کاهش ورودی پرونده های مطالبه مهریه در 9 ماهه اول سال 97

کاهش-ورودی-پرونده-های-مطالبه-مهریه-در-9-ماهه-اول-سال-97

کاهش ورودی پرونده های مطالبه مهریه در 9 ماهه اول سال 97

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گفت: ورودی پرونده های مهریه در 9 ماهه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود، کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، علی محمد زنگانه، افزود: بیش از سه سال است که مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به مسئولین ارشد نظام و قوای سه گانه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: تا امروز جلسات منظمی نیز در این خصوص برگزار شده و همه مسئولان گزارش کار خود را ارائه می‌کنند.

زنگانه افزود: در شورای اجتماعی کشور با 23 محور، تقسیم کار ملی صورت گرفته تا هر محور توسط یکی از سازمان‌ها به صورت مستقیم و بقیه سازمان‌ها به عنوان معین پیگیری شود و دستگاه قضائی هم متولی دو محور از محورهای 23 گانه است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نخستین محور را کاهش پرونده‌های قضائی عنوان و تصریح کرد: در معاونت اجتماعی به برنامه‌های ملی برای کنترل و کاهش پرونده‌های قضائی، عناوین اتهامی، کاهش عناوین خواسته و پرونده‌های حقوقی پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: محور دوم، محور امنیت عمومی و اجتماعی است که بیشتر تاکید بر کاهش و کنترل خشونت، ضرب و جرح و قتل دارد و قوه قضائیه از این دو منظر برای تحقق دستورات رهبری ورود می‌کند.

زنگانه، کاهش و کنترل طلاق را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و گفت: پرونده‌های دعاوی خانواده در مراجع قضائی پیگیری می‌شود. لذا در حوزه کاهش طلاق هم بر اساس تقسیم کار در کارگروه ملی، هفت وظیفه داریم.

این مقام قضائی افزود: کنترل و کاهش اعتیاد هم برنامه دیگری است که در دستگاه قضائی پیگیری می‌شود.

راه اندازی 132 مرکز ملاقات فرزندان طلاق

دبیر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با بیان تلاش دستگاه قضائی برای کاهش طلاق گفت: ملاقات فرزندان طلاق تا چند سال پیش در کلانتری‌ها انجام می‌شد که فضای نامناسبی است و بعد از سال 95 تا امروز 132 مرکز ملاقات فرزندان طلاق راه اندازی شده است در فضای مناسب فرهنگی، مثل فرهنگسراها و یا خانه‌های اسباب بازی انجام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: تا پایان امسال 160 مرکز ملاقات فرزندان طلاق، راه اندازی می‌شود و تاکنون حدود 70 هزار ملاقات انجام شده و شاهد 6 و نیم درصد صلح و سازش میان زوجین در این مراکز هستیم.

زنگانه گفت: بر اساس ماده 16 قانون حمایت از خانواده موظف بودیم در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره را دایر کنیم که در حال حاضر آئین نامه قانون تدوین و ابلاغ شده، دستورالعمل اجرای قانون هم ابلاغ شده است.

وی افزود: در برنامه ریزی‌ها پیش بینی کردیم که 1080 مرکز مشاوره باید ایجاد شود و 5 هزار و 400 مشاور روانشناختی، مددکار و حقوقی و مذهبی باید در این مراکز مستقر شوند.

این مقام قضائی گفت: تا این لحظه بیش از 602 مرکز مشاوره راه اندازی شده بیش از 900 مشاور مشغول کار هستند.

زنگانه افزود: در حال حاضر 322 قاضی و 136 قاضی مشاور زن در این مراکز خدمت می‌کنند. پیگیری مطالبه مهریه، تمکین و نفقه زیر 20 میلیون تومان در صلاحیت شعب تخصصی شورای حل اختلاف است. کد ویدئو

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهارکرد: در حال حاضر 94 دفتر حمایت از زنان و کودکان در کشور فعال است، در 18 استان کشور فرایند ارجاع زوجین متقاضی طلاق (توافقی، مرتبط با دریافت مهریه) از طریق سامانه تصمیم انجام می‌شود و برنامه این است که فرایند اخذ پرونده‌ها، گردش کار، غربالگری و ارجاع زوجین به مراکز مشاوره از طریق این سامانه انجام شود.

وی افزود: زوجین در آستانه طلاق می‌توانند بدون مراجعه و به مراکز خدمات الکترونیک و مراجعه حضوری ازطریق این سامانه پرونده خود را پیگیری کنند و این سامانه در تهران هم فعال است و ما در کشور شاهد کنترل طلاق هستیم.

