تهدید به مجازات غالبا از اجزای مجازات بازدارنده تر است

تهدید-به-مجازات-غالبا-از-اجزای-مجازات-بازدارنده-تر-است

تهدید به مجازات غالبا از اجزای مجازات بازدارنده تر است

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: همواره ثابت شده تهدید به مجازات از اجرای مجازات تأثیر بیشتری دارد و نباید با صدور حکم زندان و شلاق برای مجرمین کم‌سابقه، قبح این مجازات برای آنها شکسته شود.

محمدرضا حبیبی در نشست قضات جدیدالاستخدام و دادیاران جدیدالورود دستگاه قضایی استان یزد، سیاست حبس‌زدایی را یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی ذکر کرد و گفت: باید بین مجرمین معمولی و مجرمین حرفه‌ای که امنیت و آرامش مردم را به خطر می‌اندازند، تفاوت باشد؛ زیرا مجرمی که بدون سوء‌سابقه جرمی را مرتکب شده با مجرمین حرفه‌ای، باندی و سازمان‌یافته و خشن متفاوت هستند و نباید هر دو را با یک شیوه مورد تعقیب قرار داد.

این مقام قضایی یادآور شد‌: سیاست قوه قضاییه حبس‌زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است و ما نیز باید تا آنجا که امکان دارد از صدور قرارهای منجر به بازداشت و حبس خودداری کنیم.

وی با اشاره به شرایط خاص کار در دستگاه قضایی، عنوان کرد: محدودیت‌های خاص این شغل و سختی‌های آن با نگاه مادی و معمول قابل جبران نیست و به طور قطع این سختی کار با اجر و پاداش معنوی جبران خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان یزد بر تکریم ارباب رجوع و برخورد خوب و توأم با آرامش با اصحاب پرونده تاکید و اظهار کرد: نقطه شروع پرونده‌های کیفری از دادسراست و زمانی ارباب رجوع اینگونه پرونده‌ها به دادسرا وارد می‌شود که هنوز از تب و تاب اولیه کاسته نشده و طبیعی است که برخورد خوبی نداشته باشد و با عصبانیت فریاد تظلم‌خواهی‌اش را سر بدهد؛ لذا انتظار است در اینگونه موارد کارکنان دادسرا و به ویژه دادیاران با حفظ متانت خود، آرامش را به مراجعان ارزانی دارند.

وی از عِلم قضاوت و فنِّ قضاوت به عنوان دو پیش شرط یک قضاوت خوب یاد کرد و گفت: علم و دانش حقوقی به تنهایی نمی‌تواند یک قاضی خوب را برای دستگاه قضایی به ارمغان آورد، بلکه علم قضاوت باید با فنِّ و بصیرت قضایی همراه باشد تا یک قاضی خوب و تأثیرگذار برای یک جامعه ساخته شود.

حبیبی، رعایت نظم و انضباط کاری و همچنین آراستگی و پوشش مناسب را از سوی قضات جوان خواستار شد و ابراز کرد: مردم نسبت به این قشر از اجتماع نگاه خاص و ویژه دارند و قضات باید به عنوان یک الگوی عملی در نظم و رعایت شأن برای مردم مطرح کردند.

وی بسیاری از انتظارات مردم و توقعات آنان را ناشی از جهل به قانون ذکر کرد و افزود: در بسیاری از موارد گلایه‌ها و انتقادات مردم ناشی از جهل به قانون است و چنانچه قاضی تحقیق پس از انجام تحقیقات و پس از صدور قرار یا کیف خواست مراتب روند پرونده و شیوه قانونی رسیدگی را به مردم توضیح دهند، بسیاری از گلایه‌ها خود به خود تمام می‌شود.

رییس کل دادگستری استان یزد، معاینه محل و جمع آوری ادله توسط قاضی مربوطه را ضروری دانست و تصریح کرد: در جرائم خشن جنایی حضور قاضی در محل و معاینه دقیق محل و گفت‌وگو در محل با شهود در ساعات اولیه بسیار راهگشا در روند پرونده در مراحل بعدی است که باید مورد توجه قضات جوان قرار گیرد.

حبیبی تمسک به خداوند متعال و توسل به ائمه طاهرین را بهترین شیوه خنثی سازی سختی کار قضاوت دانست و بیان کرد: همواره باید در این مسیر خطیر که کوچکترین خطایی، حقی را ضایع خواهد کرد تمسک و یاری خواستن از پروردگار را متعال را سرلوحه امور خویش قرار داد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مالیات-بر-ارث

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث [...]

جزئیات-دستگیری-مدیر-مالیاتی-منطقه-شمال-تهران

جزئیات دستگیری مدیر مالیاتی منطقه شمال تهران

معاون اجتماعی پلیس آگاهی نیروی انتظامی از دستگیری اعضای باند کلاهبرداری از مودیان مالیاتی در حوزه ما [...]

موارد-مشمول-مالیات-بر-ارث-اموال-متوفیان

موارد مشمول مالیات بر ارث اموال متوفیان

با رای نمایندگان مجلس اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یاب [...]

دستورالعمل-ایجاد-رویه-واحد-رسیدگی-های-مربوط-به-مالیات-بر-ارث-ابلاغ-شد

دستورالعمل ایجاد رویه واحد رسیدگی های مربوط به مالیات بر ارث ابلاغ شد

پیگیری اداره کل نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور منجر به صدور و ابلاغ دستورالعمل ای [...]

دفاع-مشروع

دفاع مشروع

با مراجعه به تاریخ این مطلب روشن میشود که بشر تا حد امکان در مقابل عملی که نا عادلانه وغیرمشروع شناخ [...]

آیین-نامه-اجرایی-تبصره-4-ماده-187-قانون-اصلاح-قانون-مالیاتهای-مستقیم

آیین نامه اجرایی تبصره 4 ماده 187 قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم

آیین نامه اجرایی تبصره 4 ماده 187 قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم [...]

بررسی-انواع-مالیات-به-عنوان-مهمترین-منابع-درآمد-دولت-ها

بررسی انواع مالیات به عنوان مهمترین منابع درآمد دولت ها

مالیات مبلغی است که به‌موجب قانون و برای تأمین مخارج عمومی به‌طور بلاعوض از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی [...]

قانون-گذرنامه

قانون گذرنامه

ماده 1– گذرنامه سندی است که از طرف مأموران صلاحیتدار دولت شاهنشاهی مذکور در این قانون برای مسافرت ات [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.