با دیوان عدالت اداری بیشتر آشنا شویم
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از نهادهای قضایی مولود انقلاب اسلامی "دیوان عدالت اداری" است. دیوان عدالت اداری با توجه به کار ویژه و صلاحیت قانونی آن، نهادی بدیع در نظام قضایی ایران میباشد. سابقه نهادی قضایی، با چنین ویژگیهایی در تاریخ نظام قضایی ایران هیچگاه وجود نداشته است.
هرچند خلأ وجودی آن بعد از مشروطه همواره مورد تذکر رجال سیاسی و مقامات قضایی قرار گرفته، و حتی در خرداد سال 1339 قانون شورای دولتی به تصویب رسید.
علیرغم تصویب این قانون هیچگاه تشکیلات شورای دولتی استقرار پیدا نکرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خلأ قضایی ناشی از فقدان شورای دولتی کاملاً محسوس بود.
مبنای حقوقی تشکیل "دیوان عدالت اداری" برآمده از روابط دولت با مردم است. رابطه دولت با مردم، مبتنی بر مدیریت دوگانهی سیاسی و اداری است. در مدیریت سیاسی، دولت متصدی تنظیم و اجرای سیاست کلی دولت و مصالح جمعی ملت است و در این بخش دولت با مردم تماس روزمره و اجرایی ندارد. ولی در مدیریت اداری، دولت، دستگاهها و مأموران دولتی و عمومی به صورت گسترده و روزمره با مردم در تماس و ارتباطند.
در بخش مدیریت سیاسی، دولت دارای مسئولیت سیاسی بوده و در مقابل پارلمان پاسخگو است؛ ولی در بخش مدیریت اجرایی مسئولیت دولت در مقابل مرجع قضایی صالح، عنوان میشود.
دستگاهها و مأمورین دولتی در مقام تصمیمگیری و ادارهی امور مربوط به خود، در سطح وسیعی با مردم رابطه دارند و در همین روابط است که اختلافات و دعاوی حقوقی متعددی بین دولت و مردم پدید میآید و چون دولت در موضع قدرت قرار دارد، احتمال اجحاف و تضییع حقوق شهروندان بسیار زیاد است. به همین دلیل مرجع قضایی مستقل از دولت، صالحترین مرجع برای رسیدگی به دعاوی و شکایات مردم، علیه دولت است. این واقعیت سبب شده است که در غالب کشورها، یک مرجع قضایی ـ اداری وجود داشته باشد تا به این نوع از دعاوی رسیدگی کند.
علیرغم این ضرورت و فلسفهی بسیار صحیح و اصولی آن، چنین نظام قضایی قبل از انقلاب وجود نداشت و بعد از انقلاب، به منظور حاکمیت قانون در تمام امور، پاسخگو بودن مسئولین و مقامات اداری، تنظیم عادلانهی روابط حقوقی بین دولت و افراد عادی، "دیوان عدالت اداری" در اصل 173 قانون اساسی به شرح زیر پایهریزی شد:
"بهمنظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها یا آییننامههای دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر شورای عالی قضایی تأسیس میشود. حدود اختیارات و نحوهی عمل این دیوان را قانون تعیین میکند"
به دنبال تصویب نهایی قانون اساسی، اصل 173 قانون دیوان عدالت اداری در 4 بهمن 1360 به تصویب رسید و آیین دادرسی دیوان در شهریور 1363 به تصویب شورای عالی قضایی رسید. به موجب قوانین و مقررات مزبور، صلاحیت دیوان عدالت عبارت است از:
1ـ رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی از: الف) تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی، ب) تصمیمات و اقدامات مأمورین واحدهای مذکور، ج) آییننامهها و مقررات دولتی و ابطال مقررات دولتی خلاف شرع و قانون؛
2ـ رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی دادگاههای اداری، هیئتهای بازرسی و کمیسیونهای مختلف حل اختلاف همانند کمیسیون مالیاتی، حل اختلاف کار گروه، کارفرما و…
3ـ رسیدگی به شکایات استخدامی قضات و مشمولین استخدام کشوری و لشکری؛
4ـ ایجاد وحدت رویهی قضایی در موارد تحت شمول صلاحیت دیوان.
