نحوه رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی و اعتراض به آرای قطعیت یافته

نحوه-رسیدگی-به-شکایات-علیه-کارکنان-سازمان-قضایی-و-اعتراض-به-آرای-قطعیت-یافته

نحوه رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی و اعتراض به آرای قطعیت یافته

کار رسیدگی به شکایات مردم علیه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص تخلف از قوانین و مقررات و سوء رفتار را اداره کل رسیدگی به شکایات معاونت نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح برعهده دارد.
 
تدوین پیش نویس آیین نامه آموزش ضابطان قضایی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح - تشکیلات تفصیلی جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح ابلاغ شد - نحوه رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح - نشست های قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح 

به گزارش گروه حقوقی نشریه مأوی، این اداره کل از دو بخش شامل: اداره رسیدگی به شکایات قضایی و اداره رسیدگی به شکایات اداری و مالی تشکیل شده است.

در اداره رسیدگی به شکایات قضایی، شکایت‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی از رفتار یا عملکرد قضات و در اداره رسیدگی به شکایات اداری و مالی، شکایت‌های اشخاص از رفتار یا عملکرد کارکنان واحدهای اداری و مالی سازمان قضایی نیروهای مسلح در سراسر کشور رسیدگی می‌شود.

پیشگیری از وقوع جرم مهم ترین دغدغه سازمان قضایی نیروهای مسلح است - تدوین پیش نویس آئین نامه آموزش ضابطان قضایی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح 

پس از وصول شکایت، در صورتی که مشخص شود موضوع شکایت مرتبط با سازمان نیست، نتیجه به متقاضی یا شاکی اعلام و به مراجع ذی صلاح هدایت می شوند. در غیر این صورت بررسی های لازم جهت مشخص شدن صحت یا سقم موضوع شکایت به عمل می‌آید.

این بررسی‌ها شامل؛ اخذ گزارش از پرونده‌هایی که از روند رسیدگی آنها شکایت شده از طریق رؤسای سازمان‌های قضایی و یا دادستان‌های نظامی استان‌ها، اخذ اصل پرونده و بررسی آنها توسط قضات و کارشناسان اداره کل رسیدگی به شکایات، اخذ توضیح از مقامات، قضات و کارمندان ذی‌ربط و جمع‌آوری مدارک و مستندات جهت مشخص شدن موضوع شکایت است.

در صورتی که در روند بررسی‌ها تخلفی ملاحظه گردد، از متصدیان مربوط توضیح اخذ خواهد شد و چنانچه توضیح ارائه شده قانع کننده نباشد و یا پاسخی واصل نشود و تخلف هم محرز باشد، با نظر معاون محترم نظارت و بازرسی و تأیید رئیس محترم سازمان، مراتب حسب مورد به دادسرای انتظامی قضات و یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری منعکس می‌گردد.  

همچنین درخصوص شکایاتی که به دادسرای انتظامی قضات تقدیم می‌شود، با درخواست قضات  آن دادسرا، پرونده‌های مربوط مطالبه و گزارش جامع پرونده تهیه و ارسال می‌شود.

 پیرامون نحوه اعتراض به آرای قطعیت یافته در سازمان قضایی نیروهای مسلح باید گفت که در اجرای تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، آراء قطعیت یافته در سازمان قضایی نیروهای مسلح تنها توسط رئیس محترم سازمان و با گزارش موضوع به ریاست محترم قوه قضائیه و در صورت مغایرت رأی صادره با مسلمات فقه و در موارد اختلافی مخالفت رأی با نظر ولی فقیه و یا مشهور فقها، قابل رسیدگی مجدد به عنوان تجویز اعاده دادرسی می‌باشد.

هدف سازمان قضایی نیروهای مسلح ، کمک به اجرای ماموریت ها است - برنامه های سازمان قضایی نیروهای مسلح برای آموزش و نظارت بر ضابطان 

بر این اساس درخواست‌های اعمال ماده 18 اصلاحی قانون مذکور، از طریق مطالبه گزارش پرونده و یا بررسی اصل پرونده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و ضمن اظهارنظر، مراتب به رئیس محترم سازمان گزارش می شود و در صورت موافقت ایشان، موضوع به محضر ریاست محترم قوه قضائیه منعکس خواهد شد. در این راستا اشخاص از طرق مختلف از جمله حضور در ملاقات‌های عمومی رئیس محترم سازمان، دبیرخانه قوه قضائیه و ...، تقاضاهای خود را تقدیم می‌کنند.

    

پست های مرتبط

مزایای-سند-رسمی-اجاره-بر-قراردادهای-عادی

مزایای سند رسمی اجاره بر قراردادهای عادی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت بر اساس بخش نامه شماره 16583 92 – 04 02 1392 معاون رییس قوه [...]

قانون-روابط-موجر-و-مستاجر-62

قانون روابط موجر و مستاجر 62

قانون روابط موجر و مستاجر 62 [...]

قانون-روابط-موجر-و-مستأجر-مصوب-1356

قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356

ماده 1 ـ هر محلی که برای سکنی یا کسب یا پیشه یا تجارت یا به منظور دیگری اجاره داده شده یا بشود در صو [...]

دعوای-موجر-و-مستاجر-ممنوع

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است اگر هر یک از آن [...]

