افزایش حق التحریر دفاتر اسناد رسمی به همراه جدول
تعرفه جدید حقالتحریر دفاتر اسناد رسمی که به امضا و تایید رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است از 4 روز پیش در سکوت خبری در سراسر کشور اعمال میشود. این افزایش قیمتها در حالی به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شده که از 5 سال پیش تاکنون قیمتها ثابت بوده و امسال این افزایش قیمت بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است به طوری که بسیاری از مراجعان به دفاتر اسناد رسمی با کمبود نقدینگی و در نتیجه موکول کردن امور ثبتی خود به روز دیگر مواجه میشوند.
محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در گفتوگو با «جامجم» با تایید اجرای تعرفههای جدید حقالتحریر در دفاتر اسناد رسمی از 15 مردادماه این افزایش قیمت را بین 6 تا 30 درصد اعلام کرد و گفت: مطابق قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، تعرفههای حقالتحریر باید هر 4 سال یک بار تغییر کند هرچند که از 5 سال پیش تاکنون این تعرفهها تغییری نداشته است.
وی با بیان این که نرخ تورم از 5 سال پیش بویژه تورم بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانهها در تعیین نرخ حقالتحریرها مدنظر نبوده است، ادامه داد: این تعرفهها با بررسیها دقیق کارشناسی و جلب نظر کارشناسان مسائل اقتصادی و با انجام 14 جلسه متوالی کارشناسانه در حضور مسوولان ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و تدوین شده است و از نظر مردم نیز عادلانه خواهد بود.
البته دشتی اردکانی در حالی حداکثر افزایش تعرفههای حقالتحریر را 30 درصد عنوان میکند که شهروندان افزایش قیمتها در برخی دفترخانه ها را بیشتر از تعرفههای ابلاغشده گزارش میکنند به طوری که برخی از شهروندانی که در 4 روز گذشته به دفترخانههای محدوده بلوار فردوس، خیابان پیروزی و 17 شهریور تهران مراجعه کردهاند از افزایش 50 تا 70 درصدی تعرفهها در برخی گزینهها نیز خبر میدهند.
این در شرایطی است که در بخشنامهای که به امضای احمد تویسرکانی، معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است، معاون امور اسناد، مدیران کل استانها، مدیرکل امور اسناد، سردفتران، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و تمامی روسای واحدهای ثبتی مکلف شدهاند تا بر حسن اجرای این بخشنامه نظارت کرده و جلوی تخلفات احتمالی را بگیرند.
البته طبق اعلام سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران و دفتریاران مردم میتوانند هرگونه تخطی از تعرفههای جدید را به این مراجع گزارش دهند و رسیدگی سریع به گزارشهای مردمی میتواند به ایجاد اعتماد به سیستم ثبت و بازرسی در کشور کمک کند آن هم در شرایطی که سازمان ثبت اسناد و املاک میکوشد فرهنگ ثبت سند رسمی را در کشور جا بیندازد و مردم را نسبت به تبعات تنظیم اسناد عادی آگاه کند.
به منظور آگاهی شهروندان جدول برخی تعرفههای حقالتحریر اسناد رسمی را در زیر میآوریم
اسناد غیر مالی :
وکالتنامه های مختصر که برای فروش ملک یا صلح سرقفلی نباشد 250/000 ریال
وکالتنامه های مفصل که برای فروش ملک یا صلح سرقفلی نباشد 350/000 ریال
وکالتنامه های مختصر که برای فروش ملک یا صلح سرقفلی باشد 400/000 ریال
وکالتنامه های مفصل که برای فروش ملک یا صلح سرقفلی باشد 500/000 ریال
تنفیذ نامه ؛ رضایت نامه ؛ اقرارنامه ؛ تعهد نامه ؛ متمم قرارداد و اقاله مقطوعاً 300/000 ریال
تقسیم نامه برای هر واحد ؛ تقسیم مال منقول نظیر خودرو و غیر منقول مانند زمین ؛ آب و قطعه تفکیکی 200/000 ریال
تعهد نامه دانشجویی که به نفع مراکز آموزش عالی یا آموزش و پرورش و صندوق های مربوط به آنها تنظیم می شود 80/000 ریال
وقف نامه و وصیت نامه مختصر 500/000 ریال
وقف نامه و وصیت نامه مفصل 800/000 ریال
صلح دعاوی و قرارداد های غیر مالی 300/000 ریال
تعویض یا ضم وثیقه 400/000 ریال
سایر اسناد غیر مالی 100/000 ریال
سایر خدمات ثبتی :
فک رهن یا فسخ سند 100/000 ریال
صدور اجرائیه هر برگ آ4 40/000 ریال
صدور اجرائیه هر برگ آ3 60/000 ریال
صدور اخطاریه هر نفر 50/000 ریال
امور مربوط به قبوض سپرده هر برگ 60/000 ریال
تهیه رونوشت از ثبت دفتر هر برگ 80/000 ریال
تهیه و تصدیق فتوکپی از اسناد و مدارک دفترخانه هر برگ 30/000 ریال
تهیه و تصدیق فتوکپی مدارک (موضوع ماده 57 قانون آئین دادرسی مدنی ) هر برگ 5/000 ریال
صدور گواهی علت عدم ثبت سند موضوع بند 89 مجموعه بخشنامه های ثبتی 100/000 ریال
عزل یا استعفای وکیل در حاشیه سند و ملاحظات ثبت دفتر 100/000 ریال
گواهی امضاء هر امضاء 100/000 ریال
تهیه استعلام برای سازمان ثبت یا سایر ادارات هر نسخه 50/000 ریال .
تأملاتی درخصوص ساختار و ماهیت حقوقی اوراق مشارکت موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی تصویب نامه شماره 293621 ت45487ک مورخ 10 11 1389در خصوص تقسیمات کشوری در استان چهارمحال و بختیاری
پست های مرتبط
مدد جویان کمیته امداد از پرداخت حق التحریر به دفاتر اسناد رسمی معاف شدند
مدد جویان کمیته امداد از پرداخت حق التحریر به دفاتر اسناد رسمی معاف شدند [...]
ابعاد گوناگون نفقه
البته در این میان ریاست محترم دادگاه برای مشخصشدن نفقه ماهانه ارجاع به امر کارشناسی نیز میکند در ط [...]
رای شماره 604 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 1 جدول شماره 4 بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
رأی شماره 604 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند1 جدول شماره 4 بخشنامه شماره 14593 200ـ [...]
نظارت الکترونیکی بر دفاتر اسناد و ترجمه رسمی
معاون حقوقی قوهقضاییه گفت با راهاندازی سامانه سنام، از ثبت اسناد جعلی جلوگیری شده و نظارت بر کار [...]
چه روش هایی برای گرفتن حکم تخلیه منزل وجود دارد ؟
رابطه موجر ومستاجر هنگامی که طرفین حاضر به انجام تعهدات قراردادی یا قانونی خود نیستندیا هنگامیکه با [...]
لزوم توسعه ثبت رسمی در برابر ثبت عادی
رسیدگی به پروندههای دعاوی ملکی یکی از وظایف دستگاه قضایی ایران است دعاویای که حجم بسیار انبوهی از [...]
تائید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در سیستم الکترونیک اسناد با اثر انگشت سردفتران
طرح تأیید نهایی اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران از اول دی اجرایی میشود [...]
رد تقاضای توقف موقت اجرای بخشنامه در خصوص تایید نهایی اسناد با اثر انگشت سردفتران
دیوان عدالت اداری درخواست صدور دستور موقت در پرونده شکایت از سازمان ثبت را رد کرد [...]