مبنای اصل 141 قانون اساسی جلوگیری از فساد اداری است

مبنای-اصل-141-قانون-اساسی-جلوگیری-از-فساد-اداری-است

مبنای اصل 141 قانون اساسی جلوگیری از فساد اداری است

اصل 141 قانون اساسی منطبق بر "ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل" بر مبنای عدالت اجتماعی و جلوگیری از فساد اداری است و این در حالیست که اجرای دقیق این اصل اراده‌ای منسجم و فراجناحی را طلب می‌کند.

پدیده غیر قانونی دو یا چند شغله به یکی از مشکلات و معضلات پیچیده در سیستم اداری کشور تبدیل شده و در دو دهه اخیر بحث‌های جدی را به خود اختصاص داده است، هرچند این موضوع در اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است، ولی در سال 1373 با عنایت به گستردگی موضوع قانون ممنوعیت تصدی در بیش از یک شغل به تصویب مجلس رسید، اما این در حالیست که در ادوار مختلف این امر دستخوش دیدگاه‌های سیاسی و جناحی واقع شده است.
 
در همین زمینه "محمد مقصود" حقوقدان و وکیل دادگستری طی سال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، به بررسی اهمیت اصل 141 قانون اساسی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
 
اصل 141 قانون اساسی «رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است، برای آنان ممنوع است و سمت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی هستند».
 
اصل 28 قانون اساسی «هرکس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند و دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند».
 
با مستفاد از این دو اصل و قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 1373 نتیجه منطقی که بدست می‌آید این است که هر شخصی فقط یک شغل با توجه به تعریف قانونی آن می‌تواند اختیار کند.
 
در تبصره 2 قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل آمده است؛ «ممنوعیت از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست ثابت سازمانی یا شغلی که به طور تمام وقت انجام می‌شود». این تعریف دربرگیرنده تمام اشخاصی است که در داخل دولت هستند و وجود عبارت «شغل دیگر» در اصل 141 افراد خارج از دولت که به مصادیقی از آن اشاره کرده را هم در بر می‌گیرد.
 
در برداشتی که از این اصول قانونی می‌باشد، اساسا تصویر آن‌ها بر مبنای عدالت اجتماعی و جلوگیری از فساد اداری است.
 
و اینکه هر شخصی فقط می‌تواند یک شغل اختیار کند یک اصل است و لذا استثنا کردن سمت‌های آموزشی به خوبی روشن می‌کند که قانونگذار بین "شغل" و "سمت" قائل به تفکیک بوده است و این استثنا بدین معنا نیست که یک نفر از دو صندوق جداگانه دولتی حقوق و مزایا دریافت کند.
 
چگونه می‌توان تصور کرد فردی که به صورت تمام وقت در خدمت دولت است و با پست آن حقوق می‌گیرد برای همان اوقات از محل دیگری مستحق حقوق و مزایا شود.
 
منظور از سمت در این اصل این است که شخصی که مستخدم دولت و واجد شرایط علمی است مجوز خدمات علمی را در زمان‌های مختلف داشته باشد و این به معنای جوازی برای کسب شغل و حقوق و مزایای دیگری نیست چراکه این امر مغایر با قانون و عدالت است.
 
هرچند پیش‌بینی این استثنا در اصل مذکور متاثر از شرایط اوایل انقلاب کشور است که با کمبود نیروهای علمی مواجه بودیم اما خوشبختانه در حال حاضر مراکز دانشگاهی و پژوهشی غنی از نیروهای علمی است بنابراین این مهم باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
 
اجرای قانون مورد بحث اراده منسجم و فراجناحی را طلب می‌کند تا جامعه نگران این مشکل قابل رفع نباشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

در-صورت-نقض-رای-و-ارجاع-به-هیات-هم‌عرض،-پرونده-بایستی-با-حضور-اشخاصی-غیر-از-اشخاصی-که-رای-منقوض-را-صادر-کرده‌اند-رسیدگی-شود

در صورت نقض رای و ارجاع به هیات هم‌عرض، پرونده بایستی با حضور اشخاصی غیر از اشخاصی که رای منقوض را صادر کرده‌اند رسیدگی شود

در صورت نقض رای و ارجاع به هیات هم‌عرض، پرونده بایستی با حضور اشخاصی غیر از اشخاصی که رای منقوض را ص [...]

رای-وحدت-رویه-دیوان-عدالت-اداری-درباره-رابطه-استخدامی-کارکنان-قراردادی

رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری درباره رابطه استخدامی کارکنان قراردادی

هیات عمومی دیوان عدالت اداری درباره موضوع «رابطه استخدامی کارکنان قراردادی به موجب قراردادهای انجام [...]

رای-وحدت-رویه-درباره-قرارداد-مستخدمان-شرکت-خدمات-مهندسی-آب-و-خاک-کشور

رای وحدت رویه درباره قرارداد مستخدمان شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور

هیات عمومی دیوان عدالت اداری درباره مقررات حاکم بر نحوه تمدید قرارداد مستخدمان غیر رسمی شرکت خدمات م [...]

رای-شماره-697-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-پرداخت-فوق-العاده-روزانه-ماموریت-منوط-به-صدور-حکم-ماموریت-است

رای شماره 697 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع پرداخت فوق العاده روزانه ماموریت منوط به صدور حکم ماموریت است

رأی شماره 697 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع پرداخت فوق‌العاده روزانه مأموریت منوط به صدور حک [...]

باید-ها-و-نبایدهای-عدالت-استخدامی

باید ها و نبایدهای عدالت استخدامی

عدالت استخدامی و اشتغال یکی‌ از محوری‌ترین شاخص‌های عدالت است چنین ضرورتی‌ ایجاب می‌کند که به منظور [...]

بی-توجهی-به-قابلیت-های-یک-قانون-در-مبارزه-با-فساد-بخش-اول

بی توجهی به قابلیت های یک قانون در مبارزه با فساد-بخش اول

بی توجهی به قابلیت های یک قانون در مبارزه با فساد [...]

بنابر-قانون-چه-کسانی-از-ارث-محروم-اند-؟

بنابر قانون چه کسانی از ارث محروم اند ؟

در ماده­‌ی 837 قانون مدنی آمده است اگر کسی به موجب وصیت یک یا چندنفر از ورثه‌­ی خود را از ارث محروم [...]

بیش-از-97-درصد-مدیران-,-امین-بیت-المال-هستند

بیش از 97 درصد مدیران , امین بیت المال هستند

طبق بررسی ها، بیش از 97 درصد مدیران کشور با شرف، پاکدست، متدین و امین بیت المال هستند حتی آنهایی که [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.