قانون سلامت اداری در دستگاه ها و ادارات اجرا نمی شود

قانون-سلامت-اداری-در-دستگاه-ها-و-ادارات-اجرا-نمی-شود

قانون سلامت اداری در دستگاه ها و ادارات اجرا نمی شود

رییس دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، آموزش و پرورش و شهرداری ها را دستگاه‌هایی اعلام کرد که به علت مراجعه بالای ارباب رجوع به آنها، بیشترین شکایات از آنها مطرح می شود.

راهکار مبارزه با فساد عمل به قانون ارتقاء سلامت اداری است - در قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد رویکرد پیشگیرانه در نظر گرفته شده است - برنامه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد - راهکارهای سلامت اداری از نگاه تویسرکانی 

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری رییس دیوان عدالت اداری با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه تعداد بالای شکایت از یک دستگاه نشان دهنده و ملاک میزان رضایتمندی مردم از آن نیست گفت: مراجعه مردم به دستگاه ها و طرح شکایت، همواره به معنای وارد بودن و پذیرفتن شکایت نیست، به طوری که حدود 48 درصد شکایت ها پذیرفته می شود و 52 درصد شکایات از یک دستگاه رد می شود.

لایحه بودجه و ارتقای سلامت اداری - تظریح اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت ارتقای سلامت اداری و قضایی  - سازوکارهای جدید نظارت شهروندان بر سلامت اداری 

منتظری با اشاره به اینکه از پارسال افزایش تعامل با دستگاه‌های اجرایی در دستور کار دیوان قرار گرفته است، اظهار کرد: تعامل با برخی از دستگاه‌ها همچون وزارت آموزش و پرورش و سازمان تامین اجتماعی خوب جواب داده اما ارتباط و تعامل با دستگاه هایی همچون شوراهای اسلامی شهر و روستا به علت گستردگی در کشور، چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

رییس دیوان عدالت اداری با تاکید بر اینکه ما اهل تعامل هستیم اما اهل معامله نه تصریح کرد: دیوان در 5 سال گذشته حدود 30 درصد مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ابطال کرده است که البته اینها مواردی است که مردم متوجه شده اند و شکایت کرده اند؛ زیرا بر مصوبات شوراهای اسلامی نظارت نمی شود.

منتظری ادامه داد: ما در کشور حدود 5 هزار شورای اسلامی داریم و بسیاری از مصوبات این شوراها برای ایجاد منابع درآمدی برای اداره شهر است، اما هر نوع عوارضی که قرار است از مردم گرفته شود باید در چارچوب قانون باشد.

رییس دیوان عدالت اداری درباره سلامت اداری کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی و مجموعه دولت به معنای اعم، در شرایط کنونی جهانی و منطقه ای به درستی مدیریت می شود، اما با نگاه از زاویه‌ای دیگر در می یابیم در نظام جمهوری اسلامی ایران باید رفتار اداری دستگاه‌ها مبتنی و منطبق با معارف و احکام الهی و اسلامی باشد که میان آنچه هستیم و آنچه باید باشیم فاصله هست.

وی افزود: قانون سلامت اداری در دستگاه ها و ادارات اجرا نمی شود و میزان شکایت از مدیران رو به افزایش است. ما باید هر سال شاهد کاهش شکایت ها باشیم در حالی‌که شکایت ها رشد دارد. نمی توان ارتباطات، رانت ها، پارتی بازی ها و مفاسد اداری را نادیده گرفت. چند سالی که در شاخص های بین المللی که برای سلامت اداری ارائه می شود، ایران جایگاه قابل قبولی ندارد.

منتظری گفت: در صورتی که فرد برای حق خود شکایت نکرده باشد ما نمی توانیم حقوق او را پیگیری کنیم، اما هر آیین نامه و بخشنامه‌ای که خلاف قانون باشد و ما مطلع شویم به آن رسیدگی و آن را ابطال می کنیم. اگر آیین نامه ای در دولت تصویب شده باشد به علت فراگیری آن در کل کشور، وقتی ابطال، ابلاغ و اجرا می شود در کل کشور تسری می یابد، اما در مورد مصوبات محلی، ابطال مصوبه به همان شهر محدود خواهد شد.

موانع و راهکارهای تحقق سلامت اداری - در قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد رویکرد پیشگیرانه در نطر گرفته شده است 

رییس دیوان عدالت اداری بخش عمده مشکلات را ناشی از قوانین دانست و اظهار کرد: برخی از اوقات مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب می کند که همین قانون به منشا شکایات مردم تبدیل خواهد شد، همچون قانون افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه که باعث شده است شکایت های زیادی به دیوان واصل شود که ما این قوانین را استخراج کرده ایم و برای تعیین تکلیف به دولت و مجلس ارائه خواهیم کرد.

منتظری با اشاره به اینکه در دیوان 50 شعبه بدوی و 5 شعبه تجدید نظر فعال است که هر ماه 300 پرونده را بررسی می کنند گفت: با این امکانات محدود، زمان رسیدگی به هر پرونده دست‌کم 6 ماه طول می کشد که بنده از مردم شرمنده هستم، زیرا بخشی از زندگی مردم به تعیین تکلیف پرونده های آنها وابسته است و من از مردمی که نمی توانیم در زمان معقول و منطقی پاسخگوی آنها باشیم عذرخواهی می‌کنم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مال-موقوفه-چگونه-باید-اداره-شود؟

مال موقوفه چگونه باید اداره شود؟

گروه حقوقی - پس از آنکه مالی وقف و عقد وقف منعقد شد، شخصیتی مستقل و مفروض به موجود می‌آید که مالک ما [...]

گام-بلند-سازمان-ثبت-در-جلوگیری-از-موقوفه-خواری

گام بلند سازمان ثبت در جلوگیری از موقوفه خواری

سعیده جلادتی -سه سالی می‌شود که مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت رسمی اسناد موقوفی را در دس [...]

بیشترین-شکایت-مردمی-از-وزارت-کار-و-آموزش-و-پرورش-است

بیشترین شکایت مردمی از وزارت کار و آموزش و پرورش است

رییس دیوان عدالت‌اداری نحوه رسیدگی به شکایت‌ از دستگاه‌های اجرایی را تشریح کرد و گفت طرح شکایت از 11 [...]

مهلت-اجرای-آزمایشی-قانون-ارتقاء-سلامت-نظام-اداری-تمدید-شد

مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقاء سلامت نظام اداری تمدید شد

لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مصوب مجلس شورای اسلام [...]

سیاست-جنایی-ایران-قبل-و-بعد-انقلاب-سال-57

سیاست جنایی ایران قبل و بعد انقلاب سال 57

جرمی قابل گذشت گفته می شود که با شکایت متضرر از جرم تعقیب آن شروع و با گذشت او تعقیب ، رسیدگی و یا ا [...]

اصلاح-قانون-آیین-دادرسی-کیفری-رو-به-اتمام-است

اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری رو به اتمام است

معاون حقوقی قوه قضائیه مهمترین موضوع در دستور کار ین معاونت را اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری عنوان ک [...]

شخصی-بودن-مجازات-در-حقوق-اسلام--بخش-دوم-و-پایانی

شخصی بودن مجازات در حقوق اسلام -بخش دوم و پایانی

ماده‌ی 9 حقوق مدنی بین‌المللی مصوب 16 دسامبر 1966 مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز می‌گوید (هرکس حق آز [...]

رای-شماره-1310-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رای شماره 1310 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره 1310 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع وضع عوارض به میزان 3%حق بیمه آتش سوزی، 2% قرارد [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.