونین و مسئولان واحدهای حفاظت و اطلاعات ، بازرسی و قضایی اداره کل مذکور موظفند به صورت نوبهای و مستمر از بازداشتگاه انتظامی بازدید به عمل آورده و درجهت حسن اداره بازداشتگاه های مزبور ، تدابیر لازم اتخاذ و در صورت مشاهده نواقص دستور مقتضی صادر نمایند.
ماده 14: رییس سازمان و یا نماینده اعزامی از سوی وی، معاونین و مشاورین سازمان، مدیران کل حفاظت و اطلاعات، بازرسی و فرماندهی یگان حفاظت سازمان به منظور اطمینان از حسن جریان امور باید حسب مورد و ضرورت از بازداشتگاه های انتظامی سراسر کشور بازدید نمایند.
ماده 15: نیروی انتظامی به منظور انجام مراقبتهای الکترونیکی و پیشگیری از تخلفات و حوادث نسبت به نصب دوربینهای مدار بسته در بازداشتگاههای انتظامی، اقدام خواهد نمود و با فراهم شدن ارتباطات فنی شبکهای، ادارات کل زندانها نیز باید با بهرهگیری از شبکه ارتباط گیری بر خط نسبت به اعمال نظارت های الکترونیکی در بازداشتگاههای مزبور اقدام نمایند.
ماده 16: دادستانها و قضات ناظر زندان موظفند با انجام بازدیدهای نوبهای و نیز غیر مترقبه بر نحوه اداره بازداشتگاههای انتظامی و عملکرد ضابطین نظارت نمایند.
ماده 17: دادستانها و رؤسای حوزههای قضایی بخشها یا نمایندگان انان موظفند بر تحت نظرگاههای کلانتریها و پاسگاهها و نحوه و مدت نگهداری افراد و رعایت حقوق شهروندی در این اماکن نظارت نمایند.
ماده 18: این آییننامه مشتمل بر 18 ماده و 5 تبصره در اجرای ماده (9) قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب 1364 در تاریخ 7/ 12/ 91 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده و از تاریخ یاد شده لازمالاجرا است. همچنین کلیه آییننامهها، توافقنامهها و دستورالعملهای مغایر با این آییننامه ملغی الاثر میگردد».
راز جاودانگی شادروان استاد دکتر مهدی شهیدی یک وکیل دادگستری قراردادهای پیش فروش خودرو، الحاقی، یکطرفه و غیرقانونی است
پست های مرتبط
لایحهی اصلاح نظام وکالت حلال مشکلات یا مشکل آفرین-کانونها هوشیار باشند
عضو هیات علمی دانشکدهی حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز گفت تصویب لایحه جامع وکالت نه تنها مشکلی را از [...]
هشدار عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز درباره خدشه وارد کردن بر استقلال وکیل
عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به حذف ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی نسبت به جایگز [...]
حـلقـه مفقـوده
مقاله حاضر در شماره 78 خبرنامه کانون وکلای دادگستری استان اصفهان که به ویژه نامه دومین کنگره ملی وکل [...]
آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی
آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی [...]
کاتوزیان روز استقلال وکیل، روز دفاع مشروع از عدالت و رسیدگی منصفانه است
استاد حقوق دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه استقلال کانون وکلا را نباید با استقلال کانون از دولت و قو [...]
ماده جنجالی لایحه جامع وکالت در کمیسیون اصلی هیات دولت حذف شد
یک عضو کمیسیونهای رسیدگیکننده به لایحه جامع وکالت رسمی در هیات دولت، از تایید حذف ماده 25 لایحه جا [...]
مصوبه جدید کمیته فرعی لایحه جامع وکالت رسمی-الزام به حضور یک قاضی در دادگاه انتظامی وکلا
یک عضو کمیسیون رسیدگیکننده به لایحه جامع وکالت رسمی در هیات دولت، با اشاره به بررسی ماده 90 لایحه [...]
با تصویب لایحه وکالت باید با انتخابات و رای وکلا خداحافظی کرد
عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز معتقد است که با تصویب «لایحه جامع وکالت» باید با انتخابات و [...]