نظریه مشورتی

نظریه-مشورتی

نظریه مشورتی

 با نظر به مواد 22، 23 و 24 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 در صورتی که مردی بدون اجازه و حکم دادگاه همسر دوم اختیار کند و عقد آنها عادی باشد و زوج یا زوجه دوم از دادگاه تقاضا کند که ثبت شود، آیا قید همسر اول نیز به عنوان خوانده دیگر دعوا جهت رعایت شرایط ماده 23 ضرورت دارد؟ با نظر به ماده 44 قانون مذکور چنانچه شرایط ماده 23 این قانون فراهم نشود، آیا دادگاه دعوی را رد می‌کند و ازدواج دوم ثبت نخواهد شد؟ آیا اینکه خواهان زوج یا زوجه دوم باشد و علم و اطلاع همسر دوم، تاثیری در تصمیم دادگاه دارد؟

مفاد ماده 56 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 حاکی از لزوم اخذ حکم دادگاه در مورد تجویز ازدواج مجدد برای ثبت آن است. بنا به مراتب فوق چنانچه مردی بدون رعایت مفاد قانون صدرالاشاره و بدون اجازه دادگاه مبادرت به ازدواج مجدد کند، دادگاه خانواده مجوز قانونی برای صدور رأی در خصوص ثبت ازدواج مجدد ندارد و برابر ماده 58 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 که ماده 16 و قسمت نخست ماده 17 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 را نسخ نکرده و همچنان به اعتبار و قوت خود باقی هستند، چنانچه مردی پیش از ازدواج مجدد، طی دادخواستی اجازه آن را از دادگاه خانواده خواستار شود، با عنایت به قسمت نخست ماده 17 قانون اخیرالذکر باید اسامی زوجه یا زوجه‌های قبلی در دادخواست به عنوان خوانده یا خواندگان قید شود و دادخواست و ضمایم نیز به آنان ابلاغ شود. این در حالی است که چنانچه مرد و زنی بدون اخذ حکم اجازه ازدواج مجدد مبادرت به این کار (ازدواج مجدد) کنند و هر یک از آنان ثبت آن را خواستار شود، در این صورت نیازی نیست که زوجه یا زوجه‌های قبلی در دادخواست به عنوان خوانده یا خواندگان قید شوند. اما در خصوص شرایط لازم برای صدور حکم اجازه ازدواج مجدد، همانطور که اشاره شد، چون به موجب ماده 58 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، ماده 16 و قسمت نخست ماده 17 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 همچنان به اعتبار خود باقی است لذا در صورت تحقق هر یک از موارد مصرح در ماده 16 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353، دادگاه خانواده می‌تواند به زوج اجازه ازدواج مجدد دهد. ضمناً آنچه که در ماده 23 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 و تبصره آن جهت ثبت نکاح آمده (اخذ گواهی‌های سلامت مربوطه از زوجین) تکلیفی است که قانونگذار برعهده دفاتر اسناد رسمی گذاشته است و ورود دادگاه در رسیدگی به خواسته اجازه ازدواج مجدد نسبت به مفاد ماده اخیرالذکر لزومی ندارد.

فردی در شهر الف به شهر ب زنگ می‌‌زند و به دروغ، خود را کارمند دادگستری معرفی می‌‌کند. در صورت طرح شکایت علیه نامبرده آیا دادسرای شهر الف صالح به رسیدگی است یا ب؟ در صورت ارسال پیامک حاوی توهین و افترا از طریق تلفن همراه از شهر الف به شهر ب، آیا شهر مبدا صالح به رسیدگی است یا شهر مقصد؟

شرط تحقق جرم مزاحمت تلفنی، استماع الفاظ یا رسیدن اعمال موضوع جرم به مخاطب است و این بخش از عنصر مادی جرم در محل اقامت بزه‌دیده محقق می‌‌شود لذا این محل، محل وقوع جرم محسوب می‌‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

56-درصد-خانواده-زندانیان-فاقد-شغل-هستند

56 درصد خانواده زندانیان فاقد شغل هستند

56درصد خانواده زندانیان فاقد شغل بوده و نیازمند توانمند سازی هستند [...]

نظریه-مشورتی

نظریه مشورتی

با عنایت به اینکه برابر مقررات تبصره یک ماده 3 و تبصره 4 ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اخ [...]

نظریه-مشورتی

نظریه مشورتی

با نظر به مواد 22، 23 و 44 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، در صورتی که مردی بدون اجازه و حکم دادگ [...]

چه-اقداماتی-جرم-انتخاباتی-محسوب-می-شود؟

چه اقداماتی جرم انتخاباتی محسوب می‌شود؟

ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مصادیق جرائم انتخاباتی را اعلام کرد [...]

دانستنی-حقوقی

دانستنی حقوقی

صیانت از حقوق افراد در برابر جرایم پیامکی [...]

جلوگیری-از-اجرای-حکم-دادگاه-در-زمینه-طلاق-،-جرم-است

جلوگیری از اجرای حکم دادگاه در زمینه طلاق ، جرم است

یک وکیل دادگستری ضمن مخالفت با اعمال محدودیت ثبت طلاق گفت بهتر است به جای محدودیت ثبت طلاق، اصل رسید [...]

اعلام-زمان-و-مکان-مصاحبه-واجدان-شرایط-جذب-داوطلبان-تصدی-امر-قضا-در-سازمان-قضایی-نیروهای-مسلح

اعلام زمان و مکان مصاحبه واجدان شرایط جذب داوطلبان تصدی امر قضا در سازمان قضایی نیروهای مسلح

زمان و مکان مصاحبه علمی واجدان شرایط جذب داوطلبان تصدی امر قضا در سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام شد [...]

تفاوت-های-طرح-دعوای-کیفری-و-دادخواهی-حقوقی

تفاوت های طرح دعوای کیفری و دادخواهی حقوقی

دعاوی در یک دسته‌بندی کلی به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند دعاوی حقوقی شامل مطالبه خسارت، الزام [...]

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.