ارتقا استقلال دستگاه قضایی نقش مهمی در تحقق عدالت دارد

ارتقا-استقلال-دستگاه-قضایی-نقش-مهمی-در-تحقق-عدالت-دارد

ارتقا استقلال دستگاه قضایی نقش مهمی در تحقق عدالت دارد

یک حقوقدان در ارتباط با اصل استقلال قضایی گفت: ارتقاء استقلال قوه قضاییه و نظام قضایی می‌تواند نقش مهمی در تحقق عدالت و تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی اشخاص ایفا کند.

 یکی از مهمترین اصولی که نقش اساسی در اجرای صحیح عدالت دارد، اصل استقلال قضایی است و این در حالی است که در شرع و  قانون اساسی به این مهم پرداخته شده است.

در همین زمینه "سیدعلی شاه‌صاحبی"حقوقدان و وکیل دادگستری طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، بررسی اهمیت و ضروت استقلال قضایی پرداخت که متن این یادداشت به شرح زیر است.

استقلال قضایی در اصطلاح عبارت است از اینکه، قضات در انشاء یا صدور رأی، فقط قانون و وجدان را حاکم بر اعمال خود قرار دهند و دستورها، نظرها و خواسته های دیگران در اتخاذ تصمیم آنها اثری نداشته باشد و در این مسیر، از هیچ مانع و رادعی بیم نداشته باشند و نگران انفصال، تنزیل رتبه و مقام، تغییر محل خدمت و موقعیت شغلی خود نشوند و به عبارت دیگر استقلال قضایی در معنای آزادی قاضی از هر‌گونه مداخله و تأثیر‌پذیری از صاحبان قدرت و اصحاب دعوا است.

اصل استقلال قضایی در احکام شرع و اسناد بین‌المللی و نظام‌های حقوقی دنیا نیز محترم شمرده شده و مورد پذیرش قرار گرفته است که من جمله آن، اسناد مهمی چون اعلامیه جهانی حقوق بشر  و میثاق بیین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی  است که این موارد را تصریح کرده است.

ارتقاء استقلال قوه قضاییه و نظام قضایی می‌تواند نقش مهمی در تحقق عدالت و تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی اشخاص ایفا کند که قضات بعنوان تصمیم گیرندگان حیات، آزادی، حقوق ، تکالیف، اموال و دارایی‌های شهروندان است که در چارچوب همین دستگاه قضایی به فعالیت می‌پردازند.
 
استقلال قضایی باید کامل و همه جانبه باشد و در برابر قوه مجریه، در برابر مسئولان دستگاه قضا و حتی در برابر قشر جامعه استقلال خود را حفظ کند.

* استقلال از قوه مجریه و دولت

قاضی باید در برابر خواسته‌های مقامات قوه مجریه و مسئولان اجرایی استقلال کامل داشته باشد و در برابر تهدیدهای این قوه مصون باشد به نحوی که وعده‌ها و تطمیع‌ها در آن اثر نکند. ضمن اینکه در صورت لزوم دولت نیز باید مانند ضعیف ترین و بی‌پناه ترین افراد کشور، هنگام نقض تعهد یا تخلف از قوانین در دادگاه‌های عمومی، طرف دعوی قرار گیرد.

*استقلال از مسئولان قوه قضائیه

مسئولان قوه قضائیه تنها می‌توانند بر عملکرد دادگاه‌ها نظارت اداری داشته باشند؛ اما سفارش، پیش داوری و اظهار نظرهای خاص احتمالی از سوی  مسئولان و دست اندرکاران قوه قضائیه می‌تواند ناقض استقلال قضایی محسوب شود.

*استقلال از افکار عمومی و جامعه

هرچند در جامعه دموکراسی، افکار عمومی دارای ارزش بالایی است؛ اما تا وقتی که این افکار و نظرها به شکل قانون تدوین نگردد ، نبایستی در رأی قاضی موثر واقع شود و بعبارتی قاضی نباید فرد بی‌گناهی را به لحاظ تسکین افکار عمومی، بازداشت و یا محکوم نماید و یا به عکس، فرد مجرمی را به لحاظ تسکین افکار مردم ، تبرئه یا از مجازات معاف کند.

*استقلال از سایر مقامات

استقلال قضایی در برابر همه مقامات یکسان است ؛ لذا این استقلال نباید در برابر اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام ، خبرگان رهبری ، شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، مراجع قضائی و غیره مخدوش شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

شرایط-قانونی-فسخ-نکاح

شرایط قانونی فسخ نکاح

شرایط قانونی فسخ نکاح [...]

جنون-و-فسخ-نکاح

جنون و فسخ نکاح

جنون و فسخ نکاح [...]

آراء-صادره-از-سوی-دستگاه-قضا-اقتدار-قوه-قضاییه-را-نشان-می-دهد

آراء صادره از سوی دستگاه قضا اقتدار قوه قضاییه را نشان می دهد

یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مثبت از عملکرد دستگاه قضایی گفت قوه قضاییه [...]

تعرض-به-سفارت-و-کنسولگری-عربستان-و-ابعاد-حقوقی-و-بین-المللی-آن

تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان و ابعاد حقوقی و بین المللی آن

اقدام دولت عربستان در اعدام شیخ نمر، رهبر برجسته شعیان آن کشور و بیش از 40 نفر از آنها، علاوه بر تعر [...]

ملاک-عمل-وکلا-و-کارشناسان-باید-شرع-و-قانون-باشد

ملاک عمل وکلا و کارشناسان باید شرع و قانون باشد

حجت الاسلام مظفری گفت تمامی وکلا و کارشناسانی که تحت نظارت قوه قضائیه خدمت می‌کنند دارای اعتبار بالا [...]

رای-شماره-1059-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-ابطال-تبصره-ماده-8-آیین-نامه-استخدامی-اعضای-غیر-هیات-علمی-دانشگاه-پیام-نور

رای شماره 1059 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تبصره ماده 8 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه پیام نور

رای شماره 1059 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تبصره ماده 8 آیین نامه استخدامی اعضای غیر [...]

پژوهشگاه-قوه-قضاییه-به-تایید-وزارت-علوم-رسید

پژوهشگاه قوه قضاییه به تایید وزارت علوم رسید

موافقت اصولی پژوهشگاه قوه قضائیه پس از حدود دو سال و نیم تلاش از سوی شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش [...]

کانون-وکلا-و-مفهوم-استقلال-

کانون وکلا و مفهوم استقلال

بارها و بارها داستان اهتمام مرحوم دکتر مصدق برای «استقلال» را شنیده‌ایم، ولی شاید امروز پس از شش دهه [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.