دیه متفاوت و کفاره مساوی

دیه-متفاوت-و-کفاره-مساوی

دیه متفاوت و کفاره مساوی

دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلکه یک دستور خاصى است که ناظر به مرتبه بدن انسان کشته شده میباشد، نشانه آن این است که اسلام بسیارى از افراد اعم از زن و مرد را که داراى اختلاف علمى یا عملیاند متفاوت میبیند و تساوى آنها را نفى می کند، و در عین حال دیه آنها را مساوى میداند، مثلا درباره تفاوت عالم و جاهل میگوید:

هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون (1) ...

آیا کسانى که م‏دانند با کسانى که نمیدانند مساویند؟

و درباره تفاوت مجاهد قائم و غیر مجاهد قاعد چنین میفرماید:
لایستوی القاعدون من المؤمنین غیر اولی الضرر و المجاهدون فی سبیل الله (2)
مؤمنان خانه‏نشین که زیان دیده نیستند با آن مجاهدانى که با مال خود در راه خدا جهاد میکنند یکسان نمیباشند.

ودرباره اختلاف کسى که قبل از فتح مکه و پیروزى چشمگیر اسلام، جهاد و کمک مالى میکرد و در راه خدا مبارزه و انفاق مینمود با کسى که بعد از فتح مکه در جهاد شرکت میکرد و در راه اسلام کمک مالى مینمود چنین میفرماید:

لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد وقاتلوا وکلا وعد الله الحسنى والله بما تعلمون خبیر (3) ...

کسانى از شما که پیش از فتح مکه انفاق و جهاد کرده‏اند با دیگران یسکان نیستند، آنان از حیث درجه بزرگتر از کسانیاند که بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏اند.

غرض آن که قرآن کریم با تصریح به عدم تساوى ارزش‏هاى الهى افراد یاد شده وبا اصرار بر تفاوت معنوى آنان تصریح به تساوى آنان در قصاص و دیه دارد و در این باره راجع به تساوى همگان چنین میفرماید:

وکتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس والعین بالعین والانف بالانف والاذن بالاذن والسن بالسن والجروح قصاص فمن تصدق به فهو کفارة له (4)

و مقرر کردیم برایشان که جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان میباشد وزخم‏ها به همان ترتیب قصاص دارند و هرکه آن را ببخشد پس کفاره (گناهان) او خواهد بود.

یعنى هر انسانى اعم از زن و مرد در قبال انسان دیگر خواه زن و مرد قصاص میشود چه این که قصاص اجزا و اطراف و قصاص جراحت‏ها نیز مساوى است، لیکن همین عموم یا اطلاق در آیه دیگر تقیید و تخصیص میپذیرد زیرا خداوند در آیه دیگر چنین فرمود:

یا ایها الذین الذین امنوا کتب علیکم القصاص فی ا لقتلى الحر بالحر والعبد بالعبد والانثى بالانثى (5)

اى کسانى که ایمان آروده‏اید درباره کشتگان، بر شما قصاص مقرر شده: آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن.

با این آیه، عموم یا اطلاق آیه قبلى تخصیص یا تقیید میپذیرد، یعنى زن در قبال زن قصاص میشود نه مرد، و حکم دیه در اسلام با تفاوت بین زن و مرد تعیین مى ‏گردد. گرچه از جهت ارزش‏هاى معنوى ممکن است زنى بیش از مرد نزد خدا مقرب باشد بنابراین تساوى دیه عالم و جاهل نه از ارج و منزلت عالم میکاهد و نه بر مقام جاهل میافزاید. ونیز تفاوت دیه مرد و زن نه بر منزلت مرد میافزاید ونه از مقام زن میکاهد، زیرا برخى از تفاوت‏هاى مادى و مالى هیچگونه ارتباطى به مقام‏هاى معنوى ندارد.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

تدلیس-در-ازدواج-از-ناحیه-زوجه

تدلیس در ازدواج از ناحیه زوجه

تدلیس در ازدواج از ناحیه زوجه [...]

نظر-آیت-الله-مکارم-شیرازی-درباره-احکام-روزه-و-کفاره-زنان-باردار

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره احکام روزه و کفاره زنان باردار

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره قضا و کفاره روزه برای بانوان در هنگام با [...]

نرخ-دیه-بر-اساس-لباس-ایرانی-تعیین-شود

نرخ دیه بر اساس لباس ایرانی تعیین شود

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره تعیین نرخ دیه سال 98 پیشنهاد داد که بهتر است این نرخ بر اسا [...]

کتابی-درباره-اجرای-قصاص-منتشر-شد

کتابی درباره اجرای قصاص منتشر شد

کتاب «شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی، اجرای قصاص» تألیف مسعود امامی، دبیر علمی شورای فقهی در مرکز تحق [...]

سوگند-با-قسامه-چه-تفاوت-هایی-دارد؟

سوگند با قسامه چه تفاوت هایی دارد؟

جرایمی که مجازات آنها از نوع حد یا تعزیر باشد، به‌وسیله سوگند نفی یا اثبات نمی‌شود و فقط قصاص، دیه، [...]

نوآوری-های-قانون-مجازات-اسلامی-در-پرداخت-دیه-از-بیت-المال

نوآوری های قانون مجازات اسلامی در پرداخت دیه از بیت المال

قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 نوآوری‌های بسیاری داشته که می‌توان به شرایط پرداخت دیه اشاره کرد ا [...]

محکومیت-نجفی-به-حبس-قطعی-است

محکومیت نجفی به حبس قطعی است

حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت طبق اصول حقوقی، محکومیت به حبس محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران ک [...]

اقسام-تهدید-کدامند؟

اقسام تهدید کدامند؟

تهدید یعنی؛ ترساندن دیگری از یک خطر جدّی و قریب‌الوقوع به‌قصد وادار کردن او به انجام دادن عمل معیّنی [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.