چگونگی شناسایی و توقیف حساب های بانکی

چگونگی-شناسایی-و-توقیف-حساب-های-بانکی

چگونگی شناسایی و توقیف حساب های بانکی

خبرگزاری میزان- قانونگذار در ماده 19 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان می‌دارد: مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست محکومٌ‌له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های محکومٌ‌علیه در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند.

چگونگی شناسایی و توقیف حساب‌های بانکیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های بستانکار این بوده است که دسترسی به اموال مدیون داشته باشد تا بتواند از محل آن اموال، طلب خود را وصول کند، این در حالی است که غالبا افراد بستانکار به دلیل نبود حمایت‌های قانونی در این مورد موفق به شناسایی اموال محکوم‌علیه نمی‌شدند. یکی از دلایل این موارد عدم توفیق، عجز طلبکار از شناسایی و توقیف حساب‌های بانکی محکوم‌علیه است.

قانونگذار در ماده 19 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان می‌دارد: مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست محکومٌ‌له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های محکومٌ‌علیه در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند.

همچنین مطابق تبصره یک ماده موصوف، مراجع مذکور در این ماده مکلفند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به محکومٌ‌علیه و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک سال قبل از صدور حکم قطعی به بعد را به دادگاه اعلام کنند.

بر اساس تبصره 2 این ماده، مفاد این ماده در مورد اجرای قرار‌های تأمین خواسته موضوع ماده 108 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 و نیز اجرای مفاد اسناد رسمی، مجری است.

قانونگذار در ماده 20 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی نیز می‌گوید که هر یک از مدیران یا مسئولان مراجع مذکور در ماده 19 این قانون که به تکلیف مقرر پیرامون شناسایی اموال اشخاص حقیقی و حقوقی عمل نکند به انفصال درجه 6 از خدمات عمومی و دولتی محکوم می‌شود.

این حکم در مورد مدیران و مسئولان کلیه مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند و مکلفند اطلاعات خود مطابق ماده مذکور را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند نیز در صورت عدم اجرای این تکلیف مجری است.

در خصوص این مواد نکاتی را به اختصار بیان می‌کنیم: پیش از این و در راستای امکان بررسی حساب‌های بانکی اشخاص باید بگوییم که مطابق ماده 151 قانون آیین دادرسی کیفری اصلاحی سال 1394، بازپرس فقط در موارد ضروری می‌توانست، به منظور کشف جرم یا دستیابی به ادله وقوع جرم، حساب‌های بانکی اشخاص را با تایید رییس حوزه قضایی کنترل کند.

به گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح این موضوع در حالی است که مطابق قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، دادگاه‌ها در مقابل درخواست محکوم‌له مکلف به شناسایی حساب‌های بانکی اشخاص هستند. علاوه بر الزام بانک مرکزی نسبت به شناسایی و اعلام حساب‌های بانکی اشخاص در بانک‌ها، بررسی حساب‌های اشخاص در موسسات مالی نیز بر عهده بانک مرکزی خواهد بود.

در راستای اجرای تبصره دو ماده 19 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، چنانچه متقاضی تامین خواسته بخواهد در راستای توقیف حساب‌های بانکی شخص، از طریق تامین کردن حساب‌های بانکی وی اقدام کند، این امکان را خواهد داشت تا با استناد به ماده موصوف، بتواند حتی پیش از طرح دعوای اصلی اقدام به شناسایی و توقیف حساب‌های بانکی فرد کند.

همچنین اقدام موثر از طریق دوایر اجرای مفاد اسناد رسمی منوط به معرفی و سراغ داشتن مال از محکوم‌علیه است، در حالی که مطابق مقرره فوق، حتی در صورتی که متقاضی اقدام از طریق دوایر اجرای ثبت، اموالی از محکوم‌علیه سراغ نداشته باشد، با استناد به این مقرره خواهد توانست نسبت به شناسایی اموال مدیون اقدام کند.

این در حالی است که مطابق ماده 20 قانون موصوف، چنانچه هر یک از اشخاص یا مدیران مراجع گفته‌شده در فوق از تکلیف خود مبنی بر شناسایی اموال مدیون امتناع کنند، مستوجب انفصال از خدمت خواهند بود.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

بانک-ها-از-تشکیل-پرونده-های-غیر-ضروری-در-سیستم-قضائی-جلوگیری-کنند

بانک ها از تشکیل پرونده های غیر ضروری در سیستم قضائی جلوگیری کنند

حجم بالای دعاوی و اختلافات فی مابین مردم و دولت به اعتماد عمومی آسیب وارد می کند، لذا دستگاه‌های اجر [...]

هفته-نامه-صدا-توقیف-شد

هفته نامه صدا توقیف شد

شعبه 4 دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف هفته‌نامه صدا را ابلاغ کرد [...]

خدمات-وکالت-به-افراد-ناتوان-مالی-رایگان-ارائه-می-شود

خدمات وکالت به افراد ناتوان مالی رایگان ارائه می شود

استفاده از خدمات وکالت به تمام افرادی که توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارند، برای مشاوره و پیگیری د [...]

رای-وحدت-رویه-شماره-774-هیات-عمومی-دیوان-عالی-کشور

رای وحدت رویه شماره 774 هیات عمومی دیوان عالی کشور

قانونگذار در ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب 23 4 1394، در مقام تعیین مجازات برای انت [...]

مفهوم-حقوقی-خیانت-در-امانت

مفهوم حقوقی خیانت در امانت

یکی از معانی خیانت در امانت پیمان‌شکنی، نقض عهد و بی‌وفایی است و قانونگذار از بزه خیانت در امانت تعر [...]

طرح-ممنوعیت-ضبط-و-پخش-اعترافات-خلا-قانونی-را-پر-می-کند

طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات خلا قانونی را پر می کند

یک وکیل دادگستری گفت ‌ طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات از این جهت که با مقرر نمودن ضمانت اجرای کیفری [...]

پیامدهای-قانونی-ورشکستگی

پیامدهای قانونی ورشکستگی

ورشکستگی در لغت به معنای درماندگی در کسب و تجارت و حالت بازرگانی است که در تجارت زیان دیده است و بده [...]

عدم-پذیرش-FATF-تعرض-به-حقوق-اقتصادی-شهروندان-و-بخش-خصوصی-است

عدم پذیرش FATF تعرض به حقوق اقتصادی شهروندان و بخش خصوصی است

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه عدم پذیرش FATF تعرض به حقوق اقتصادی شهروندان و بخش خصوصی است، گفت خیر [...]

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.