نحوه-حل-و-فصل-اختلافات-رایج-ناشی-از-عقد-اجاره

نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

تاکنون چندین قانون روابط موجر و مستاجر وضع شده که هر یک با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان خود، [...]

تکالیف-مستاجر،-تعهدات-موجر

تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

مدت‌ها آیین‌نامه تعدیل اجاره‌بها مصوب 1324 و پس از آن قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1339 و 1356 بر [...]

تشریفات-رسیدگی-به-دعوای-تعدیل-اجاره-بها

تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

یکی از دعاوی مهم در خصوص روابط میان موجر و مستاجرش دعوای تعدیل (افزایش یا کاهش) اجاره‌بهاست در پروند [...]

دعوای-تخلیه-ملک-استیجاری

دعوای تخلیه ملک استیجاری

اجاره یکی از روابط حقوقی است که امروزه نقش مهم و اساسی به خود گرفته است به گونه‌ایی که منشأ بسیاری ا [...]

نظرات (5)

محتوای مطلب
5
4.5 نظرات عالی از 5 نظر
  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    فرشید نوروزی پاسخ

    حدود پنج ماه به خطایی پزشکی گیلان شکایت کردم ولی متاسفانه پزشک مود نظر چون پشتش گرم برای پاسخ نمیاد ومن نمی دانم چرا هیچ کس جواب گو نیست وهیچ جوابی یا ابلاغی به من داده نمی شود

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    فرشید نوروزی پاسخ

    حدود پنج ماه به خطایی پزشکی گیلان شکایت کردم ولی متاسفانه پزشک مود نظر چون پشتش گرم برای پاسخ نمیاد ومن نمی دانم چرا هیچ کس جواب گو نیست وهیچ جوابی یا ابلاغی به من داده نمی شود

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    رضا باقری پاسخ

    در مرحله دادن شکوائیه در دادسرای قضات فرد مسئول تحویل شکایات با سئوال اینکه بنظر شما در شکوائیه که برای آن مراجعه کرده اید جرمی واقع یا تخلفی صورت گرفته شمارا مجبور به مراجعه به مراجع دیگر (یا به اصطلاح دنبال نخود سیاه می فرستد ) به نظر شما در هر دو صورت شکایت علیه شخص یا اشخاصی که رتبه یا پایه قضائی دارند به عهده دادسرای انتظامی قضات نمی باشد؟ به نظر شما با انتخاب به اصطلاح سر کار گذاشتن مردم می توان به اصطلاح تکریم ارباب رجوع داشته یا به عبارتی در راه اصلاح جامعه گام برداشت ؟

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    شهروند- پاسخ

    ریاست محترم دادگستری شهرستان مبارکه با سلام و تقدیم احترام موضوع : عدم احترام و انجام امور ارباب رجوع در دادسرای شهرستان مبارکه !!!تکریم ارباب رجوع پیش کش !! ریاست محترم دادگستری مبارکه دقیقا زمانی که از هر نظر از نتیجه گرفتن از دادسرای مبارکه به کلی نا امید شده بودم از یک وکیل وصف مردم داری و عدالت خواهی شما راشنیدم !! گفتم شکایتم از دادسرای مبارکه را نزد شما بفرستم 1- مدتیه فردی به عنوان بازپرس شعبه دو انتخاب شده است که یکماه است اصلا به کار کردم توجه نمی کند و زمانی هم که مراجعه می کنی و جویای سرنوشت پرونده می شوی می گوید من بازپرس نیستم و داد یار هستم . اگر خیلی سماجت کنی می گوید پرونده اینجا نیست !!!بسلامت !!! هفته دیگه بیایید !!!.واقعا ما با این وضعیت باید چکار کنیم !! 2- کافیه گذار ادم به دادسرای مبارکه بخورد از دم در اجرای احکام یکی دونفر کارمند و در برخی شعبه ها ریاستهای شعبه و منشی های انها تا برخی بازپرسی ها با ارباب رجوع مثل متهم رفتار می کند 3- کافیه بروی برای سامانه ثبت نام کنی یک خانم جوان تازه کار انقدر با مراجع از سر حقارت حرف می زند که گویی مردم بچه های کوچک هستند !!البته یک خانم قدیمی تر هست که واقعا با احترام با مردم حرف می زند 4- اغلب اوقات تا ساعت 9 الی ده جلسه هستند یا همه در یک اتاق جمع شده اند یا از ساختمان دیدن می کنند 5- برخی مسئولان دفاتر بخصوص دفتر دادستان و برخی دیگر انقدر با مردم توهین امیز حرف می زنند که همه می ترسند با انها حرف بزنند و مسائل و خواسته خود را بگویند .در بقیه دفاتر هم این صادق است در کل مراجعان به دادسرای مبارکه نه جواب خوب و به موقعی از مراجعه می گیرند !! احترام که نه از برخی از کارکنان و شعب بی احترامی و توهین هم می بینند و نا امید و بدون اینکه بتوانند کوچکترین اعتراضی بکنند با سر خمیده دادسرا را ترک می کنند تا به گفته دفاتر و ریاستهای شعب و کارمندان هفته دیگه بیایند !!! با سپاس یک شهروند

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    علی پاسخ

    با سلام وادب چطور میتوان از طریق سایت نسبت به عملکرد قوه قضائیه اعتراض کرد ؟ با تشکر

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.