تکالیف و وظایف دوره کارآموزی

تکالیف-و-وظایف-دوره-کارآموزی

تکالیف و وظایف دوره کارآموزی

شرح وظایف کارآموزان وکالت

ماده 1 - کارآموزان وکالت باید از تاریخ صدور پروانه ، شروع به کارآموزی کنند و هیجده ماه بلاانقطاع وظایف کاآموزی را به شرح مواد آتی انجام دهند و پس از پایان دوره با تحویل مدارک کتبا ‘ اتمام دوره کارآموزی را به کانون وکلا اعلام نمایند .
تبصره : کارآموزانی که برای ادامه تحصیل با موافقت کمیسیون کارآموزی عازم خارج از کشور می شوند ، دوره تحصیل آنها در صورت تائید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، عذر موجه تلقی می گردد مشروط بر اینکه حداکثر ، ظرف 6 ماه بعد از اتمام تحصیل به کانون وکلاء مراجعه و آمادگی خود را برای طی دوره کارآموزی اعلام کنند . مدت تحصیل در خارج از کشور نباید بیش از مدتی باشد که وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برای دانشجویان بورسیه در هر رشته تعیین می کند .

ماده 2 - کارآموز موظف است تکالیف زیر را در دوره کارآموزی تحت نظر کانون وکلاء انجام دهد :
1 - 2 ) انجام کارهائی که از طرف کانون ارجاع می شود .
2 - 2 ) حضور در سخنرانی ها و کلاس هائی که از طرف کانون تشکیل می شود ( این بند شامل کارآموزانی است که در شهر تهران کارآموزی می کنند ) .
3 - 2 ) کار در کانون اعم از دادسرا یا دادگاه ها یا شعبه معاضدت قضائی یا کمیسیون های کانون یا سایر قسمتهای کانون .
4 - 2 ) حضور در دفتر وکیل سرپرست و انجام کار در نزد وی .
5 - 2 ) تهیه و تدوین و ارائه کار تحقیقی .

تبصره 1 : کارتحقیقی باید حاصل مطالعات و تحقیقات شخص کارآموز باشد .
تبصره 2 : موضوع و مدت ارائه آن به کانون بر اساس تصمیم کمیسیون کارآموزی تعیین و به کارآموز ابلاغ خواهدشد .
تبصره3 : کارآموزان باید عناوین کار تحقیقی را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ شروع کارآموزی به کانون پیشنهاد و تسلیم کنند ، فرم مخصوص جهت پیشنهاد عناوین کار تحقیقی هنگام اخذ پروانه کارآموزی ارائه خواهد شد .
تبصره4 : کار تحقیقی در تعدادی که تعیین می شود به کانون ارائه خواهد شد ، توصیه می شود دیسکت آن نیز به کانون تسلیم شود .

6 - 2 ) حضور در جلسات دادرسی مدنی و کیفری دادگاه ها ، حداقل ماهی چهار بار .
در رابطه با وظیفه حضور در جلسات دادرسی مدنی و کیفری ، توجه به نکات زیر ضرورت دارد :

الف - هدف از حضور در جلسات دادگاه های کیفری و مدنی آن است که کارآموز با طرز استدلال و استناد طرفین دعوی به قوانین و نحوه برخورد قضائی دادگاه با موضوع مطروح و دلایل رد و یا قبول استدلال ها و مستندهای طرفین از جانب دادگاه آشنا شود ، تا بتواند در آینده ذخائر علمی خود را در اقدامات عملی مورد استفاده قرار دهد .

ب - یکی از چهار جلسه ای که کارآموز هر ماه در آن حاضر خواهد شد باید محاکمه کیفری باشد و کارآموز در تمام جریان محاکمه حضور داشته باشد و گزارش جامعی از پرونده شامل شکوائیه ، تحقیقات مقدماتی ، تامین ماخوذه از متهم ، قرار مجرمیت ، کیفرخواست ، جریان محاکمه ، از قبیل نوع اتهام و ادله و تلخیص جریان تحقیقات و اظهارات شاکی یا مدعی خصوصی و مدافعات متهم و وکیل وی و رای دادگاه و مواد استنادی آن تهیه کند .

ج - منظور از حضور در محاکمات مدنی ، حضور در جلسه ای است که رسما ‘ تشکیل و محاکمه انجام گردیده باشد اعم از اینکه محاکمه منتج به ختم دادرسی شده یا نشده باشد . لذا در صورتی که جلسه دادگاه بدون محاکمه تجدید شود ، حضور در این جلسه دلیل انجام وظائف کارآموزی محسوب نمی شود . در هر یک از جلسات دادرسی مدنی باید گزارش کاملی از متن دادخواست و ادله و مستندات آن و جریان محاکمه و اظهارات اصحاب دعوا و وکلای ایشان و تصمیم کامل دادگاه تهیه شود .

