آیین نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

آیین-نامه-ساماندهی-حمل-و-نقل-عمومی-روستایی

آیین نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

شماره17145/ت49265هـ                                                              20/2/1393

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور

هیأت وزیران در جلسه 10/2/1393 به پیشنهاد شماره 02/100/42447 مورخ 6/7/1392 وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده (232) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ و اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

ماده1ـ حمل و نقل عمومی روستایی عبارت است از حمل و نقل در مسیرهایی که از مبدأ روستا یا به مقصد روستا انجام می‌شود و مدیریت آن در روستاهای واقع در خارج از حریم شهرها برعهده وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و در روستاهای واقع در حریم شهرها برعهده وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) است که با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی با اولویت اشخاص حقوقی انجام می‌شود.

تبصره1ـ حمل و نقل عمومی مسافربری روستایی در داخل محدوده جغرافیایی که حسب مورد توسط وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) تعیین می‌گردد، انجام می‌شود. در صورتی که محدوده تعیین شده در حوزه دو یا چند شهر، شهرستان یا استان واقع شود، تعیین مرجع صدور مجوز مربوط بر عهده وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی با هماهنگی استانداران مربوط می‌باشد.

تبصره2ـ بخشداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند درخصوص تأمین زیرساخت‌ها و نظارت بر حمل و نقل روستایی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همکاری کنند.

ماده2ـ وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظفند ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های موردنیاز با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط با اولویت رعایت ایمنی، حفظ محیط زیست، کیفیت و بهره‌گیری از خودروهای جمعی، اقدام کنند.

ماده3ـ مدیریت نرخ‌گذاری حمل و نقل عمومی موضوع این آیین‌نامه با رعایت دستورالعمل تبصره (1) بند (د) ماده (101) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موضوع تصمیم‌نامه شماره 16965/48007 مورخ 3/2/1391 در مورد روستاهای داخل حریم شهرها برعهده مرجع قانونی ذی‌ربط و در مورد روستاهای خارج از حریم شهرها برعهده دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با همکاری اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان می‌باشد.

ماده4ـ وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) موظفند نسبت به ایجاد پایگاه اطلاعاتی، سامانه شناسایی، ثبت و پایش ناوگان فعال حمل و نقل عمومی روستایی اقدام نمایند.

ماده5 ـ وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظفند اعتبار موردنیاز اجرای این آئین‌نامه را پیش‌بینی و در قالب بسته‌های اجرایی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیشنهاد نمایند.

ماده6 ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس راهنمایی و رانندگی) موظف است ناوگان حمل و نقل مسافر روستایی خارج از حریم شهرها را با معرفی وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و روستاهای داخل حریم شهرها را با معرفی وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، پلاک عمومی نماید.

تبصره ـ آن دسته از وسایل نقلیه ناوگان فعال موجود در حمل و نقل عمومی مسافر روستایی که حسب مورد به تشخیص وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) واجد شرایط ادامه فعالیت هستند، مشمول حکم این ماده می‌باشند.

ماده7ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس راهنمایی و رانندگی) موظف است محدوده حمل و نقل روستایی را تحت نظارت و کنترل قرار دهد.

ماده8 ـ تخلفات امور حمل و نقل عمومی روستایی وفق آئین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (31) و ماده (32) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موضوع تصویب‌نامه شماره 159329/ت47187هـ مورخ 15/8/1391 حسب مورد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسیدگی می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : ر وزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

ماده-117-قانون-ثبت-درباره-معامله-معارض-چه-می-گوید؟

ماده 117 قانون ثبت درباره معامله معارض چه می گوید؟

ماده 117 قانون ثبت درباره معامله معارض چه می گوید؟ [...]

سوءاستفاده-از-سفید-مهر-و-سفید-امضا

سوءاستفاده از سفید مهر و سفید امضا

سوءاستفاده از سفید مهر و سفید امضا [...]

اصلاح-ماده-23-آیین-نامه-اجرایی-قانون-توسعه-حمل-و-نقل-عمومی-و-مدیریت-مصرف-سوخت

اصلاح ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

اصلاح ماده (23) آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت [...]

حکم-دیوان-عدالت-اداری-به-دائمی-شدن-قرارداد-کارگزاران-مخابرات-روستایی

حکم دیوان عدالت اداری به دائمی شدن قرارداد کارگزاران مخابرات روستایی

دیوان عدالت اداری با تایید بخشنامه دائمی شدن قرارداد کارگزاران مخابرات روستایی صادره ازسوی وزارت تعا [...]

آیین-نامه-ساماندهی-حق-الوکاله-خدمات-وکلای-دادگستری-در-دستگاه-های-اجرایی

آیین نامه ساماندهی حق الوکاله خدمات وکلای دادگستری در دستگاه های اجرایی

آیین‌نامه ساماندهی حق‌الوکاله و حق‌المشاوره خدمات وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی در دستگاه‌های اجرای [...]

ابلاغ-شیوه-نامه-حمل-و-نقل-و-نگهداری-دام-زنده

ابلاغ شیوه نامه حمل و نقل و نگهداری دام زنده

براساس شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فا [...]

گام-دوم-انقلاب-مستلزم-اصلاح-و-توسعه-نظام-حقوقی-است

گام دوم انقلاب مستلزم اصلاح و توسعه نظام حقوقی است

برای چهل سال دوم انقلاب باید در تدارک اخذ نظر قوه مؤسس و نسل حاضر برای چینش و بازسازی اثربخش و کارآم [...]

قوه-قضاییه-برای-جلوگیری-از-تکرار-اشتباه-در-اصلاح-تبصره-ماده-48-آیین-دادرسی-ورود-کند

قوه قضاییه برای جلوگیری از تکرار اشتباه در اصلاح تبصره ماده 48 آیین دادرسی ورود کند

عیسی امینی با صدور یادداشتی در خصوص اصلاحیه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بر تبصره ماده 48 [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.