ارتباط فقه محیط زیست با آلودگی هوا و بنزین
ظهار نظر آیتالله حائری شیرازی درباره:
اسلام گفته است به اندازه دخل خود، خرج کنید. به اندازهای که هوا مصرف میکنید تولید کنید. فقها باید وارد این عرصه شوند منتها فقهای ما در یک قسمت قویاند و در یک قسمت قوی نیستند. در مفاهیم و در درسهایی که میدهند و تحقیقاتی که میکنند قوی هستند اما در مصادیق قوی نیستند، چون حکومت به دستشان نبوده تا وارد مصادیق شوند.
آیتالله محیالدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز در مورد فقه محیط زیست و نقاط قوت و ضعف در این زمینه گفت: در اسلام قانون این بود که هر کس زمین مرده ای را زنده کند، زمین مال اوست. بر این اساس عده ای آمدند به عنوان احیا در زمینهایی جو میکاشتند و یا سنگهای داخل آن را جمع میکردند و بعد بنام خودشان میکردند و مالک میشدند و بعد میآمدند تغییر کاربری به مسکونی میدادند و کل پول را در مال دیگری وارد میکردند و ثروتهای نامشروع درست میکردند. پس این قانون با این کلیت نمیتوانست عمل کند. نتیجه این شد که واگذاری زمین متوقف شد. وقتی واگذاری زمین متوقف شد نتیجه این شد که درختکاری رشد نکرد.
وی با اشاره به اینکه درخت ضامن بقای انسان و حیوان است، افزود: موجودات و حیوانات در درخت زندگی میکنند، چون اینها مصرف کننده هوا و درخت تولیدکننده هواست. در عصر ما مصرف هوا به صورت انفجاری افزایش یافت. ماشینها هوا را مصرف میکند و …. روزانه چند خودرو در تهران شماره گذاری میشود و چقدر بنزین در کشور مصرف میشود؟ این مقدار هوا توسط چه تعداد درخت تأمین میشود؟ اسلام به همه اینها دستور داده است. گفته است باید این اقدامات را انجام دهید و به میزان هوایی که مصرف میکنید باید درخت بکارید.
آیتالله حائری شیرازی تصریح کرد: چون اسلام گفته به اندازه دخل خود، خرج کنید. به اندازهای که هوا مصرف میکنید تولید کنید. فقها باید وارد این عرصه شوند منتها فقهای ما در یک قسمت قویاند و در یک قسمت قوی نیستند. در مفاهیم و در درسهایی که میدهند و تحقیقاتی که میکنند قوی هستند اما در مصادیق قوی نیستند، چون حکومت به دستشان نبوده تا وارد مصادیق شوند.پزشکها در دو مرحله طبیب میشوند در دانشگاه با کتاب و استاد دوره مفاهیم را میگذرانند بعد همراه استاد در بیمارستان کار بالینی میکنند و مفاهیم را به مصادیق تطبیق میدهند و بعد میتوانند نسخه بدهند.
وی با اشاره به اینکه فتوا دادن در عصر و زمان ما همانند نسخه دادن است، اظهارداشت: نسخه دادن نیاز به تجربه کارشناسی دارد. کسانی که امروزه بر جریانات جامعه دارند فتوا میدهند بدانند وقتی که حکومت به دست ماست این نسخه است، فتوا نیست. در صادر کردن نسخه حتما پزشک باید تجربه داشته باشد. اساتیدی که کار بالینی نمیکنند و سر بیمار نمیروند آیا جرأت میکنند که نسخه دهند، در عین حال که استاد برجسته دانشگاه در رشتههای مختلف پزشکی هستند. جرأت انجام چنین کاری را ندارند اما پزشکانی که در بخش بالینی کار میکنند جسارت نسخه دادن دارند. به هر جهت علمای ما به دلیل اینکه در مسائل فرصت اجرا نداشتند قدری لنگ میزنند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی فرصتی به فقها داد تا وارد جامعه شوند، گفت: فقها در امور سیاست وارد شدند و حضور قوی دارند و لنگ نمیزنند. در عرصه تربیت وارد شدند و دارند کار میکنند. در مسائل مختلفی مثل تبلیغ دوره دیدند و کار میکنند اما در مسائلی مانند اقتصاد ترسیدند که وارد شوند و آلودگی پیدا کنند، بنابراین نیامدند. تنها زمانی میتوان مشکل هوای تهران را حل کرد که بدانیم این ادعا که باید بنزین خوب شود امر حاشیهای است، البته تأثیرگذار هست. وارونگی هوا تأثیر دارد. ماشینها قدیمی هستند و …، اما همه اینها حاشیه است. متن قضیه یک چیز دیگر است. باید همان طوری که هوا مصرف میکنیم هوا را تولید کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نه تنها ما در مسأله تولید هوای پاک به کاشت درخت نیاز داریم در اینکه باران موجب فرسایش خاک نشود ما باز به درخت نیاز داریم، اظهارداشت: این درخت است که میتواند جلوی فرسایش خاک را بگیرد. این درخت است که میتواند گونهها را در زیر خودش نگه دارد. امروزه با تراکتور زمینها را دیسک میزنند و تمام پوششهای گیاهی را از بین میبرند و گونههای ما را منقرض میکنند. این ضعف توجهها هست. اینها به خاطر این است که دوره تجربی کار را نگذراندند.
آیتالله حائری شیرازی بیان کرد: عینا مانند مسائل اقتصادی بانکهاست. بانکها این طور که باید اسلامی باشد نیست، چون اسلام گفته بود در اسلام پول کار نمیکند، امام فرمود(ره) کاری کنید که پول کار نکند. اما وضعیت بانکها شهادت میدهند که در تعاونی اعتباریها ما پول کار میکند. ما هنوز به این مرحله نرسیدیم. آقایان باید تجربه کارشناسی خود را قوی تر کنند. این سؤال را از مراجع تقلید کردم که به شاگردان خودتان بگوئید که مسائل را کارشناسی کنند. آیتالله مکارم شیرازی گفتند: من این نظر شما را قبول دارم یعنی حوزه باید به سمت کارشناسی موضوع حرکت کند اگر این کار را انجام بدهد این مسائل حل میشود.
منبع: مهر
منبع : رساله حقوق
پژوهش میلیاردی برای رعایت حقوق بشر چگونه وصیت نامه صحیح بنویسیم؟
پست های مرتبط
نقد قانون و رویه قضایی در اجرای طلاق
نقد قانون و رویه قضایی در اجرای طلاق [...]
از هم پاشیده شدن 20 هزار خانواده در دو سال گذشته بهخاطر مهریه
از هم پاشیده شدن 20 هزار خانواده در دو سال گذشته بهخاطر مهریه [...]
الزام شوهر به طلاق و شرط طلاق
الزام شوهر به طلاق و شرط طلاق [...]
جنون و فسخ نکاح
جنون و فسخ نکاح [...]
الزام شوهر به طلاق و شرط طلاق
الزام شوهر به طلاق و شرط طلاق [...]
اطلاعات حقوقی در خصوص ازدواج و مهریه
اطلاعات حقوقی در خصوص ازدواج و مهریه [...]
آیا میدانید های حقوقی؟
آیا میدانید های حقوقی؟ [...]
مهریه ریالی چگونه قابل وصول است؟
مهریه ریالی چگونه قابل وصول است؟ [...]