بالایی ارتفاع 1800ساخت وسازممنوع است

بالایی-ارتفاع-1800ساخت-وسازممنوع-است-

بالایی ارتفاع 1800ساخت وسازممنوع است

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد:ممنوعیت نوسازی ساختمان های موجود در ارتفاع بالای 1800 متر

 

رئیس شورای شهر تهران گفت: ساختمان های بالای ارتفاع 1800 متر پایتخت اجازه نوسازی ندارند. به گزارش ایسنا، چمران با اشاره به تصویب نهایی طرح جامع تهران در شورای عالی شهرسازی گفت: حدود 28 جلسه برای تصویب طرح جامع شهر تهران در شورای عالی شهرسازی برگزار شد و براساس این طرح، ساختمان های موجود در ارتفاع بالای 1800 متر پایتخت که دارای پروانه ساخت هستند، باقی می مانند، اما در صورت استهلاک و پایان عمر، این ساختمان ها دیگر اجازه نوسازی ندارند و آن مکان باید تخلیه شود. وی افزود: البته ساکنان این ساختمان ها می توانند، ساختمان خود را تعمیر کنند، اما اجازه ساخت و ساز مجدد و نوسازی را ندارند و با گرفتن زمین معوض از شهرداری تهران آن مکان را تخلیه می کنند و به جای این ساختمان، فضای سبز احداث می شود. وی تصریح کرد: ساخت و ساز در ارتفاع بالای 1800 متر ممنوع است، اما به خاطر حفظ حقوق مکتسبه ساکنان ساختمان های موجود در این ارتفاعات که دارای پروانه هستند، به آنان اجازه خرید و فروش، تعمیر و سکونت داده شده، اما مجوز بازسازی ندارند. رئیس شورای شهر تهران در خصوص وضعیت تراکم در طرح جامع و تفصیلی پایتخت، توضیح داد: میزان تراکم در نقاط مختلف پایتخت یکسان نخواهد بود و بر اساس شرایط منطقه و وضعیت معابر و خیابان ها تراکم تعیین می شود. وی افزود: پهنه تراکم کم 120 و 180 درصد، پهنه تراکم متوسط 240 درصد و پهنه تراکم زیاد 300 و 360 درصد در تهران خواهد بود. وی تاکید کرد: طرح جامع و تفصیلی با پیش بینی هایی که در باره تراکم انجام داده در حقیقت وضعیت ساخت و ساز و تراکم را ساماندهی می کند. چمران افزود: همچنین سطح اشغال ساخت و ساز 60 درصد است که اگر این سطح اشغال کمتر در نظر گرفته شود و به 50 و 40 درصد کاهش یابد به صورت تشویقی تراکم داده می شود. وی درباره پیش بینی های طرح جامع برای نوسازی بافت های فرسوده و طرح های برخی مناطق پایتخت، گفت: 76 عنوان طرح موضعی و موضوعی در طرح جامع و تفصیلی پیش بینی شده که نوسازی بافت های فرسوده نیز در قالب همین طرح دیده شده، به عنوان مثال نوسازی محله اتابک یک طرح موضعی در چارچوب طرح تفصیلی است. رئیس شورای شهر تهران افزود: برای اینکه طرح جامع انعطاف پذیرباشد و با زندگی مردم به صورت علمی تطبیق یابد، پیشنهاد تشکیل نهاد برنامه ریزی شهر تهران داده شده که این نهاد پس از تشکیل به طور مرتب طرح جامع را با شرایط زندگی مردم تطبیق می دهد و در صورت لزوم تغییراتی با توجه به نیاز روز جامعه در طرح جامع داده می شود. وی همچنین از پایان تدقیق کل محدوده شهر تهران خبر داد و گفت: طرح تدقیق محدوده های تهران به صورت کامل روی نقشه ها انجام شده و به تصویب نهایی رسید و بر اساس این طرح، محدوده های اطراف تهران کاملامشخص و علامت گذاری شده است. چمران گفت: روستاهایی نیز در حریم شهر تهران قرار گرفته اند که مصوب شده به این روستاها خدمات شهری و عمرانی توسط شهرداری تهران ارائه شود.
    
