![قتل ترحم آمیز قتل-ترحم-آمیز](/userfiles/Images/NewsPic/26837-قتل-ترحم-آمیز.webp)
قتل ترحم آمیز
اتانازی یا قتل ترحم آمیز به منزله پدیده ای است که جامعه انسانی خواه ناخواه با آن دست و پنجه نرم می کند ، یکی از مقوله های مورد مطالعه حقوق پزشکی است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و آگاهی بخشی به جامعه پزشکی در این خصوص و به ویژه رویکرد اتخاذی تقنینی قانونگذار کشورمان در این ارتباط به پزشکان در زمره اهداف نخستین این شاخه حقوقی است .
قتل ترحم آمیز که در نوشتگان و ادبیات گفتاری و نوشتاری به صور متعددی نظیر ،« مرگ آسان»، « مرگ شیرین»، « مرگ از روی ترحم»،« مرگ سفید» ، « قتل از روی ترحم» و ...تعبیر شده است ، دربرگیرنده افعال و ترک افعالی است که از سوی شخصی مسئول در قبال یک بیمار لاعلاج صورت می گیرد که در نهایت مرگ بیمار را به همراه دارد . این پدیده که غالباً وصف مجرمانه بدان داده می شود به دو گونه «فعال» و «انفعالی» صورت می گیرد . در صورتی که این پدیده در قالب «فعل مثبت» واقع شود ، در گستره قتل ترحم آمیز فعال جای می گیرد و زمانی که در چارچوب «عملی منفی» یا در واقع «ترک فعل» انجام شود ، به شکل قتل ترحم آمیز انفعالی تبلور می یابد .
به دیگر سخن ، قتل ترحم آمیز به صورت فعال شامل اقداماتی است صریح که به منظور قتل بیمار انجام می شود ، نظیر تزریق آمپول مهلک کلرید پتاسیم و قتل ترحم آمیز انفعالی ، خودداری از انجام هر گونه عملی است که سبب زنده ماندن بیمار می شود . در واقع ، در حالت انفعالی دارو درمانی یا هر گونه معالجه دیگری که به حفظ حیات بیمار یاری می رساند ، قطع می شود و یا پزشک از انجام عمل جراحی لازم و اقدامات مشابه امتناع می ورزد و منتظر می ماند که بیمار به واسطه بیماری صعب العلاجی که بدان مبتلاست جان سپارد .
نکته ای که در این خصوص قابل تامل است و قتل ترحم آمیز را با پدیده واقعی «قتل عمد» تا حدودی متمایز می سازد ، «انگیزه» مرتکب در این گونه خاص از قتل است . به صورتی که در قتل ترحم آمیز ، فرد مرتکب به واسطه انگیزه ای مبتنی بر ترحم دست به فعل یا ترک فعلی می زند که در نتیجه بیمار لاعلاج جان دهد و بیش از این درد نکشد . از این رو ، همواره استدلال می شود که در این وضعیت ، اقدام پزشک یا شخص مراقبِ بیمار در تضاد آشکار با رسالت پزشکی نمی باشد ، در این حالت ، نه تنها مرتکب با عمل خود کار غیر انسانی انجام نداده است بلکه اقدام وی عین انسانیت می باشد ، چراکه با فعل یا ترک فعل خویش منجر شده است تا بیمار بیش از آن ضجر نکشیده و روح وی در جسمش بدون درد و آزاری مضاعف بیارامد .
اما در مقابل که رویکرد غالب را نیز شکل می دهد ، همواره عقیده بر این بوده که چنین درد و ضجری نیز حقیقت واقعی است که شخص بدان استحقاق دارد و دیگری را در این حالت نباید کاری باشد ، چراکه حیات و مرگ را خداوند اعطا می کند و از این رو ، انسان در آغاز و پایان دادن به آن نه تنها نقشی ندارد که نمی تواند به واسطه انگیزه حتی انسانی ، دست به خاتمه حیات یک شخص بزند .
بر این اساس ، در روزگار ما ، جامعه انسانی در چارچوب تابعان حقوق بین الملل در قبال این پدیده سیاست های گونه گونی اتخاذ نموده است . چنانکه شماری از آنها که اکثریت را نیز شکل می دهند بر جرم انگاری آن تصریح نموده و دست یازی بدان را واجد وصف کیفری و در نتیجه برخوردار از کیفر انگاشته اند و پاره ای اندک نیز بر جرم زدایی و مباح بودن آن تکیه نموده اند و در این میان گروه سومی هستند که با تقریر شرایطی ، بار جنایی و کیفری آن را تخفیف داده و در صورت تحقق آن مرتکب را مستحق مجازات خفیف تری نسبت به مرتکب قتل عمد پنداشته اند .