زنگانه تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سال 97 روند طلاق کاهشی بوده و ما در مقاطع سال 98 هم آمارها را رصد می‌کنیم، ضمن اینکه ملاک ما آمار سازمان ثبت احوال خواهد بود و سایر دستگاه‌ها باید از اعلام آمار خودداری کنند.

دبیر شورای اجتماعی کشور ضعف مهارت‌های ارتباطی زوجین، خشونت خانگی، اختلالات روانی، اعتیاد، اختلالات جنسی و روابط نامشروع را از مهمترین دلایل طلاق در کشور برشمرد.

وی افزود: این آئین نامه با مشارکت سایر دستگاه‌ها عملیاتی می‌شود تا شاهد کاهش اعتیاد باشیم.

زنگانه گفت: محور بعدی که دستگاه قضائی پیگیری می‌کند کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و در نهایت محور بعدی کاهش حاشیه نشینی و موارد مرتبط با مدیریت حاشیه نشینی است که دستگاه قضا در ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: در ارزیابی‌هایی که توسط استانداری‌ها و شورای اجتماعی کشور انجام شده در اولین سال اجرای این برنامه‌ها در سال‌های 95_96 ارزیابی ملی انجام شد و در همه محورها قوه قضائیه بیش از 98 درصد عملکرد خوبی داشته و در سایر محورها 100 درصد ارزیابی خوبی داشته است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از کاهش ورودی پرونده مطالبه مهریه در 9 ماهه اول سال 97 خبر داد.

محمد زنگانه افزود: 10 عنوان خواسته حقوقی در کشور، در سال 95 و قبل از آن، 5 مورد مربوط به دعاوی حوزه خانواده بوده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: در 9 ماهه نخست سال 97 و آمار ورودی پرونده‌ها، از 10 دعوای اول فقط دو مورد عناوین هشتم و نهم مربوط به دعاوی خانواده بوده، یعنی مداخلات کاهش طلاق تأثیر خوبی در کاهش عناوین خواسته‌های دعاوی خانواده داشته است.

زنگانه افزود: مطالبه مهریه ورودی پرونده‌ها در همین مدت 2 دهم درصد کاهش داشته یعنی روند مطالبه مهریه افزایشی نبوده است.

این مقام مقام قضائی گفت: مطالبه مهریه از 100 هزار و 679 پرونده در 9 ماهه اول سال 96، به 100 هزار و 514 مورد در 9 ماهه اول سال 97 کاهش داشته است.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

بررسی-جرم-شناختی-آزار-و-اذیت-کودکان-در-گفت-و-گوی-ایسنا-با-حقوقدانان

بررسی جرم شناختی آزار و اذیت کودکان در گفت و گوی ایسنا با حقوقدانان

وقایع اخیر که منجر به سلب حیات از دو دختر خردسال شد بار دیگر باعث شد که ریشه‌یابی و بررسی جرم‌شناختی [...]

ارتباط-50-درصد-طلاق-ها-در-کشور-،-با-اعتیاد

ارتباط 50 درصد طلاق ها در کشور ، با اعتیاد

استان‌ها را مسئول کردیم که مرکز رصد استانی داشته باشند تا هراستانی وضعیت اجتماعی، کمبودها و خلاءهای [...]

نظریه-مشورتی

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی [...]

یک-سوم-ازدواج-های-ایران-در-سال-96-منجر-به-طلاق-شد---هر-ساعت-21-طلاق

یک سوم ازدواج های ایران در سال 96 منجر به طلاق شد - هر ساعت 21 طلاق

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه در سال 96 در ایران ساعتی 21 واقعه طلاق و 70 واقعه از [...]

آمار-طلاق-در-کشور-2-درصد-کاهش-یافته-است

آمار طلاق در کشور 2 درصد کاهش یافته است

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت در 9 ماهه سال [...]

قوه-قضاییه-برای-جلوگیری-از-تکرار-اشتباه-در-اصلاح-تبصره-ماده-48-آیین-دادرسی-ورود-کند

قوه قضاییه برای جلوگیری از تکرار اشتباه در اصلاح تبصره ماده 48 آیین دادرسی ورود کند

عیسی امینی با صدور یادداشتی در خصوص اصلاحیه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بر تبصره ماده 48 [...]

کاهش-25-درصدی-آمار-معتادان-متجاهر-طی-دو-سال

کاهش 25 درصدی آمار معتادان متجاهر طی دو سال

30 ناظر قضایی در مراکز موضوع ماده 16 به منظور نظارت بر تکالیف 12 گانه مشخص شده تا طی دوسال شاهد کاهش [...]

افزایش-دو-برابری-پرونده-تخلفات-خودرویی-نسبت-به-سال-97

افزایش دو برابری پرونده تخلفات خودرویی نسبت به سال 97

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با انتقاد از وضع قوانین محدود کننده در برخورد تعزیراتی با متخلفان بازار [...]

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.