![آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی-مصوب 1389 آیین-نامه-اجرایی-ماده-14-قانون-اصلاح-الگوی-مصرف-انرژی-مصوب-1389](/userfiles/Images/NewsPic/46513-آیین-نامه-اجرایی-ماده-14-قانون-اصلاح-الگوی-مصرف-انرژی-مصوب-1389.webp)
آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی-مصوب 1389
شماره165163/ت49206هـ
وزارت نیرو ـ وزارت نفت ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور ـ سازمان حفاظت محیط زیست
سازمان ملی استاندارد ایران ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ نهاد ریاست جمهوری
هیأت وزیران در جلسه مورخ 22/10/1392 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای نفت و نیرو و به استناد ماده (14) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب 1389ـ آئیننامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:
آئیننامه اجرایی ماده (14) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب 1389ـ
ماده1ـ در این آئیننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ قانون: قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب1389ـ .
ب ـ مصرفکننده انرژی: شخص حقیقی یا حقوقی استفادهکننده از تجهیزات، فرآیند یا مجموعه مصرفکننده انرژی.
پ ـ مجموعه مـصرفکننده انرژی: سامانه مـصرفکننده انرژی موضوع بند (ر) ماده (2) قانون.
ت ـ برچسب انرژی برتر: برچسب انرژی تجهیزات که معرف بالاترین رده انرژی (کمترین مصرف انرژی و یا بالاترین بازده انرژی) است.
ث ـ برچسب انرژی متوسط: برچسب انرژی تجهیزات که معرف تا دو رده انرژی کمتر از رده برچسب انرژی برتر است.
ماده2ـ به منظور بررسی، تصویب طرح پیشنهادی و تعیین میزان تسهیلات اعطایی برای اجرای ماده (14) قانون با رعایت مصوبات شورای عالی انرژی، کارگروهی مرکب از نمایندگان تامالاختیار وزرای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، معاون اجرایی رئیسجمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران (به عنوان اعضای ثابت) و بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط (حسب مورد) تشکیل میگردد.
تبصره1ـ منابع مالی موردنیاز برای اجرای ماده (14) قانون از محل منابع موضوع ماده (73) قانون تأمین میشود که به صورت تسهیلات وجوه اداره شده نزد بانک عامل و پس از مـبادله موافقتنامه با معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور پرداخت میشود.
تبصره2ـ ریاست جلسات کارگروه در زمینه سوخت و احتراق برعهده نماینده وزارت نفت و در زمینه برق برعهده نماینده وزارت نیرو بوده و مسئولیت دبیرخانه کارگروه نیز حسب مورد برعهده وزارت نفت (شرکت بهینهسازی مصرف سوخت) یا وزارت نیرو میباشد.
تبصره3ـ جلسات کارگروه با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با حداقل چهار رأی موافق اجرا میگردد.
ماده3ـ نحوه اعطای تسهیلات برای طرح پیشنهادی به شرح زیر است:
الف ـ متقاضی دریافتکننده تسهیلات (بخش غیردولتی) طرح پیشنهادی خود را همراه با گزارش ارزیابی فنی، اقتصادی و زیست محیطی و مستندات مربوط به آن، به دبیرخانه مربوط ارسال میکند.
ب ـ دبیرخانه مربوط پس از بررسی شرایط قابلیت طرح موضوع که به تصویب کارگروه میرسد، نتیجه را با ذکر دلایل ظرف ده روز به متقاضی اعلام میکند.
پ ـ کارگروه پس از دریافت گزارش دبیرخانه و بررسی آن، در صورت تأیید پیشنهاد و میزان وثیقه لازم برای تضمین استفاده از تسهیلات اعطایی در اجرای طرح پیشنهادی، نوع، میزان، مدت زمان (حداکثر پنج سال) و نحوه پرداخت تسهیلات اعطایی موضوع تبصره (1) ماده (2) این آئیننامه را مشخص و پس از تکمیل مدارک موردنیاز توسط متقاضی، وی را جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی میکند.