در نظام حقوقی اسلام و ایران ، قتل از روی ترحم به منزله قتل عمد محسوب می گردد که مرتکب را تا حد محکومیت به مرگ نزدیک می کند. پیش بینی چنین سیاست جنایی ای ، برگرفته از آموزه های دین مبین اسلام است که بر حفظ حیات در همه حال تاکید داشته و با محترم شمردن «دم مسلمانان» به مثابه تابعان خود ، هرگونه دست یازی به جان آنها را غیر قابل بخشش دانسته است ، حتی زمانی که انگیزه شخص از چنین اقدامی حس ترحم آمیز و توأم با انسان دوستی او باشد .
منبع : حق گستر
موارد سقط جنین مجاز آخرین جزئیات لایحه جرم سیاسی
پست های مرتبط
![نوآوری های قانون جدید دیوان عدالت اداری نوآوری-های-قانون-جدید-دیوان-عدالت-اداری](/userfiles/Images/NewsPic/10819-رای-شماره-533-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-نقض-قسمت-ب-رای-شماره-524-505-مورخ-1386-08-07-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-ادار.webp)
نوآوری های قانون جدید دیوان عدالت اداری
اصل اساسی در نظارت قضایی جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و حرکت دولت در چارچوب و خط قانون است؛ قانون [...]
![اتانازی در حقوق جزای اسلام و ایران اتانازی-در-حقوق-جزای-اسلام-و-ایران](/userfiles/Images/NewsPic/139480-اتانازی-در-حقوق-جزای-اسلام-و-ایران.webp)
اتانازی در حقوق جزای اسلام و ایران
اتانازی در حقوق جزای اسلام و ایران [...]
![مطالعه تطبیقی وضعیت نسب طفل متولد از رحم جایگزین در حقوق ایران و امریکا مطالعه-تطبیقی-وضعیت-نسب-طفل-متولد-از-رحم-جایگزین-در-حقوق-ایران-و-امریکا](/userfiles/Images/NewsPic/.webp)
مطالعه تطبیقی وضعیت نسب طفل متولد از رحم جایگزین در حقوق ایران و امریکا
مطالعه تطبیقی وضعیت نسب طفل متولد از رحم جایگزین در حقوق ایران و امریکا [...]
![سوگند با قسامه چه تفاوت هایی دارد؟ سوگند-با-قسامه-چه-تفاوت-هایی-دارد؟](/userfiles/Images/NewsPic/174246-سوگند-با-قسامه-چه-تفاوت-هایی-دارد؟.webp)
سوگند با قسامه چه تفاوت هایی دارد؟
جرایمی که مجازات آنها از نوع حد یا تعزیر باشد، بهوسیله سوگند نفی یا اثبات نمیشود و فقط قصاص، دیه، [...]
![حجتی قبح قانون گریزی در کشور به شدت کاهش یافته است حجتی-قبح-قانون-گریزی-در-کشور-به-شدت-کاهش-یافته-است](/userfiles/Images/NewsPic/174715-حجتی-قبح-قانون-گریزی-در-کشور-به-شدت-کاهش-یافته-است.webp)
حجتی قبح قانون گریزی در کشور به شدت کاهش یافته است
یک وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون پذیری و رعایت هنجارهای اجتماعی از سوی شهروندان در صورتی در کشور [...]
![سخنی در باب استقلال کانون وکلا سخنی-در-باب-استقلال-کانون-وکلا](/userfiles/Images/NewsPic/176753-سخنی-در-باب-استقلال-کانون-وکلا.webp)
سخنی در باب استقلال کانون وکلا
«وکالت»، نماد رستاخیزی است که عرش را در وصف اسم الهی «یا وکیل» به تکافوی توشهای برای دستگیری از مست [...]
![خسارات غیر قراردادی خسارات-غیر-قراردادی](/userfiles/Images/NewsPic/177012-خسارات-غیر-قراردادی.webp)
خسارات غیر قراردادی
اگر کسی در روابط قراردادی تعهدات خود را نقض کند مسئول جبران خسارت است که به آن مسئولیت مدنی گفته می [...]
![شکایت از 6302 پزشک به دلیل قصور پزشکی در 8 ماه شکایت-از-6302-پزشک-به-دلیل-قصور-پزشکی-در-8-ماه](/userfiles/Images/NewsPic/177377-شکایت-از-6302-پزشک-به-دلیل-قصور-پزشکی-در-8-ماه.webp)
شکایت از 6302 پزشک به دلیل قصور پزشکی در 8 ماه
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به بررسی 6 هزار و 302 مورد پرونده مربوط به قصور پزشکی در هشت [...]