چرا ایرانی ها در اینستاگرام پرخاشگر هستند؟
فحشهای رکیک، شوخیهای زننده، پیگیری فیش حقوقی اوباما، کاریابی و برگرداندن پولهای بلوکهشده ایران از جمله موضوعاتی هستند که کاربران ایرانی در صفحه مالیا اوباما دنبال میکنند. یک حرکت جمعی و خودجوش عجیب که فقط دامن دختر باراک اوباما را نگرفت. اردوغان، نتانیاهو، اوباما، مسی، بازیکنان فوتبال، لئوناردو دیکاپریو و حتی بازیگران ایرانی نیز از این حرکت جمعی مصون نماندند.
به گزارش ایسنا، «روزنو» در ادامه به قلم متین مهدیان مینویسد: این حرکت از آن دست اهمیت دارد که بیانگر نوعی خلق و خو و فرهنگ جامعه ایرانی است. برای تحلیل این موضوع مایلم بخشی از نظریه یکی از فیلسوفان جدید به نام میخائیل باختین را استفاده کنم. باختین در فلسفه خود موضوعی با نام کارناوال را مطرح میکند. کارناوال مفهومی در فرهنگ رومی - کاتولیک است که معنای رژه همگانی در خیابان را میدهد.
این رژه همراه با شوخی، طنز و زیرپا گذاشتن عادات و فرهنگ روزمره است. وی عنوان میکند: افردای که در یک کارناوال شرکت میکنند به مثابه یک کل دیده میشوند و این کل در فرایند کارناوال به نوعی سازمانیافته میشود که ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را به مبارزه بطلبد. در هنگام حضور در کارناوال افراد بخشی از یک جمع میشوند و فرد بودن خود را متوقف میکنند.
حرکت خودجوش جمعی به صفحه اینستاگرام افراد مشهور میتواند یادآور چنین مفهومی باشد. افرادی که در پی تخلیه هیجانی، به سخره گرفتن نوعی فرهنگ رسمی و اعتراض به ساختارهای اجتماعی خود هستند و به نظر میرسد افراد در این حملههای مجازی احساس رضایت و شادمانی از رفتار خود دارند و از حرکت جمعی، متحد شدن، همصدا شدن، تاثیرگذار بودن و شکستن ساختارها لذت میبرند؛ صرف نظر از اینکه این جمع چه کسانی باشد و این ساختارها چه ساختارهایی باشند.
تجربه نشان داده اصولا مردم ایران موجسواران خوبی هستند و هرجا ببینند جمعیتی وجود دارد، با آنها بدون هیچگونه تحلیلی از درست یا غلط بودن کارشان همراه میشوند و این به دلیل فرهنگ تودهای ایرانیان است.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که صفحات اجتماعی راهی آسان برای سخن گفتن بیپردۀ مردم است. ایرانیهایی که نیاز دارند اعتراض کنند، حرف خود را به گوش دیگران برسانند و تاثیرگذاری خود را در جامعه نشان دهند.
متاسفانه این بستر در جامعه ایرانی به شکل قابل قبولی مهیا نیست و صفحات مجازی بهترین مکان برای بیان نظرات این افراد است.
در انتها نگارنده برای حل این معضل پیشهاد میکند برای حل این معضل اجتماعی، احزاب به معنای واقعی تشکیل شوند تا افراد بنا بر سلایق خود در آن ها عضو شده و این احزاب بتوانند واسطه بین شهروندان و حاکمیت باشند؛ شهروندانی که شاید دچار نوعی کمبود توجه شده باشند؛ عضویتی که به این منجر شود که افراد بدون لکنت زبان بتوانند سخن بگویند و انتقاد کنند. شاید «سوپاپ اطمینان» واژه مناسبی نباشد اما احزاب میتوانند انرژیهای زیادی را که در اثر ساختارهای جامعه در افراد ذخیره میشود به شکلی کمهزینه تخلیه کنند
منبع : ایسنا
قرارداد رحم جایگزین یا مادر واسطه دادخواهی حق مسلم هر فرد است
پست های مرتبط
سستی پایه های خانواده از ملاک های غلط ازدواج تا پرورش ناصحیح فرزندان
عروس و دامادهای به ظاهر خوشبختی که سر سفره عقد می نشینند، بعد با ظاهری شیک در کوی و برزن رفت و آمد م [...]
رای شماره 228 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 6 بخش 13 فصل 2 تعرفه عوارض و بهای خدمات شورای اسلامی شهر کرج
رأی شماره 228 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 6 بخش 13 فصل 2 تعرفه عوارض و بهای خدما [...]
خبر مربوط به فیلترینگ اینستاگرام تکذیب شد
سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر فیلتر اینستاگرام، [...]
آثار و تبعات تصویب لایحه اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی
تصویب لایحه اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی اگرچه سبب شد آنها از مهمترین حقوق اجتماعی خود یعنی آم [...]
خشاب پر قانون برای ممنوعیت حمل سلاح
سالهاست که مقوله نگهداری و حمل سلاح به چالشی لاینحل برای نظامهای حقوقی مختلف و مجالس قانونگذاری جه [...]
انتقاد عضو حقوقدان شورای نگهبان از تغییر زیاد لوایح دولت در مجلس
یک عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد در همه کشورها اکثر قوانین، ماهیتشان لایحه است نه طرح و لوایح [...]
نظارت بر انتخابات از منظر دین و قانون اساسی
نقد زیر به قلم یکی از خوانندگان روزنامه اطلاعات (ظاهراً به نام حاج محمود حقیقی نجفآبادی) خطاب به سخ [...]