قانون درباره سردواندن ارباب رجوع چه می گوید؟

قانون-درباره-سردواندن-ارباب-رجوع-چه-می-گوید؟

قانون درباره سردواندن ارباب رجوع چه می گوید؟

قوانین مربوط به تکریم ارباب رجوع و حمایت از حقوق شهروندی، برای "سردواندن ارباب رجوع" مجازاتی تا اخراج و انفصال هم پیش‌بینی کرده است.

 پرسش مخاطب درباره سردواندن ارباب رجوع این است:

سلام. پرونده بازنشستگی بنده در یکی از ادارات چند سال است که خاک می‌خورد. آیا سر دواندن و انجام ندادن کار مردم در ادارات خلاف هست یا خیر؟

پاسخ کارشناسان :

قوانین کارآمد و مهمی در راستای تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از ایجاد اطاله در مسیر انجام امورات اداری وی وضع گردیده است.

از همین روی در ماده 25 قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب سال 1386 عنوان شده است که مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی، خدمتگزاران مردم هستند و باید با رعایت موازین اخلاق اسلامی و اداری و طبق سوگندی که در بدو ورود ادا کرده و منشور اخلاقی و اداری که امضا می‌کنند، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با درنظرگرفتن حقوق و خواسته‌های قانونی آن‌ها انجام دهند.

در بین مصوبه‌های شورای عالی اداری، چندین مصوبه وجود دارد که در خصوص رعایت حرمت و تکریم ارباب رجوع است. به عنوان مثال، مصوبه‌ای به عنوان طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب‌رجوع در نظام داری، مصوب سال 1381 وجود دارد که توسط این شورا تصویب شده است.

دستورالعمل نحوه تشویق و تنبیه کارکنان، موضوع مواد 8 و 12 طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام داری، مصوب سال 1382 و نهایتا مصوبه شورای عالی اداری با عنوان بحث حقوق شهروندی در نظام اداری مصوبه سال 1395 نیز از دیگر موارد قانونی تکریم ارباب رجوع می‌باشد.

در ماده 3 فصل سوم مصوبه اخیر شورای عالی اداری به نام حقوق شهروندی در نظام اداری، با عنوان حق برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، دستگاه اجرایی موظف شده است که در تمامی فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، دعوت‌نامه‌ها، آگهی‌ها، ابلاغ‌ها و هشدارها، از ادبیات محترمانه و غیرتحکم‌آمیز استفاده کند و همچنین مکلفند محیط ارائه خدمت، امکانات و تسهیلات مناسب و شرایط حاکی از احترام به مراجعان را فراهم کند و در مکان‌های ورودی و خروجی دستگاه‌های اجرایی، رعایت حرمت مراجعان رعایت شود.

مهم‌ترین ضمانت اجرایی که در قوانین ما در مورد رعایت حرمت شهروندان در نظر گرفته شده است، در قانون رسیدگی به تخلفات اداری مورد اشاره قرار گرفته است و البته در قانون مجازات اسلامی. قانون رسیدگی به تخلفات اداری، در ماده 8 خود تخلفات اداری را احصا کرده است.

در چند مورد از بند‌های این ماده قانونی تخلفاتی ذکر شده است که می‌تواند مصداق رعایت حرمت ارباب رجوع باشد. به عنوان مثال، بند یک ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری می‌گوید: اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری، ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آن‌ها بدون دلیل، ایراد تهمت و افترا و هتک حیثیت، که این موارد را جزو تخلفات به شمار آورده است. پس هرگاه کارمند دولت وظایف محوله خود را در ارتباط با ارباب رجوع انجام نداده و یا تعمدا در انجام این وظایف تعلل یا تاخیر نماید و هیچ گونه دلیل و یا توجیه قانونی نیز نداشته باشد عمل وی مصداق تخلف فوق است.

مجازات‌های اداری نیز به ترتیب عبارتند از::

الف. – اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی

ب. – توبیخ کتبی با درج در پروند استخدامی

ج. – کسرحقوق وفوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یک سوم از یک ماه تا یک سال

د. – انفصال موقت از یک ماه تا یک سال

هـ - تغییر محل جغرافیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال

و – تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی در دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های مشمول این قانون

ز. – تنزل یک یا دو گروه و یا تعویق در اعطای یک یا دو گروه به مدت یک یا دو سال

ح. – بازخرید خدمت در صورت داشتن کمتر از 20 سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمین زن و کمتر از 25 سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمین مرد یا پرداخت 30 تا 45 روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت به تشخیص هیات صادر کننده رأی

ط. – بازنشستگی در صورت داشتن بیش از بیست سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین زن و بیش از 25 سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین مرد بر اساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک یا دو گروه‌ی – اخراج از دستگاه متبوع

ک. – انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاه‌های مشمول این قانون

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

تخلفات-اداری-و-مجازات‌های-آن

تخلفات اداری و مجازات‌های آن

تخلفات اداری پدیده پیچیده‌ای است که تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله مسایل فرهنگی، شخصیتی، اداری، اقتص [...]

لیست-تخلفات-اداری-که-قانونا-مجازات-دارد

لیست تخلفات اداری که قانونا مجازات دارد

چه مواردی در زمره تخلف اداری محسوب می‌شود؟ [...]

ارتقای-سطح-رضایت-مردم-و-افزایش-اعتماد-عمومی-هدف-اصلی-اجرای-طرح-تکریم-ارباب-رجوع

ارتقای سطح رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی هدف اصلی اجرای طرح تکریم ارباب رجوع

هدف اصلی از اجرای طرح تکریم ارباب رجوع، ارتقای سطح رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی است [...]

فراخوان-جذب-نیروی-انسانی-در-قالب-امریه-سربازی

فراخوان جذب نیروی انسانی در قالب امریه سربازی

سازمان بازرسی کل کشور به منظور توسعه منابع انسانی و جذب متخصصان کارآمد در قالب امریه سربازی فراخوان [...]

مراجعه-1933-نفر-برای-دریافت-مجوز-سقط-درمانی-(جسمانی)-به-مراکز-پزشکی-قانونی-استان-تهران

مراجعه 1933 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران

در 12 ماهه سال 1397، 1933 نفر جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران [...]

پیوست-امنیتی-برای-صیانت-از-اطلاعات-مردم-و-دستگاه-ها-تهیه-شود

پیوست امنیتی برای صیانت از اطلاعات مردم و دستگاه ها تهیه شود

رئیس قوه قضاییه خواستار تهیه پیوست امنیتی برای امنیت داده ها و صیانت از اطلاعات مردم و دستگاه ها شد [...]

قانون-مدیریت-بحران-کشوری

قانون مدیریت بحران کشوری

قانون مدیریت بحران کشوری [...]

رای-شماره-932-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رای شماره 932 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 932 هیات عمومی دیوان عدالت اداری [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.