خشونت علیه زنان با عنوان ناموس پرستی
زنان، کودکان و سالمندان به عنوان اقشار آسیبپذیر جامعه همواره مورد توجه قانونگذار بودهاند،اما گاهی اخبار ناگواری در مورد خشونت علیه آنها شنیده میشود که بسیار تاسفبار است.
زنان که به عنوان کانون محبت از آنها یاد میشود گاهی در خانه خود نیز مجبورند بسیاری از ناملایمات و حتی خشونتها را تحمل کنند. ضرب و شتم و کتک زدن ، زور گفتن به زنان و استفاده از کلمات توهینآمیز ، شک، بدبینی از جمله مواردی هستند که برخی از زنان در زندگی خود آنها را تجربه میکنند اما خشونت علیه زنان فقط به این موارد خلاصه نمیشود و در جامعه و هنگام عبور و مرور در خیابان نیز زنان گاهی هدف خشونت برخی از مردانی که به ظاهر نام مرد را یدک میکشند، قرار میگیرند.به طور اصولی زنان در همه دوران زندگی خود ممکن است با خشونت روبهرو شوند. علاوه بر همسر، پدر، برادر و حتی فرزندان پسر نیز میتوانند به زن خشونت کنند. با توجه به این موضوع، لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و حق زنان بر شهر توسط معاونت زنان در دولت یازدهم تدوین شد. زنان امیدوارند تصویب این لایحه بتواند گامی در جهت کاهش خشونتهایی باشد که آنها را بسیار میآزارد.
در این زمینه سیدعلی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه میگوید: از نمونههای خشونت علیه زنان در جامعه ما، خشونتهای روانی است که گاهی از آنها به اشتباه در جامعه به نام غیرت و ناموسپرستی یاد میشود.
کاظمی در نشست «بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت و حق زنان بر شهر» اظهار کرد: لایحه اصلاح قوانین در زمینه خشونت علیه زنان، به بررسی، تغییر و اصلاح قوانین کشوری میپردازد. در تدوین این لایحه مطالعاتی انجام شده که بر اساس آن، حدود 86 درصد از کشورهای دنیا قانونی در زمینه خشونت علیه زنان دارند.
حمایت از زنان با در نظرگرفتن بافت اجتماعی و خانوادگی
وی ادامه داد: در این راستا ما نیز خود را ملزم کردیم تا بتوانیم این لایحه را به تصویب برسانیم؛ درنتیجه در این زمینه مطالعات فقهی و اجتماعی انجام شد. در تدوین این لایحه، دو رویکرد مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد فمنیستی که توجه به حمایت صرف از زنان دارد و رویکرد دیگر، توجه به حمایت از زنان با در نظرگرفتن بافت اجتماعی و خانوادگی است. ما در تبیین این لایحه رویکرد دوم را مورد توجه قرار دادیم.
مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: نکتهای که باید به آن توجه کرد، این است که باید مشکلات زنان در خانواده حل شود تا حضور زنان در عرصههای اجتماعی قطعی شود. در این راستا تلاش کردیم تا بتوانیم خلأهای قوانین کیفری را در لایحه مورد نظر رفع و مشکلات موجود در آن را اصلاح کنیم.
کاظمی خاطرنشان کرد: در مورد جرایم جنسی علیه زنان با توجه به ادله اثباتی در قانون مجازات اسلامی و جرایم جنسی زنان، برای اثبات این گونه جرمها به چهار شاهد مرد نیاز است. درنتیجه تلاش کردیم در برخی از موارد مجازاتهای تعزیری را جایگزین کنیم و توانستیم از ظرفیتهای فقهی نیز استفاده کنیم. از نمونههای خشونت علیه زنان در جامعه ما، خشونتهای روانی است که از آنها به اشتباه در جامعه به نام غیرت و ناموسپرستی یاد میشود. در این لایحه تلاش شده است تا با استفاده از روشهای فرهنگی، اخلاقی و پیشگیرانه، میزان این جرمها را کاهش دهیم.
منبع : روزنامه قانون
آزمون وکالت سال 96 برگزار شد اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص عدم برگزاری آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت برای داوطلبان کرمانشاه
پست های مرتبط
تعیین 110 سکه مهریه کار دادگاهها را زیادتر میکند
تعیین 110 سکه مهریه کار دادگاهها را زیادتر میکند [...]
مهریه و وراثت در نکاح موقت
مهریه و وراثت در نکاح موقت [...]
مصادیق خشونت علیه زنان به اصلاحات نیاز دارد
معاون حقوقی رئیس قوهقضائیه گفت که برخی مواد لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در شورای عالی مسئ [...]
لایحه امنیت زنان روی میز رئیس دستگاه قضا
لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت حدود یکسال در قوه قضائیه معطل مانده است قوه قضائیه اصلاح کلی ی [...]
نحوه اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات , آزادی مشروط , قرار تعویق صدور حکم , نظام نیمه آزادی و آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی و جایگزین های
آییننامه نحوه اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط، قرار تعویق صدور حکم، نظام نیمه آزادی و آز [...]
حقوق کودکان به عنوان یک مطالبه اساسی در عمل به رسمیت شناخته شود
نگرش افراد به حقوق کودکان باید به عنوان یک مطالبه اساسی در بین مردم و نیز مسئولان تغییر کند و در عمل [...]
کودک آزاری در نگاه قانون و دین
کودک آزاری، به عنوان یکی از مهمترین آسیبهای جامعه جهانی همه ساله میلیونها قربانی با زخمهای عمیق ر [...]
آثار و تبعات تصویب لایحه اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی
تصویب لایحه اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی اگرچه سبب شد آنها از مهمترین حقوق اجتماعی خود یعنی آم [...]