وظایف و اختیارات مدیر آپارتمان

وظایف-و-اختیارات-مدیر-آپارتمان

وظایف و اختیارات مدیر آپارتمان

الف – وظایف مدیر آپارتمان

1 – حفظ ساختمان از صدمات و خسارات احتمالی ناشی از بی احتیاطی ، بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی .

نحوه وصول شارژ ساختمان از همسایه لج باز - فرهنگ آپارتمان نشینی و برخورد با همسایه - بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی - پیشگیری از مشکلات حقوقی در آپارتمان نشینی - نکات خواندنی در مورد آپارتمان نشینی - حقوق شهروندی و فرهنگ آپارتمان نشینی 

مدیر آپارتمان باید در موارد زیر به مالکان یا استفاده کنندگان از آپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) تذکرات لازم را بدهد  :

- بی توجهی به نگهداری و استفاده از کولرها که ممکن است به علت نشت آب موجب صدمه به سقف ساختمان شود .

- نبستن شیر گاز به هنگام ترک طولانی ساختمان که ممکن است موجب بروز آتش سوزی گردد .

- جوشکاری با استفاده از برق عادی که امکان وقوع آتش سوزی را پدی می آورد .

- استفاده از واحد مسکونی به صورت کارگاه جهت تولید و ترکیب مواد خطرناک و آتش زا .

جزییات مربوط به مقررات آپارتمان نشینی - آپارتمان نشینی گونه جدید سکونت - فرهنگ کمرنگ آپارتمان نشینی 

در اینجا لازمست در مورد معانی حقوقی هر یک از اصطلاحات بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم رعایت موازین دولتی توضیح مختصری داده شود :

بی احتیاطی : عملی است که معمولاٌ امکان بروز حادثه یا خسارت را افزایش  می دهد مثل جوشکاری با برق عادی .

بی مبالاتی : ترک عملی است که موجبات بروز حادثه و خسارت می شود . مثل نبستن شیر گاز به هنگام ترک طولانی مدت منزل .

عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی عبارت از انجام کارهای خلاف قانون است . مثل تبدیل محل مسکونی به کارگاه تولیدی .

رعایت اصول اساسی آپارتمان نشینی - آپارتمان نشینی و حقوق قانونی و حوزه مسئولیت ها 

2 – اجرای تصمیمات مجمع عمومی :

مجمع عمومی نهادی است که از سوی مالکین ساختمان با اکثریت مطلق آراء انتخاب می شود . یکی از وظایف مجمع عمومی ، انتخاب رییس مجمع و نیز انتخاب مدیر یا مدیران ساختمان می باشد . مجمع عمومی می تواند در مورد اداره ساختمان تصمیمات لازم را اتخاذ کند و ترتیباتی در مورد درآمد ، هزینه ها و ایجاد اندوخته برای حفظ و نگهداری و تعمیر بنا بدهد .

مدیر یا مدیران ساختمان در واقع مجری تصمیمات مجمع عمومی می باشند . طبق ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها  اگر قرار باشد ساختمان به وسیله مدیران اداره شود ، تعدادشان باید فرد باشد . مدت مأموریت مدیر یا مدیران دو سال است ولی مجمع عمومی می تواند این مدت را اضافه کند . انتخاب مجدد مدیر یا مدیران بلامانع خواهد بود .

در صورت استعفا و کناره گیری مدیر یا مدیران قبل از پایان یافتن مدت مذکور  مجمع عمومی می تواند با تشکیل جلسه فوق العاده نسبت به تعیین جانشین اقدام نماید .

چنانچه اداره ساختمان برعهده مدیران قرار داده شود تصمیمات آنان با اکثریت آراء معتبر خواهد بود .

مدیر یا مدیران ، امین شرکاء بوده و نمی توانند وظایف و اختیارات خود را به دیگری واگذار کنند یا فرد دیگری را به جای خود انتخاب نمایند .

3 – بیمه ساختمان در برابر آتش سوزی :

طبق ماده 20 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها ، مدیر یا مدیران ساختمان مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد تلقی نموده و آن را در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند . سهم هر یک از مالکین با توجه به مساحت واحدی که در اختیار دارد به وسیله مدیر تعیین می شود . شرکاء لازمست سهم خود را در مورد بیمه آتش سوزی به مدیر ساختمان تسلیم نموده تا مدیر بتواند تمامی ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه نماید .

نصب دوربین در مشاعات و نگهداری سگ در آپارتمان - سوء استفاده از حق در آپارتمانها 

4 – اعلام هزینه های مستمر و مخارج به هر یک از شرکاء :

 با توجه به این که نگهداری و تعمیر هر بنا نیاز به هزینه هایی دارد که بخشی از آن هزینه های مستمر است مثل هزینه نظافت ، نگهبانی و امثال آن ، مدیر یا مدیران مکلفند میزان هزینه های مستمر و مخارج معمول را به هر یک از شرکاء اعلام دارند .

5 – استخدام دربان :

در کلیه ساختمان هایی که بیش از ده آپارتمان دارد مدیر ساختمان مکلف است برای حفظ و نگهداری و نظافت قسمت های مشترک و انجام سایر امور مورد نیاز دربانی استخدام نماید .

ب – اختیارات مدیر آپارتمان :

1 – مدیر یا مدیران آپارتمان به ترتیبی که مجمع عمومی تصویب می کند  می توانند به منظور تأمین هزینه های ضروری و فوری وجوهی به عنوان تنخواه گردان از شرکاء دریافت دارند .

2 – دریافت هزینه های لازم از شرکاء برای استفاده ، حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوط .

