اصول 36 و 167 قانون اساسی-اجرای احکام الهی یا حفظ نظام اجتماعی

اصول-36-و-167-قانون-اساسی-اجرای-احکام-الهی-یا-حفظ-نظام-اجتماعی

اصول 36 و 167 قانون اساسی-اجرای احکام الهی یا حفظ نظام اجتماعی

مقدمه

یکی از اصول مسلم حقوق کیفری این است که تا زمانی که قوانین حاکم بر یک جامعه عملی را جرم تشخیص نداده و عامل آن را قابل مجازات نداند اشخاص در انجام آن عمل آزاد می باشند و تنها به حکم قانون میتوان افراد را مجرم شناخت و مجازات کرد.در واقع هیچ مجازاتی را نمی توان به افراد تحمیل کرد مگر اینکه نوع و میزان آن قبلا در قانون تعیین شده باشد.اصل 36 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به اصل قانونی بودن جرم و مجازات مشهور است نیز متضمن همین معناست که بیان میکند:«حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.»

این اصل همچنین در شریعت اسلام بارها مورد توجه قرار گرفته است که مواردی از آن عبارتند از:

1.{وماکنا معذبین حتی نبعث رسولا} سوره اسرا.آیه ی15:یعنی ما هیچ کس را کیفر نمی کنیم تا اینکه پیامبری بفرستیم .

2.قاعده قبح عقاب بلا بیان:اعمال کیفر نسبت به اشخاص بدون بیان قبلی رفتار مجرمانه قبیح است.

3.اصل اباحه:اصل در هر چیز اباحه میباشد و قبل از آنکه قانونی حکم آنها را از وجوب و حرمت مشخص کند مباح است.

علاوه بر این مراجع مقنن جمهوری اسلامی ایران نیز از قواعد شریعت پیروی کرده و این اصل را اساس سیاست قضایی خود قرار داده اند که از جمله ی آنها میتوان به اصول 169,166,37,36,32,22 قانون اساسی اشاره کرد.

در فواید عملی فردی و اجتماعی این اصل اساسی شکی نیست چرا که باعث میشود افراد با آگاهی از اعمال مجرمانه و غیرمجرمانه فعالیت های خود را سامان دهند و حدود زندگی خود را بشناسند و همچنین در امور اجتماعی باعث میشود که افراد از احتیاط و محافظه کاری دوری کرده و با آگاهی از آزادی های خود به ارتباط با افراد دیگر و انجام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی بپردازند.

با همه ی این تفاسیر نکته ای که مورد بحث حقوقدانان جزایی کشور واقع شده است وجود اصل 167 قانون اساسی می باشد که مقرر میدارد:«قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر حکم قضیه را صادر نماید و نمیتواند به بهانه ی سکوت یا نقص یا اجمال یا تناقض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد.»در واقع این اصل در مقام تعارض با اصل 36 قانون اساسی واقع شده است و به قاضی اجازه میدهد که حکم محاکم را در صورت نبود قانون مدون نیز با توجه به منابع دیگر صادر کند.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

تدلیس-در-ازدواج-از-ناحیه-زوجه

تدلیس در ازدواج از ناحیه زوجه

تدلیس در ازدواج از ناحیه زوجه [...]

اصول-حاکم-بر-تفسیر-قراردادها

اصول حاکم بر تفسیر قراردادها

به نظر می‌رسد مهمترین بخش علم حقوق قراردادها، نظام حقوقی تفسیر و قواعد حاکم بر آن است زیرا هدف اصلی [...]

شخصی-بودن-مجازات-در-حقوق-اسلام--بخش-دوم-و-پایانی

شخصی بودن مجازات در حقوق اسلام -بخش دوم و پایانی

ماده‌ی 9 حقوق مدنی بین‌المللی مصوب 16 دسامبر 1966 مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز می‌گوید (هرکس حق آز [...]

رای-شماره-1401-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رای شماره 1401 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ١4٠١ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ردیف نھم از جدول شماره ٣ تحت عنوان منابع [...]

اصول-حاکم-بر-تعقیب-بازداشت-و-محاکمه-براساس-قانون-اساسی

اصول حاکم بر تعقیب بازداشت و محاکمه براساس قانون اساسی

قانون اساسی به عنوان مادر قوانین هرکشور، پارادایم و الگوهای کلی در زمینه‌های مختلف را تعیین می‌کند ا [...]

اطلاعیه-دیوان-عدالت-اداری-در-مورد-آزمون-فراگیر-دستگاه-های-اجرایی

اطلاعیه دیوان عدالت اداری در مورد آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی

دیوان عدالت اداری نخستین اطلاعیه معرفی‌شدگان مرحله اول ششمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی را [...]

راه-اندازی-سامانه-ثبت-و-ضبط-دارایی-های-مسئولان-مثبت-است-به-شرط-اجرا

راه اندازی سامانه ثبت و ضبط دارایی های مسئولان مثبت است به شرط اجرا

راه اندازی سامانه ثبت و ضبط دارایی‌های مسئولان مفید است البته به شرطی که این سامانه اجرایی شود [...]

برخی-مقررات-حاکم-بر-عقد-اجاره

برخی مقررات حاکم بر عقد اجاره

از آنجایی که تأمین مسکن بیشترین هزینه را در سبد کالای هر خانوار به خود اختصاص داده است، لذا اکثر مرد [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.