چرا موتور 1000 در ایران ممنوع است؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اشاره به روند صدور مجوز موتورسیکلتهای سنگین گفته است: صدور مجوز برای تردد اینگونه موتورسیکلتها که حجم موتور بالاتری نسبت به موتورسیکلتهای معمول دارند بر عهده استانداری تهران است و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیست.
سردار حسین رحیمی با اشاره به تغییرات مورد نظر پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرده است: ما به دنبال آن هستیم که رفت و آمد و صدور پلاک ملی برای این موتورسیکلتها آزاد شود.
وی همچنین خاطرنشان کرده است: ما در انتظار پاسخ شورای امنیت کشور به این مساله هستیم و تعیین حجم موتور مجاز این موتورسیکلتها در حال بررسی است.
بر اساس این گزارش، چند سال پیش وزارت کشور در پاسخ به نامه دادگاه انقلاب آورده بود که تردد کلیه موتورسیکلتهای سنگین در سطح شهرهای کشور و محدوده آنها ممنوع است اما این ممنوعیت شامل خارج از شهرها نمیشود.
این ممنوعیت، قانون مصوب مجلس یا هیات دولت نیست بلکه یک بخشنامه است که در زمان قبل صادر شده و البته هنوز اجرا میشود اما این موضوع ارتباطی به ورود قانونی موتورسیکلتهای سنگین ورزشی و پرداخت عوارض و همچنین شمارهگذاری آنها ندارد.
از زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون جمعاً حدود دو هزار موتورسیکلت سنگین پلاکدار در کشور وجود داشته که تردد در خارج از محدوده شهرها فعلاً برای این دسته از موتورسیکلتها آزاد و قانونی است.
برای داخل شهرها، صرفاً داشتن پلاک، مجوز تردد نیست و مجوز تردد این موتورسیکلتها را در شهرها، دستگاههای امنیتی و انتظامی صادر میکنند.
دارندگان موتور سیکلتهای سنگین پلاکدار میتوانند خودرو را بهوسیله وانت به بیرون از شهرها ببرند، سوار شوند و دوباره با استفاده از وانتبار، آن را به داخل شهر انتقال دهند.
نکته قابل توجه است این است که در حال حاضر توریستهای خارجی با موتورسیکلتهای پرحجم خود به راحتی میتوانند مقابل دیدگان شهروندان ایرانی بهخصوص جوانان موتورسوار موتورسنگین تردد کنند و در هر نقطه ایران اقامت گزیده و از جاذبههای کشور عزیزمان استفاده کنند.
ممنوعیت تردد با موتورسنگین در دهه شصت به علت ترورهای منافقین بود.
به نظر میرسد در شرایط فعلی مصوبه محدویت تردد با موتور سنگین با توجه به توانمندیها و بهروز بودن وسایل نقلیه و تجهیزات نیروهای انتظامی و امنیتی از یکسو و از سوی دیگر رشد صنعت موتورسازی که منجر به تولید موتورهایی با حجم کمتر از 250 سیسی اما با سرعت و شتاب بالاتر از گذشته شده است، قابل تجدیدنظر باشد.
همچنین آزادسازی موتورسنگین خود میتواند موجب ایجاد و رشد صنعت جدیدی در کشور و تولید بازار کسب و کار جدید شود
ابطال مصوبه حق مالکیت دولت بر اموال زیر خاکی باید تشریح شود کدام اموال در مقابل بدهی توقیف نمی شوند؟
پست های مرتبط
بررسی جوانب حقوقی یکی از مشکلات مشترکان تلفن همراه پیامک تبلیغاتی مزاحمت یا اطلاع رسانی؟
گروه حقوقی- پیامک هایی که این روزها با اهداف تجاری و به صورت ناخواسته گوشی های تلفن همراه ما را پر ک [...]
ششم دیماه عزیزترین روز برای کاتبان بالعدل
ششم دی ماه تقارن دویست و هشتاد و دومین روز سال است با دویست و هشتاد و دومین آیه از بزرگترین سوره قرآ [...]
25 درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت است، بیش از 10 5 میلیون موتور در خیابان ها تردد می کنند
جانشین معاون هماهنگکننده فرمانده ناجا با اشاره به تردد بیش از 10 5 میلیون موتورسوار در معابر گفت [...]
3 هزار و 745 موتور سوار سال گذشته کشته شدند
3 هزار و 745 موتورسوار سال گذشته در حوادث رانندگی کشته شدند [...]
الزام به اخذ رضایت سایر ماکین برای تفکیک کنتور آب و برق و گاز غیرقانونی است
هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال مصوبه شرکت ملی گاز اعلام کرد که الزام به اخذ رضایت سایر مالکین [...]
کودکان کار و خیابان تهران تا پایان سال ساماندهی می شوند
موضوع کودکان کار و خیابان یک معادله چندوجهی است و برای مدیریت آن همه دستگاه های مسئول باید با عزمی ر [...]
تعرفه جدید دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری ابلاغ شد
رئیس قوهقضائیه دستور العمل «تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری» را به مراجع قضایی ابلاغ کرد [...]
تکلیف حاکمیت در خصوص حقوق بنیادین ملت باید مشخص شود
تکلیف حاکمیت در خصوص حقوق بنیادین ملت باید مشخص شود [...]