ماده4ـ تسهیلات موضوع این آئیننامه (مصوب کارگروه) پس از عقد قرارداد بین متقاضی و وزارتخانههای نفت یا نیرو، از طریق بانک عامل به متقاضی پرداخت میشود.
ماده5 ـ مبنای محاسبه ارزش صرفهجویی طرح و اقدامات موضوع این آئیننامه براساس متوسط سالانه ارزش گاز طبیعی صادراتی اعلام شده توسط وزارت نفت میباشد.
ماده6 ـ تسهیلات موضوع این آئیننامه در خصوص احداث خطوط تولید جدید صرفاً شامل تجهیزات تولیدی دارای برچسب انرژی برتر بوده و نوع و میزان آن براساس دستورالعمل ابلاغی کارگروه تعیین میشود.
تبصره ـ خطوط تولیدی موجود تجهیزات سوختی و نیز خطوط تولید موجود تجهیزات برقی با رده متوسط به میزان بخشی از صرفهجویی انرژی ناشی از مابهالتفاوت مصرف سالیانه انرژی رده برچسب انرژی جدید نسبت به رده برچسب انرژی قبلی همان محصول که به تصویب کارگروه میرسد، از تسهیلات موضوع این آئیننامه برخوردار میشوند.
ماده7ـ واحدهای صنعتی که مصرف سالیانه انرژی آنها حداقل پانزده درصد کمتر از مصرف انرژی براساس معیار مصوب کارگروه موضوع ماده (11) قانون باشد و نیز طرحهای سرمایهگذاری برای بهینهسازی مصرف انرژی در فرآیند تولید واحدهای صنعتی دارای معیارها و مشخصات فنی مصرف انرژی مشروط به استقرار واحد مدیریت انرژی در آنها و براساس ممیزی انرژی، به میزان مصوب کارگروه میتوانند از کمک هزینهها و تسهیلات مالی موضوع این آئیننامه استفاده نمایند.
ماده8 ـ به منظور حمایت از مصرفکنندگان و کاهش یا جلوگیری از افزایش قیمت تجهیزات و خدماتی که تولیدکنندگان آنها از تسهیلات موضوع این آئیننامه استفاده نمودهاند، شرایط لازم توسط کارگروه تنظیم و در قراردادهای مربوط درج میشود.
ماده9ـ وزارتخانههای نفت و نیرو میتوانند با استفاده از مهندسان مشاور واجد صلاحیت، نسبت به نظارت بر طرحهای موضوع این آئیننامه اقدام کنند. حقالزحمه مهندسان مشاور از محل اعتبارات طرحهای مزبور که در موافقتنامه مبادله شده با معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور پیشبینی میشود، قابل تأمین و پرداخت است.
ماده10ـ پرداختهای موضوع این آئیننامه در تاریخ پرداخت، به حساب هزینه قطعی منظور میشود.
تبصره ـ پرداختهای قطعی شرکتهای دولتی به صورت بلاعوض از محل منابع داخلی خود در اجرای این آئیننامه به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی موضوع ماده (147) قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن محسوب میشود.
ماده11ـ وزارتخانههای نفت و نیرو موظفند هر شش ماه یکبار گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به دفتر هیأت دولت و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور ارایه نمایند.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
منبع : روزنامه رسمی
هیات منصفه در رسیدگی به چه جرائمی حضور دارد؟ 1393، سالی سرنوشت ساز برای نهاد وکالت
پست های مرتبط
![علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط علم-قاضی-در-حقوق-جزایی-ایران-و-مواد-قانونی-مربوط](/userfiles/Images/NewsPic/24-اولین-آیین-نامه-جامع-نحوه-فعالیت،-وظایف-و-اختیارات-روابط-عمومی-در-تاریخ-کشور-ابلاغ-شد.webp)
علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط
علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط [...]
![اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی اعتبار-علم-قاضی-در-شمار-ادله-اثباتی](/userfiles/Images/NewsPic/7668-مسئولیت-ظهر-نویس-در-چک-وعده-دار.webp)
اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی
برای اثبات امور قضایی راههای مختلفی از لحاظ شرعی و قانونی پیشبینی شده است یکی از مهمترین دلایل قان [...]
![علم قاضی در حقوق اسلام علم-قاضی-در-حقوق-اسلام](/userfiles/Images/NewsPic/10293-نحوه-حل-اختلاف-بین-مراجع-قضایی-و-غیر-قضایی.webp)
علم قاضی در حقوق اسلام
علم قاضی درحقوق اسلام [...]
![ایقان وجدان قاضی-مقایسه اجمالی سیستم های حقوق اسلامی، حقوق ایران و فرانسه ایقان-وجدان-قاضی-مقایسه-اجمالی-سیستم-های-حقوق-اسلامی،-حقوق-ایران-و-فرانسه](/userfiles/Images/NewsPic/18231-ایقان-وجدان-قاضی-مقایسه-اجمالی-سیستم-های-حقوق-اسلامی،-حقوق-ایران-و-فرانسه.webp)
ایقان وجدان قاضی-مقایسه اجمالی سیستم های حقوق اسلامی، حقوق ایران و فرانسه
در باره حجیت علم قاضی و دامنه اجرای آن بین حقوقدانان و فقها اختلاف شده است در این مقاله ضمن بیان راه [...]
![معتاد شیشه ای را چگونه بشناسیم ؟ معتاد-شیشه-ای-را-چگونه-بشناسیم-؟](/userfiles/Images/NewsPic/141720-معتاد-شیشه-ای-را-چگونه-بشناسیم-؟.webp)
معتاد شیشه ای را چگونه بشناسیم ؟
رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی تهران ، خشکی دهان، برافروختگی صورت، تعریق و کم شدن خواب را ا [...]
![عزم قوه قضائیه برای برچیدن بیش از 100 بازار خرید و فروش اموال مسروقه عزم-قوه-قضائیه-برای-برچیدن-بیش-از-100-بازار-خرید-و-فروش-اموال-مسروقه](/userfiles/Images/NewsPic/173867-عزم-قوه-قضائیه-برای-برچیدن-بیش-از-100-بازار-خرید-و-فروش-اموال-مسروقه.webp)
عزم قوه قضائیه برای برچیدن بیش از 100 بازار خرید و فروش اموال مسروقه
مدیرکل پیشگیریهای انتظامی و امنیتی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه از ناامنسازی بیش از [...]
![نگهداشت بخشی از تسهیلات به بهانه توثیق یا هر عنوان دیگر خلاف قانون است نگهداشت-بخشی-از-تسهیلات-به-بهانه-توثیق-یا-هر-عنوان-دیگر-خلاف-قانون-است](/userfiles/Images/NewsPic/153940-ضابط-دادگستری-را-بشناسیم.webp)
نگهداشت بخشی از تسهیلات به بهانه توثیق یا هر عنوان دیگر خلاف قانون است
موضوع بدهکاری شرکتهای تولیدی و سرمایه گذران به بانکها باید به گونهای در فرایند تسویه حساب قرار گ [...]
![کاهش 25 درصدی آمار معتادان متجاهر طی دو سال کاهش-25-درصدی-آمار-معتادان-متجاهر-طی-دو-سال](/userfiles/Images/NewsPic/173989-کاهش-25-درصدی-آمار-معتادان-متجاهر-طی-دو-سال.webp)
کاهش 25 درصدی آمار معتادان متجاهر طی دو سال
30 ناظر قضایی در مراکز موضوع ماده 16 به منظور نظارت بر تکالیف 12 گانه مشخص شده تا طی دوسال شاهد کاهش [...]