آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره برداری مغایر قانون نیست

آیین-نامه-اجرایی-قانون-تعیین-تکلیف-چاه‌های-آب-فاقد-پروانه-بهره-برداری-مغایر-قانون-نیست

آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره برداری مغایر قانون نیست

هیات عمومی دیوان عدالت اداری آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری را مغایر قانون تشخیص نداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن رای شماره 939 هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

« نظر به این که مطابق ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری مصوب سال 1389، وزارت نیرو موظف شده است، ضمن اطلاع رسانی فراگیر و مؤثر به ذی نفعان، طی دو سال تمام پس از ابلاغ این قانون، برای کلیه چاههای آب کشاورزی فعال فاقد پروانه واقع در کلیه دشتهای کشور که قبل از پایان سال 1385 هجری شمسی حفر و توسط وزارت نیرو و دستگاههای تابعه استانی شناسایی شده باشند و بر اساس ظرفیت آبی دشت مرتبط و با رعایت حریم چاههای مجاز و عدم اضرار به دیگران و عموم، مشروط به اجرای آبیاری تحت فشار توسط متقاضی، پروانه بهره برداری صادر نماید و در ماده 3 آیین نامه اجرایی این قانون، احراز شرایط مورد نظر مقنن به کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها موضوع ماده 5 آیین نامه اجرایی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب ارجاع شده است و این کمیسیون متفاوت از کمیسیون موضوع تبصره 5 قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری است، بنا به مراتب فوق ماده 3 آیین نامه مورد اعتراض حکمی مغایر قانون مزبور بیان نشده است و قابل ابطال نیست.»

بر اساس گردش کار این پرونده آقای هادی کرمانی، رئیس حوزه قضایی شهرستان مینودشت طی مشروحه ای اعلام کرده است که:

" احتراماً، به استحضار می رساند ماده 3 آیین نامه اجرای قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری که در جلسه مورخ 28/ 1/ 1390 هیأت وزیران به تصویب رسیده و اشعار داشته شرکت موظف است پس از وصول درخواست و مدارک متقاضی صدور پروانه بهره برداری و بازدید کارشناسان از منطقه با اخذ و تطبیق مدارک با مشخصات فنی و حقوقی شامل بانک اطلاعات، ظرفیت آبی دشت، حریم منابع آبی مجاور و عدم اضرار به عموم مراتب را جهت بررسی و صدور رأی به کمیسیون ارجاع نمایند مغایر با نص ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری مصوب 13/ 4/ 1389 مجلس شورای اسلامی و ایضاً وظایف و اختیارات کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیر زمینی موضوع تبصره 5 ماده واحده مرقوم است. چرا که در ماده واحده تصریح شده وزارت نیرو موظف است ظرف دو سال تمام پس از ابلاغ این قانون برای کلیه چاههای آب کشاورزی فعال فاقد پروانه، پروانه بهره برداری صادر کند و اساساً نیاز به ارجاع امر به کمیسیون و تصویب مرجع اخیر نیست.

در تبصره 5 ماده واحده نیز که وظایف کمیسیون تبیین شده، اساساً هیچ اشاره ای به ارجاعات وزارت نیرو جهت صدور پروانه نشده و صرفاً وظایف کمیسیون را رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون و قانون توزیع عادلانه آب بیان کرده است و وقتی شخصی به شرکت مورد نظر جهت صدور پروانه مراجعه می نماید ارجاع موضوع درخواست آن بدون آن که فی نفسه اختلافی حادث شود محمل قانونی نداشته و مغایر با فلسفه تشکیل کمیسیون موضوع تبصره 5 منظور نظر قانونگذار است. فلذا به نظر می رسد ارجاع درخواست به کمیسیون و آن هم از ابتدای امر جز سردرگمی مردم و ایذاء آنها ثمره و نتیجه دیگری نخواهد داشت. بنابراین با توجه به مراتب فوق الذکر و این که مکلف کردن شرکت آب منطقه ای در خصوص ارجاع درخواست حفر چاه از زمان تشکیل پرونده به کمیسیون بدون این که اختلاف حادث شود مغایر با ماده واحده و تبصره 5 بوده است و تقاضای ابطال آن می شود. "

    

پست های مرتبط

توصیه-هایی-مهم-به-خریداران-ملک-و-آپارتمان

توصیه هایی مهم به خریداران ملک و آپارتمان

به گزارش ایسنا، دنیای اقتصاد نوشت آنچه در این گزارش به شما توصیه می‌شود، شاید تجربه به دست آمده از ح [...]

با-تصویب-لایحه-وکالت-باید-با-انتخابات-و-رای-وکلا-خداحافظی-کرد

با تصویب لایحه وکالت باید با انتخابات و رای وکلا خداحافظی کرد

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز معتقد است که با تصویب «لایحه جامع وکالت» باید با انتخابات و [...]

بهره-برداری-از-دفاتر-ثبت-الکترونیکی-املاک-آغاز-شد

بهره برداری از دفاتر ثبت الکترونیکی املاک آغاز شد

بهره برداری از دفاتر ثبت الکترونیکی املاک در ادارات ثبت اسناد و املاک کشور، همزمان با هفته قوه قضائی [...]

کاهش-طلاق-توافقی-در-مقایسه-با-سال-های-گذشته

کاهش طلاق توافقی در مقایسه با سال های گذشته

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در همایش آسیب های اجتماعی از کاهش میزان طلاق توافقی د [...]

صادر-کننده-چکی-که-در-برابر-بهره-ربوی-صادر-شده-باشد-،-بخاطر-برگشت-چک-مجازات-نمی-شود

صادر کننده چکی که در برابر بهره ربوی صادر شده باشد ، بخاطر برگشت چک مجازات نمی شود

اگر چک برگشتی در برابر بهره ربوی صادر شده باشد، هیچ مجازاتی بخاطر برگشت خوردن آن، شامل حال صادر کنند [...]

بررسی-حقوقی-اقرار-در-امور-مدنی-و-کیفری-،-آیا-انکار-بعد-از-اقرار-مسموع-است-؟

بررسی حقوقی اقرار در امور مدنی و کیفری ، آیا انکار بعد از اقرار مسموع است ؟

اقرار یکی از ساده‌ترین و قدیمی ترین طرق اثبات دعوی است اقرار در امور مدنی جایگاه ویژه‌ای دارد و هرگو [...]

رای-شماره-های-1026-1027-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-ابطال-ماده-7-آیین-نامه-اجرایی-تبصره-5-اصلاحی-هیات-وزیران

رای شماره های 1026-1027 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ماده 7 آیین نامه اجرایی تبصره 5 اصلاحی هیات وزیران

رأی شماره های 1027 ـ 1026 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ماده 7 آیین نامه اجرایی تبصره5 [...]

رای-وحدت-رویه-شماره-771-هیات-عمومی-دیوان-عالی-کشور

رای وحدت رویه شماره 771 هیات عمومی دیوان عالی کشور

موضوع نحوه مطالبه خسارت حق‌ الوکاله توسط ادارات دولتی در مواردی که محکوم له واقع می‌شوند [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.