3 – رسیدگی مقدماتی به اعتراض هر یک از شرکاء در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود . اگر مشکل توسط مدیر ساختمان حل و فصل نشد ، شخص معترض می تواند به مراجع قضایی مراجعه کند .

4 – چنانچه مالک ملک خود را اجاره دهد و یا به دیگری اجازه استفاده از آن را بدهد و استفاده کننده  متعهد به پرداخت هزینه های مشترک باشد ولی از این کار خودداری کند ، مدیر آپارتمان می تواند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نماید و هزینه های مشترک را از مالک مطالبه نماید .

5 – تعیین سهم هر یک از مالکین (یا استفاده کنندگان از واحدهای آپارتمانی ) به نسبت مساحت قسمت اختصاصی هر ملک ، به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان مثل هزینه آسفالت پشت بام . مثلاٌ اگر در یک مجتمع 1200 متری ، 1000 متر مربع به طور اختصاصی در اختیار مالکین یا استفاده کنندگان بوده و سهم اختصاصی یکی از مالکین 100 متر مربع باشد مبلغی که این مالک باید بپردازد معادل 10 درصد از 1000 متر خواهد بود . به عبارت دیگر 200 مترمربع مشاع در تعیین سهم مؤثر نیست .

6 – تعیین و وصول مخارجی که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد مثل هزینه های مربوط به سرایدار ، نگهبان ، متصدی آسانسور ، مسوول نگهداری تأسیسات ، باغبان ، تزئینات قسمت های مشترک که لازمست به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم گردد .

7 – اقدام قانونی علیه مالک یا استفاده کننده از پرداخت هزینه های مشترک ، در صورت خودداری مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک ، از طرف مدیر یا مدیران به وسیله اظهارنامه مراتب به آنها اعلام می شود و مبلغ بدهی و صورت ریز آن به وسیله اظهارنامه مطالبه می شود .

دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها - آئین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها 

8 – اختیارات مدیر ساختمان در مورد ساختمان های قدیمی و فرسوده ، در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند ، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند ، می توانند بر اساس حکم دادگاه ، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکان که از همکاری خودداری می ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالکان از بنا و هزینه های انجام شده ، سهم مالک یا مالکان یاد شده را به اضافه اجوری که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا کنند . در صورت عدم توافق در انتخاب کارشناسان ، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یاد شده خواهد کرد . مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالکان می توانند اقدامات موضوع این ماده را انجام دهند . چنانچه مالک خودداری کننده ار همکاری اقدام به تخلیه واحد متعلق به خود به منظور تجدید بنا نکند ، حسب درخواست مدیر یا مدیران مجموعه ، رییس دادگستری یا رییس مجتمع قضایی محل با احراز تأمین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان ، دستور تخلیه آپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) یاد شده را صادر خواهد کرد

نوشته استادمحمد اعتدال.   

    

پست های مرتبط

اعدام-مجدد-فرد-نجات-یافته-از-اعدام-را-به-مصلحت-نمی-دانیم

اعدام مجدد فرد نجات یافته از اعدام را به مصلحت نمی دانیم

وزیر دادگستری گفت اعدام مجدد فردی که پس از اجرای حکم اعدام زنده مانده است را به مصلحت نمی‌دانیم [...]

آخرین-وضعیت-جسمانی-اعدامی-زنده-شده

آخرین وضعیت جسمانی اعدامی زنده شده

یک منبع آگاه گفت سطح هوشیاری قاچاقچی اعدامی، از سوی پزشکان معالج شش درصد اعلام شده که در صورت عدم اف [...]

مالکی-که-آپارتمان-خالی-است-،-باید-هزینه-های-ساختمان-را-پرداخت-کند

مالکی که آپارتمان خالی است ، باید هزینه های ساختمان را پرداخت کند

اگر مالک آپارتمانی در ملک خود سکونت نداشته باشد و آپارتمان خالی از سکنه باشد، آیا نباید هزینه‌های سا [...]

رای-شماره-203-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-ابطال-مصوبه-شماره-1390-8-18-131-63-7885-سازمان-صنعت-،معدن-و-تجارت-استان-گیلان

رای شماره 203 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره 1390 8 18-131 63 7885 سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گیلان

رأی شماره ٢٠٣ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره ١٣١ 6٣ ٧5٨5ـ ١٣٩٠ ٨ ١٨ سازمان [...]

رای-شماره-310-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-،ابطال-ماده-22-تعرفه-عوارض-محلی-شهرداری-زنجان

رای شماره 310 هیات عمومی دیوان عدالت اداری ،ابطال ماده 22 تعرفه عوارض محلی شهرداری زنجان

رأی شماره ٣١٠ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ماده ٢٢ تعرفه عوارض محلی شھرداری زنجان در [...]

آشنایی-با-برخی-قوانین-آپارتمان-نشینی

آشنایی با برخی قوانین آپارتمان نشینی

زندگی در مجتمع‎های مسکونی، بدون آموزش و مدارا و مراعات تقریبا غیرممکن است؛ حتی قضیه آن‎قدر مهم و جدی [...]

ابعاد-حقوقی-جرم-آدم-ربایی

ابعاد حقوقی جرم آدم ربایی

انتقال یک شخص بدون رضایت او، از محلی به محل دیگر با استفاده از زور، تهدید یا فریفتن را آدم‌ربایی می‌ [...]

لایحه-مدیریت-بحران-کشور-اصلاح-شد

لایحه مدیریت بحران کشور اصلاح شد

نمایندگان مجلس لایحه مدیریت بحران کشور را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.