د - گزارشهای جلسات کیفری و مدنی که به شرح فوق تهیه می شود ، باید به طور منظم در دفتری جمع آوری و در مواقعی که اعلام می شود به کانون تسلیم شود . مقتضی است کارآموزان گزارشهای مذکور را حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلسه دادگاه ( بصورت تایپ یا پاکنویس ) تنظیم نمایند تا بتوانند بلافاصله در پایان دوره به کانون تحویل دهند .

تبصره : در دفتر مذکور تعیین فهرست و شماره گذاری صفحات ضرورت دارد .
ه ـ - کارآموزان مکلفند در پایان هر یک از گزارش های کیفری و مدنی ، نظر خود را حدودا ‘ در ده سطر ، نسبت به دعوای مطروحه و اظهارات طرفین دعوا و نیز تصمیم دادگاه ، اثباتا ‘ یا نفیا ‘ ، بطور مستدل بیان کنند . گزارش های کیفری و حقوقی و اظهار نظر کارآموزان ، جهت رسیدگی مورد مطالعه و بررسی اعضاء کمیسیون کارآموزی واقع خواهدشد .

و - حضور کارآموزان وکالت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری دادگاه ها ، به تعداد چهار بار در هر ماه ، حداقل تکلیفی میباشد که کارآموزان موظفند آنرا انجام دهند لذا کسری حضور در جلسات دادگاه ها در هر ماه ، نمی تواند از طریق شرکت اضافی در جلسات دادگاه ها در ماه های دیگر جبران شود ، بدیهی است در صورت لزوم و تشخیص کمیسیون کارآموزی ، تعداد شرکت در جلسات دادگاه ها ، حسب مورد ، اضافه خواهدشد .

ز - هر چند حضور کارآموزان در جلسات دادگاه ها در هر روز بیش از یک جلسه بلا اشکال است ولی جزء انجام وظایف کارآموزی محسوب نمی شود و فقط شرکت در یک جلسه از دادگاه ها در هر روز جزء انجام وظایف کارآموزی پذیرفته میشود . توصیه می شود کارآموزان هر هفته در یک جلسه از چهار جلسه دادرسی های مزبور شرکت کنند و موضوع دعاوی اعم از مدنی و کیفری نیز ، متنوع باشد .

ح - ردیفهای کارنامه کارآموزان مربوط به حضور در جلسات دادگاه ها باید منظم و از نظر تقدم و تاخر تاریخ ها متوالی باشد و تاریخ حضور در جلسات موخر دادگاه نباید قبل از تاریخ شرکت در جلسه دادگاه با تاریخ مقدم باشد . کارنامه هائی که رعایت این ترتیب در آنها نشده باشد از نظر کمیسیون کارآموزی قابل پذیرش نیست .

ط - کلیه ردیف ها و قسمت های کارنامه کارآموز که مربوط به شرکت در جلسات دادگاه ها می باشد ، باید در همان روزی که کارآموز به در جلسه دادرسی شرکت کرده تنظیم و توسط دادگاه گواهی شده باشد . لذا ردیف ها و قسمت هائی که دادگاه گواهی نکرده یا سفید باشد توسط کانون یا اعضای کمیسیون کارآموزی ابطال می شود .

ی - تهیه گزارش در پرونده هایی که شخص کارآموز در آن وکالت دارد قابل پذیرش نیست .

ماده 3 - کارآموزانی که کلیه تکالیف کارآموزی را انجام داده اند و کمیسیون کارآموزی با شرکت ایشان در اختبار موافقت کرده است ، چنانچه از شرکت در اختبار خودداری نمایند ، موضوع در کمیسیون کارآموزی مطرح و بر حسب وضعیت کارآموز و نحوه کارآموزی و علت عدم شرکت در اختبار دوره کارآموزی آنان تمدید یا تجدید خواهد شد . در صورتی که دوره کارآموزی تجدید شود ، کارآموز فقط می تواند یکبار دیگر دوره کارآموزی را تجدید کند .

تبصره1 : کارآموزانی که در اختبار رد می شوند می توانند فقط یک بار دیگر دوره کارآموزی را تجدید و در اختبار شرکت کنند .
تبصره2 : عدم ارائه مدارک انجام کارآموزی بدون عذر موجه در مهلت های تعیین شده توسط کانون ، به منزله خودداری از انجام وظایف کارآموزی تلقی و موجب تجدید دوره خواهدشد . کارآموزان مذکور فقط یک بار دیگر حق تجدید دوره را دارند . در صورت ارائه عذر ، تشخیص موجه یا غیر موجه بودن آن و اتخاذ تصمیم مقتضی در خصوص این کارآموزان با کمیسیون کارآموزی خواهد بود .
تبصره 3 : کارآموزانی که کلیه تکالیف کارآموزی را انجام اما جهت عدم شرکت در اختبار عذری داشته باشند ، باید قبل از اختبار موضوع را به کمیسیون کارآموزی اعلام و درخواست تمدید دوره کارآموزی را بنمایند . در این مورد کمیسیون به موضوع رسیدگی و در صورت موجه بودن عذر با تمدید دوره کارآموزی تا اختبار بعدی موافقت خواهد نمود .