    دستگاه قضایی حکم نهایی تعیین قیمت ملک را صادر می کند
    
    سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در صورتی که مالک نظر کارشناسان رسمی دادگستری را در تعیین قیمت فروش ملک به شهرداری نپذیرد، دستگاه قضایی حکم نهایی را صادر می کند.دانشجو در گفت و گو با فارس در خصوص اعتراض برخی از شهروندان نسبت به نحوه تملک املاک واقع در تهران گفت: قانون، تکلیف را در رابطه با نحوه تعیین قیمت املاک مشخص کرده است. اگر شهروندی نسبت به تعیین قیمت ملکی توسط شهرداری اعتراض دارد، می تواند این اعتراض را به صورت مکتوب به شهرداری منطقه اعلام کند تا بر اساس فرآیند قانونی تعریف شده پیگیری شود. وی در خصوص جزئیات فرآیند رسیدگی گفت: در مرحله اول؛ هیات سه نفره ای با حضور یک کارشناس رسمی دادگستری از طرف مالک و یک کارشناس رسمی دادگستری از سوی شهرداری و یک نفر کارشناس، مرزی الطرفین تشکیل می شود و ملک را قیمت گذاری می کنند و 2 رای از سه رای لازم الاجرا است. سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کارشناسان دادگستری در خصوص نحوه تعیین قیمت املاک آموزش می بینند، افزود: در صورتی که مالک همچنان نسبت به نرخ تعیین شده معترض باشد، این بار هیات 5 نفره با ترکیب مذکور با حضور 2 کارشناس از سوی هر یک از طرفین تشکیل و قیمت گذاری انجام می گیرد، در صورتی که مالک باز هم نظر کارشناسان را قبول نکرد، باید اعتراض خود را به مراجع قضایی ارائه دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری مجاز به ارسال اخطاریه برای مالکان املاک واقع در طرح است، گفت: پروژه عمرانی که میلیاردها تومان هزینه احداث آن شده است، منطقی نیست به خاطر وجود چند ملک معارض متوقف بماند.شهرداری می تواند با دستور قضایی ارزش ملک را به صندوق دادگستری واریز کند و نسبت به تخریب ملک با حضور ماموران اجرایی دستگاه قضایی اقدام کند.                            معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با پیش بینی جمعیتی در تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود ، از امکان پایش و اصلاح طرح تفصیلی تهران تا پایان امسال خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما ، میر محمد غراوی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه به طرح جامع شهر تهران به منظور جلوگیری از مهاجرت به داخل شهر است، گفت: در طرح تفصیلی جدید حدود 10 هزار هکتار کاهش محدوده داشته‌ایم و طرح تفصیلی تهران با یک افق 15 ساله اجرایی می شود و مانع از افزایش قیمت ساختمان می‌شویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس مصوب شورای عالی شهرسازی در شهر تهران روش تهیه طرح تفصیلی از روش سنتی خود خارج و به صورت راهبردی و ساختاری اجرا و کل شهر به چهار پهنه سکونت، حفاظت، کار و فعالیت و تجاری و مسکونی تقسیم می‌شود.
غراوی با تاکید بر این که کل مساحت شهر 66 هزار هکتار است ، گفت: ‌در طرح جامع تهران در پهنای حفاظت یعنی پارک‌های شهری عمومی و فضای سبز ، ساخت و ساز محدودیت دارد.
وی درباره ارتفاع 1800 نیز با تاکید بر این که این ارتفاع محدوده شهر و حریم است، گفت : در مناطق یک و محدوده‌ای از منطقه دو در ارتفاع 1800 ساخت وساز ممنوع و اراضی بالای 1800 نیز جزو پهنه حفاظت است.
غراوی با تاکید بر این که طرح تفصیلی تهران نخستین بار است که در کشور اجرا می‌شود ، گفت:‌ : ‌این طرح برای همه مالکان اراضی مناطق 17، 18 و 19 شرایط مطلوبی به وجود می‌آورد و شرایط نوسازی واحدهای زیر 50 متر نیز که امکان تملک برای شهرداری وجود ندارد ، نیز فراهم می‌شود.
غراوی اظهار داشت : طرح تفصیلی تهران با یک افق 15 ساله تهیه و اجرایی می شود و در مقاطع زمانی مشخص امکان پایش و اصلاح طرح وجود دارد، بنابراین این طرح که از 5 فروردین ماه امسال اجرا شده است ، اگر اشکالاتی در آن دیده شود، نقاط ضعف اصلاح خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح تفصیلی شهر تهران از افزایش کاذب قیمت مسکن جلوگیری می کند و نیازمندی های جمعیت ساکن این شهر را تا افق 1405 پایه ریزی خواهد کرد به طوری که بر اساس طرح تفصیلی پیش بینی می شود که در سال 1405 جمعیت تهران به هشت میلیون و 700 هزار نفر برسد.

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.