به موجب قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1360 دیوان ده شعبه داشت که همگی در تهران مستقر بودند. هر شعبه دو عضو قضایی دارد که یکی به عنوان رئیس و دیگری به عنوان مشاور به شکایات و پروندهها رسیدگی و حکم لازم صادر میشود. بهدنبال وصول بیسابقهی شکایات از سراسر کشور و وسعت قلمرو قضایی که شامل تمام کشور میشد، تعداد ده شعبه کافی به نظر نرسید و به تدریج برتعداد شعب افزوده شد؛ چنانکه امروز بیش از بیست شعبه دیوان وجود دارد که همگی در تهران مستقر هستند.
جز شعب بدوی که رسیدگی اولیه به دعاوی و شکایات را برعهده دارند، در دیوان، هیئت تجدیدنظر دیوان نیز وجود دارد که مرجع رسیدگی به تقاضای تجدیدنظر نسبت به احکام صادره از شعب بدوی است. علاوه بر شعب بدوی و تجدیدنظر، هیئت عمومی به منظور تعیین تکلیف آرای متناقص صادره از شعب دیوان، در موارد مشابه و رسیدگی به شکایات نسبت به مقررات دولتی به علت مخالفت مدلول آنها با قانون و یا خارج بودن آنها از حدود اختیارات قوهی مجریه، تشکیل میگردد. این هیئت با حضور سه چهارم رؤسای شعب رسمیت مییابد. در طول حیات دیوان عدالت، حجم فعالیتها و عملکرد آن همواره رو به گسترش بوده است؛ چنانکه حجم پروندههای ورودی آن در دو مقطع پنجسالهی 1368 تا 1372 تعداد 109640 پرونده و پنجسالهی 1373 تا 1378 تعداد 174673 میباشد. افزایش قریب به صددرصدی بیانگر افزایش حجم فعالیتهای دیوان عدالت در طول این دورهها بوده است؛ روندی که در سالهای بعد نیز تداوم داشته است.
دیوان عدالت به لحاظ جایگاه حقوقی، بخشی از قوهی قضائیه است و رئیس آن به عنوان عالیترین مقام دیوان توسط رئیس قوه قضاییه منصوب میشود.
منبع : باشگاه خبرنگاران
نظریه های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره 4 الحاقی به قانون نحوه اجرا اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با سازمان ها و نهاد های تابع قوه قضائیه آشنا شویم
پست های مرتبط
کنگره ملی وکلا دومین اجلاس
شاید قید دومین در بادی امر این مهم را به ذهن متبادر سازد که کاستی های نخستین اجلاس می بایست رفع گردی [...]
متن پیشنهادی قانون جامع وکالت-اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران-اسکودا
متن پیشنهادی قانون جامع وکالت-اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران-اسکودا [...]
استقلال کانون وکلای دادگستری 60 ساله شد
وکالت به معنای امروزی آن از حدود سال 1294 شمسی در ایران مطرح شد اما با توجه به تحولات زمانی به ویژه [...]
دعوت وکلا به مقاومت در برابر هجمههای وارده به استقلال وکیل و کانون وکلادر مراسم گرامیداشت سالروز وکیل مدافع
مراسم گرامیداشت شصت و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و فرا رسیدن هفتم اسفند - روز وکیل مد [...]
تصویب 20 ماده لایحه جامع وکالت رسمی در کمیسیون اصلی هیات دولت
عضو کمیسیون فرعی بررسی لایحه وکالت رسمی تاکید کرد که در حدود 5 جلسه دیگر بررسی لایحه جامع وکالت در ک [...]
یکی از پایهایترین تضمینات دفاع، وجود وکیل مدافع مستقل است
رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران یکی از پایهایترین تضمینات دفاع، وجود وکیل مدافع [...]
برخوردها با وکیل، مناسب نظام عدالت قضایی نیست
وکیل باید بداند قبل از دفاع حین دفاع و بعد از آن از امنیت کافی برخوردار است وکیل حتی اگر در مقابل ای [...]
رنجهای وکیل مدافع
رنجهایی وکیل مدافع دادگستری زمانی میتواند پایان یابد که از یک سو قانون به طور کامل سرلوحه رفتار و [...]