ماده 4 - تجدید دوره بمنزله رد شدن در اختبار تلقی می گردد . هر کارآموزی که تجدید دوره می شود باید یک دوره کامل کارآموزی را طی کند .
تبصره : کارآموزانی در اختبار رد می شوند که معدل کتبی و شفاهی آنان کمتر از ده باشد . چنانچه معدل کل از ده تا دوازده باشد یک نمره کمتر از هفت و در صورتی که معدل کل بالاتر از دوازده باشد دو نمره کمتر از هفت قابل پذیرش است .

ماده 5 - اشتغال به کارآموزی وکالت برای دو دوره امکان پذیر است . کارآموزانی به هر علت و با هر عذر ( اعم از موجه یا غیر موجه ) اولین دوره کارآموزی را بلاانقطاع طی نکنند یا به هر علت ( نظیر عدم انجام تکالیف دوره کارآموزی و رد شدن در اختبار ) دوره کارآموزی آنان تجدید شود فقط یک بار دیگر می توانند کارآموزی بکنند چنانچه این کارآموزان برای بار دوم کارآموزی را معوق گذاشته و دوره را بطور متوالی و بلاانقطاع طی نکنند یا تکالیف دوره کارآموزی را انجام ندهند یا به هر علت در اختبار شرکت نکنند یا پس از شرکت در اختبار رد شوند ، کارآموزی مجدد این اشخاص در صورتی امکان پذیر است که در آزمون ورودی داوطلبان اخذ پروانه کارآموزی وکالت شرکت نموده و قبول شوند و واجد کلیه شرایط قانونی اخذ پروانه کارآموزی وکالت باشند .

تبصره : کارآموزانی که از تاریخ صدور پروانه ، یکسال متوالی یا دو سال متناوب وظایف کارآموزی را انجام ندهند کارآموزی آنان منتفی است .
موفقیت روزافزون کارآموزان عزیر را آرزومندیم .

    

پست های مرتبط

تعریف-ما-از-کودک-با-تعریف-کنوانسیون-حقوق-کودک-متفاوت-است

تعریف ما از کودک با تعریف کنوانسیون حقوق کودک متفاوت است

تعریف ما از کودک با تعریف کنوانسیون حقوق کودک متفاوت است [...]

مراسم-تحلیف-315-کارآموز-وکالت-جمعه-برگزار-می-شود

مراسم تحلیف 315 کارآموز وکالت جمعه برگزار می شود

عضو کمیسیون روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز از برگزاری مراسم تحلیف 315 کارآموز وکالت خبر داد [...]

مدت-کارآموزی-در-مرکز-وکلای-قوه-قضائیه-به-18-ماه-افزایش-یافت

مدت کارآموزی در مرکز وکلای قوه قضائیه به 18 ماه افزایش یافت

طبق دستورالعمل صادره از سوی رییس قوه قضائیه در خصوص ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه، مدت کارآموزی در [...]

تکالیف-قانونی-تعزیرات-در-سال-جاری-محقق-شده-است

تکالیف قانونی تعزیرات در سال جاری محقق شده است

رئیس سازمان تعزیرات با بیان اینکه تکالیف قانونی تعزیرات در سال جاری محقق شده است گفت اما اگر از دید [...]

یک-گام-برای-جلوگیری-از-اطاعه-دادرسی

یک گام برای جلوگیری از اطاعه دادرسی

اطاله دادرسی به این معنا که رسیدگی به یک پرونده در دادگاهی بیش از حد معمول طول بکشد، در مواردی از حو [...]

کودکان-کار-و-خیابان-تهران-تا-پایان-سال-ساماندهی-می-شوند

کودکان کار و خیابان تهران تا پایان سال ساماندهی می شوند

موضوع کودکان کار و خیابان یک معادله چندوجهی است و برای مدیریت آن همه دستگاه های مسئول باید با عزمی ر [...]

فعالیت-موسسات-حقوقی-غیر-مجاز-به-بن-بست-رسیده-است

فعالیت موسسات حقوقی غیر مجاز به بن بست رسیده است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت فعالیت مؤسسات حقوقی غیر مجاز به بن‌بست رسیده است [...]

سران-مملکت-در-صورت-تحصیل-فرزندانشان-در-خارج-از-کشور،-استعفا-دهند

سران مملکت در صورت تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور، استعفا دهند

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت تحصیل در خارج از کشور حق مسلم همه است اما نباید از فرزندان سران مملکت باش [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.