مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند

مددکاران-بهزیستی-ضابط-قضایی-می‌شوند

مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند

مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند
مدیرکل دفترآسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خبرداد:
آمادگی بهزیستی برای استقرار کارشناسان دردادگستری‌ها، محاکم خانواده‌ و اطفال    

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از انعقاد تفاهمنامه همکاری میان سازمان بهزیستی و قوه قضاییه به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و امکانات بالقوه و بالفعل دستگاه‌ها و سازمان‌ها در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، در این باره گفت: بر اساس این تفاهم نامه، سازمان بهزیستی کشور موظف شد تا در حد امکانات خود نسبت به پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به بزه دیدگان به ویژه زنان و کودکان معرفی شده از سوی دستگاه قضایی، زوجین متقاضی طلاق، خشونت‌های خانگی (کودک آزاری، همسر آزاری، معلول آزاری و والدین آزاری و غیره) اقدام کند.

به گفته وی، از تعهدات دیگر سازمان در این تفاهمنامه، ارائه خدمات به افراد مبتلا به اختلالات هویت جنسی، دختران فراری، موارد اقدام به خودکشی، زنان و دختران درمعرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، ارائه تسهیلات لازم نسبت به اسکان موقت زنان و کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی معرفی شده از طرف دستگاه قضایی است.

موسوی چلک در عین حال تاکید کرد: سازمان آمادگی خود را برای استقرار تیم کارشناسی در دادگستری‌ها و محاکم خانواده‌ و اطفال در چارچوب ضوابط تشکیلات قضایی اعلام کرده و بر اساس این تفاهم نامه، سازمان مکلف شده در انتخاب و انتصاب نیروها نهایت دقت و حساسیت را داشته باشد و در شورای حل اختلاف از کارشناسان سازمان استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون لوایح توسط سیستم‌ قضایی تدوین می‌شد، ادامه داد: در ماده یک این تفاهم نامه تصریح شده که لوایح حمایتی و حقوقی و همچنین اصلاح قوانین و مقررات جاری با مشارکت سازمان انجام شود و این امر باعث همگرایی و سرعت بیشتر و بهتر در تصویب آن‌ها خواهد شد.

در صورت تصویب لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان»، سازمان بهزیستی ضابط قضایی حوزه کودکان و نوجوانان می‌شود

وی در ادامه به تصویب لایحه «حمایت از کودکان و نو جوانان» در شورای عالی قضایی اشاره کرد و افزود: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود، سازمان بهزیستی به عنوان ضابط قضایی در حوزه کودکان و نوجوانان معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه باید تسهیلات قانونی برای رسیدگی به موارد حقوقی و قضایی مربوط به آسیب دیدگان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در مراکز و بخش‌های قضایی اعمال شود، اضافه کرد: از آنجایی که سیستم‌ قضایی به زیر و بم قوانین و تبصره‌ها و راهکارهای قانونی مسلط است، قوه قضاییه موظف شده تا تسهیلات قانونی را برای افرادی که از سازمان معرفی می‌شوند، ارائه کند.

وی اضافه کرد: بر اساس این تفاهمنامه، قوه قضاییه موظف است، نسبت به حمایت قانونی از مددکاران بهزیستی نسبت به موارد ناشی از ارجاع دادگاه (دستور قاضی) و تامین مکان استقرار مددکاران رسیدگی کند.

بهزیستی و قوه قضاییه موظف به تشکیل «بانک اطلاعات آسیب‌ها و جرایم اجتماعی» شدند

به گفته موسوی چلک طرفین تفاهم نامه باید به صورت دوره‌ای (هر سه ماه یکبار) نسبت به ارزیابی و فعالیت‌های صورت گرفته، شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها و اتخاذ تدابیر مناسب و قانونی در راستای پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند و پس از ارزیابی‌های به عمل آمده نسبت به تشویق افراد و مراکز موثر در هر دو سازمان در زمینه‌ اجرای تفاهمنامه اقدامات لازم را به عمل آورند.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: این در حالیست که تشکیل «بانک اطلاعات آسیب‌ها و جرایم اجتماعی» و قوانین و مقررات به منظور تبادل اطلاعات و نتایج تحقیقات موجود بین دو دستگاه از موارد دیگر تفاهمنامه است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا تاکید کرد: طرفین قرارداد نسبت به انتقال تجربیات و ارتقای مهارت‌های شغلی و آسیب شناسی مسایل اجتماعی ضمن همکاری‌های متقابل علمی و پژوهشی، نسبت به برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و هم اندیشی‌های علمی و کاربردی اقدام کرده و کارگروه‌های تخصصی مشترک با موضوعات مرتبط در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و حوزه‌های تخصصی تشکیل خواهد شد.

    

پست های مرتبط

تعیین-مرجع-صالح-برای-رسیدگی-به-درخواست-تقسیم-ترکه

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه [...]

رای-وحدت-رویه-مورخ-20-2-90-هیات-عمومی-دیوان-عالی-کشور-تعیین-مرجع-صالح-برای-رسیدگی-به-درخواست-تقسیم-ترکه

رای وحدت رویه مورخ 20-2-90 هیات عمومی دیوان عالی کشور-تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه

رای وحدت رویه مورخ 20-2-90 هیات عمومی دیوان عالی کشور-تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم ت [...]

مسئولیت-هر-یک-از-رانندگان-در-برخورد-دو-یا-چند-وسیله-نقلیه-منتهی-به-قتل

مسئولیت هر یک از رانندگان در برخورد دو یا چند وسیله نقلیه منتهی به قتل

مسئولیت هر یک از رانندگان در برخورد دو یا چند وسیله نقلیه منتهی به قتل [...]

حق-حبس-مهریه

حق حبس مهریه

حق حبس مهریه [...]

تعیین-مرجع-صالح-برای-رسیدگی-به-درخواست-تقسیم-ترکه

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه [...]

استناد-به-ماده-1085-قانون-مدنی-راجع-به-حق-حبس-زوجه

استناد به ماده 1085 قانون مدنی راجع به حق حبس زوجه

استناد به ماده 1085 قانون مدنی راجع به حق حبس زوجه [...]

صلاحیت-سازمان-تامین-اجتماعی-بعنوان-مرجع-رسیدگی-کننده-به-تکلیف-قانونی-کارفرما

صلاحیت سازمان تامین اجتماعی بعنوان مرجع رسیدگی کننده به تکلیف قانونی کارفرما

صلاحیت سازمان تامین اجتماعی بعنوان مرجع رسیدگی کننده به تکلیف قانونی کارفرما [...]

رای-وحدت-رویه-شماره-718-هیات-عمومی-دیوان-عالی-کشور-در-خصوص-حق-حبس-مهریه

رای وحدت رویه شماره 718 هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص حق حبس مهریه

رای وحدت رویه شماره 718 هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص حق حبس مهریه [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.